Gå til innhold

Sykemeldt student- uføretrygd??


Gjest usikkert

Anbefalte innlegg

Gjest usikkert

Jeg er student og for tiden sykemeldt. Siden jeg var syk fra begynnelsen av semesteret, får jeg ikke noe støtte fra Lånekassen. Jeg prøver å lese litt fag, og har tenkt å prøve å ta eksamen - bare for å se hvordan det går liksom.

Men spørsmålet er hvordan jeg skal klare det økonomisk? Har jeg rett på uføretrygd? Jeg kommer nok til å være sykemeldt en god stund, og jeg kan jo nevne at det er av psykiske årsaker. Jeg har et barn som jeg også forsørger sammen med samboeren min (som også er student).

Er det noen som har vært i lignende situasjoner og har noen tips og komme med? Jeg blir ikke klok på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dåsemikkel

Du har nok ikke rett til uføretrygd. Da må du nok være i kategorien "varig ufør". Sosialkontoret er den rette instansen i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosialkontoret

Uføretrygd får du nok ikke, da må du ha vært sykemeldt mye lenger, og det må bevises at sykdommen er varig.

Sosialkontoret er de som har oversikt over hvilke rettigheter du har, når du er i en livssituasjon som gjør at du faller utenom vanlige sykepengeregler.

Pass på å holde hyppig kontakt med legen(e) og få sykemeldinger og skriftlige bekreftelser på all sykdom / fravær fra studier osv, selv om du ikke trenger dette til lånekassen nå, kan du trenge det senere for å forklare forsinkelser i studier, behov for stønader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikkert

Du har nok ikke rett til uføretrygd. Da må du nok være i kategorien "varig ufør". Sosialkontoret er den rette instansen i ditt tilfelle.

Har snakket med sosialkontoret. Der fikk jeg bare klar beskjed om å ta opp forbrukslån i banken. I og med at jeg hadde høyere utdanning så kunne ikke de hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider