Gå til innhold

Sykemeldt student- uføretrygd??


Gjest usikkert

Anbefalte innlegg

Gjest usikkert

Jeg er student og for tiden sykemeldt. Siden jeg var syk fra begynnelsen av semesteret, får jeg ikke noe støtte fra Lånekassen. Jeg prøver å lese litt fag, og har tenkt å prøve å ta eksamen - bare for å se hvordan det går liksom.

Men spørsmålet er hvordan jeg skal klare det økonomisk? Har jeg rett på uføretrygd? Jeg kommer nok til å være sykemeldt en god stund, og jeg kan jo nevne at det er av psykiske årsaker. Jeg har et barn som jeg også forsørger sammen med samboeren min (som også er student).

Er det noen som har vært i lignende situasjoner og har noen tips og komme med? Jeg blir ikke klok på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dåsemikkel

Du har nok ikke rett til uføretrygd. Da må du nok være i kategorien "varig ufør". Sosialkontoret er den rette instansen i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosialkontoret

Uføretrygd får du nok ikke, da må du ha vært sykemeldt mye lenger, og det må bevises at sykdommen er varig.

Sosialkontoret er de som har oversikt over hvilke rettigheter du har, når du er i en livssituasjon som gjør at du faller utenom vanlige sykepengeregler.

Pass på å holde hyppig kontakt med legen(e) og få sykemeldinger og skriftlige bekreftelser på all sykdom / fravær fra studier osv, selv om du ikke trenger dette til lånekassen nå, kan du trenge det senere for å forklare forsinkelser i studier, behov for stønader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikkert

Du har nok ikke rett til uføretrygd. Da må du nok være i kategorien "varig ufør". Sosialkontoret er den rette instansen i ditt tilfelle.

Har snakket med sosialkontoret. Der fikk jeg bare klar beskjed om å ta opp forbrukslån i banken. I og med at jeg hadde høyere utdanning så kunne ikke de hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med sosialkontoret. Der fikk jeg bare klar beskjed om å ta opp forbrukslån i banken. I og med at jeg hadde høyere utdanning så kunne ikke de hjelpe meg!

Dummeste svar jeg har hørt. De ga deg ikke det svaret skriftlig?

Dersom det var et muntlig avslag så må du ikke godta det. Skriv en skriftelig søknad om sosialhjelp og du vil få et skriftlig svar med regnestykke antar jeg.

Dersom svaret var skriftlig henvend deg til helse- og sosialombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med sosialkontoret. Der fikk jeg bare klar beskjed om å ta opp forbrukslån i banken. I og med at jeg hadde høyere utdanning så kunne ikke de hjelpe meg!

Gå på sosialkontoret, få svaret skriftlig og et klageskjema. Send klageskjema og det skriftlige svaret fra sosialkontoret til sosialetaten i kommunen. De må så ta standpunkt i om du skal få klagen din gjennom (utrolig nok skjer dette nesten alltid).

Hvis de mener at du ikke har noe krav går saken videre til fylkesmannen som endelig skal avgjøre det hele.

Det svaret du har fått er helt på jordet. Per i dag er det flere med høyere utdanning som er avhengig av sosialstønad, blant annet pga it-nedgangstider, og som får det.

Det er ikke utdannelsen det står på, men inntekten.

Hadde du bodd her hadde du ikke fått noen stønad dersom inntekten din (trygd,jobb etc) var over 3700+husleie+strøm. Vet noen kommuner arbeider med en grense på 2700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pippilippi

Har snakket med sosialkontoret. Der fikk jeg bare klar beskjed om å ta opp forbrukslån i banken. I og med at jeg hadde høyere utdanning så kunne ikke de hjelpe meg!

Jeg har også vært i samme situasjon.

Det er dessverre slik, "usikkert", at du må melde deg av eksamen og bevise overfor sosialkontoret at du ikke er student. Man får ikke sosialhjelp når man er student, nemlig.

Jeg var sykmeldt fra jobb, og ville prøve å holde meg i aktivitet gjennom studier, og fikk store problemer med trygdekontoret. De henviste meg til sosialkontoret, som igjen forklarte at jeg måtte bare melde meg av eksamen og få skriftlig bekreftelse fra universitetet at jeg ikke studerte.

Det beste for din helse hadde selvfølgelig vært at du prøvde å lese og ta eksamen, men systemet i Norge er blitt slik at syke bare må gå uvirksomme hjemme (og slik bare bli mer syk) :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oooooooooops

Gå på sosialkontoret, få svaret skriftlig og et klageskjema. Send klageskjema og det skriftlige svaret fra sosialkontoret til sosialetaten i kommunen. De må så ta standpunkt i om du skal få klagen din gjennom (utrolig nok skjer dette nesten alltid).

Hvis de mener at du ikke har noe krav går saken videre til fylkesmannen som endelig skal avgjøre det hele.

Det svaret du har fått er helt på jordet. Per i dag er det flere med høyere utdanning som er avhengig av sosialstønad, blant annet pga it-nedgangstider, og som får det.

Det er ikke utdannelsen det står på, men inntekten.

Hadde du bodd her hadde du ikke fått noen stønad dersom inntekten din (trygd,jobb etc) var over 3700+husleie+strøm. Vet noen kommuner arbeider med en grense på 2700.

Det beløpet du nevner 3700; er det netto eller brutto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...