Gå til innhold

Hypothyreose og antistoffer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på snart 20 år. Jeg fikk mai-2001 påvist antistoffer TRAS og anti-tpo. Grunnen til at legen sjekket stoffskiftet, var at jeg var så utrolig mye trøtt, Sov hver dag etter skolen, slapp, intiativløs og orket nesten ingenting. Legen ba meg kontrollere stoffskiftet med jevne mellomrom. Det gjorde jeg. Men TSH slo ikke ut før november 2001. Da var jeg enda verre enn jeg hadde vært noen gang. Jeg orket nesten ikke gå ut av senga. Jeg sjekket da stoffskiftet igjen, og da var TSH:18,5 og fritt T4 var lav, antistoffene var fortsatt høye (1100 og 1700)

Jeg begynnte da på Thyroxin 0,1 mg hver dag. Etter ca. 2 mnd. begynnte jeg å merke bedring. Så jeg begynnte å jobbe igjen. Men etter at jeg begynnte å jobbe har jeg sakte men sikkert begynnt å bli verre igjen. Jeg sover så og si hver dag etter jobb 2-3 timer + at jeg legger meg i Halv elleve tiden. Jeg jobber som legesekretær på et legekontor og jeg fungerer fint i jobben. Men jeg er så utrolig mye slapp, føler meg tung i kroppen, trøtt, intiativløs og føler at alt er et ork. Jeg har dager som jeg bare sitter i en stol og er apatisk, jeg orker liksom ikke å engasjere meg med noe. Det er ikke bare en dag eller to jeg har det slik, det er faktisk meste parten av dagen. Og så har jeg en dag eller to innimellom som jeg kan føle meg fin. Men jeg har prøvd å tenke gjennom hva jeg har gjort i forkant av de fine dagene, som jeg ikke gjør ellers, men det er ikke noe spesielt, det er bare tilfeldig. Mamma, farmor og bestefar har også hypothyreose.

Mamma har hatt det i mange år, og sier at slik jeg har det bare er en del av sykdommen. Men jeg synes det er fortvilende og gå rundt og ikke kunne leve som før. Jeg har alltid vært en aktiv og sporty person, og har jobbet mye ved siden av skolen. Så jeg vet at det ikke kommer av latskap. Føler meg noen ganger somen hypokonder, men det vet jeg at jeg ikke kan være. Jeg håper du har noen råd til meg, og at du kan forklare litt hva antistoffene gjør med kroppen, om det er de som gjør meg så elendig. Skal til en spesilist om en uke, håper han kan hjelpe meg å finne en løsning som kan gjøre hverdagen litt lettere.

Vennlig hilsen 20 åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68687-hypothyreose-og-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Først og fremst er det viktig at stoffskiftet ditt blir godt regulert. Dernest er det kanskje nødvendig at du gradvis kommer igang med fysisk trening. Det har sikkert vært vanskelig å ivareta mens stoffskiftet ditt har vært lavt. Nedsatt kondisjon tar på kreftene og humøret. Muligens kan det også være verdt å vurdere om sykdommen har tæret så mye på ditt overskudd at du er blitt deprimert. Det er vanlig årsak til utmatthet og nedsatt livsgnist.

Kredittkortet ditt blir ikke belastet for henvendelsen til Doktor Online.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...