Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre


Gjest not today

Anbefalte innlegg

Gjest not today

Hei!

Det er så mange ok folk her inne - så jeg håper på litt input her!

Jeg fikk MS diagnose i 1996 - jeg er oppegående og er ikke synlig syk. Jeg har to barn og var hjemme i 2 år med minstemann - i april begynte jeg å jobbe fullt igjen (etter å ha vært dagmamma siden august året før).

Jeg hadde en ukes ferie i sommer men fikk ikke utnyttet tiden til å hvile - da jeg hadde migrene hver dag...

For to uker siden møtte jeg veggen. Siden jeg begynte å jobbe har jeg hatt null overskudd og følt at all energi måtte brukes for å holde meg oppe på jobben. Jeg sovnet når jeg kom hjem og i helgene - var jeg for det meste utslitt og uopplagt... Dette går selvfølgelig utover barna... Jeg koser masse med dem og leverer dem hver dag i barnehagen - men jeg klarer ikke å følge med... Ikke på hva de skal gjøre - hva de har gjort - ta med ting de har fått beskjed om å ta med....

Nå har jeg vært sykemeldt i snart 2 uker og begynner å føle at jeg har overskudd til å gjøre husarbeide og leke med barna igjen... På jobben får jeg oppmuntrende ord fra den jeg har mest kontakt med men det er allikevel vanskelig å takle spørsmål og blikk fra alle de "flinke" på jobben som ser ut som om de kunne jobbet 7 dager i uka selv om de er dobbelt så gamle som meg! Jeg føler meg så bortkastet... Jeg har tenkt til å be legen om 40% sykemelding - men hvor lenge kan det fortsette og hvis det er til ulempe for arbeidsplassen - så bør jeg vel finne meg noe annet etterhvert - men vi er ikke akkuratt i noen heldig økonomisk situasjon...

Spørsmålet mitt er egentlig hvor lenge man kan være 40% sykemeldt og eventuelt hvordan man regner ut uføretrygd hvis dette skulle vise seg å bli det eneste alternativet?

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være 40% sykemeldt i et år fra første sykedag.

Etter dette året kan du eventuelt "gå over på" ufertrygd, men jeg mener å huske at den laveste %-graden er 50% hvis skaden ikke er yrkesskade.

Eventuelt full uføretrygd hvor du kan jobbe noe begrenset i tillegg uten å miste trygden.

Beregning av uføretrygd må andre bekrefte her inne, men jeg mener å ha blitt fortalt at den blir ca. 60-66% av sykepengegrunnlaget. (arrester meg de som vet bedre..?)

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Kjenner meg fryktelig igjen i det du skriver. Jeg har ikke MS men en ryggmargsskade.

Hadde overhode ikke overskudd til ungene og husarbeid og fikk ikke rehabiliteringspenger fordi jeg ikke hadde utsikt til å bli bedre.

Var på yrkesmessig attføring i 5 år, Jobbet så i 6 mnd og ble sykemeldt igjen. Etter nesten 1 års sykemelding begynte jeg å jobbe igjen men møtte veggen etter 14 dager. Ble sendt hjem fra jobben med beskjed om å søke uføretrygd. Legen var ikke enig, jeg hadde jo hatt en vellykket attføring. Men etter 5 mnd og søknad fra sykehus ble jeg uføretrygdet.

Livet er plutselig verdt å leve igjen. Jeg har mye mer overskudd.

Selvfølgelig har jeg dårlige dager hvor jeg er sliten og har mye smerter men i hvert fall har jeg ikke dårlig samvittighet. Jeg kan bruke overskuddet til ungene mine og husarbeid isteden for jobben.

Mange vil nok synes dette var en dårlig prioritering men i min situasjon var det ungene som sto i fokus. Jeg kunne tilslutt ikke møte samfunnets krav om å være i jobb. Får stadig bemerkninger av uvitende folk men prøver å ikke bry meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest not today

Takk for svar begge to! I all min uvitenhet så lurer jeg på hva yrkesmessig attføring går ut på - man hører det jo stadig vekk - men jeg har aldri satt meg helt inn i det.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...