Gå til innhold

Hypothyreose og antistoffer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på snart 20 år. Jeg fikk mai-2001 påvist antistoffer TRAS og anti-tpo. Grunnen til at legen sjekket stoffskiftet, var at jeg var så utrolig mye trøtt, Sov hver dag etter skolen, slapp, intiativløs og orket nesten ingenting. Legen ba meg kontrollere stoffskiftet med jevne mellomrom. Det gjorde jeg. Men TSH slo ikke ut før november 2001. Da var jeg enda verre enn jeg hadde vært noen gang. Jeg orket nesten ikke gå ut av senga. Jeg sjekket da stoffskiftet igjen, og da var TSH:18,5 og fritt T4 var lav, antistoffene var fortsatt høye (1100 og 1700)

Jeg begynnte da på Thyroxin 0,1 mg hver dag. Etter ca. 2 mnd. begynnte jeg å merke bedring. Så jeg begynnte å jobbe igjen. Men etter at jeg begynnte å jobbe har jeg sakte men sikkert begynnt å bli verre igjen. Jeg sover så og si hver dag etter jobb 2-3 timer + at jeg legger meg i Halv elleve tiden. Jeg jobber som legesekretær på et legekontor og jeg fungerer fint i jobben. Men jeg er så utrolig mye slapp, føler meg tung i kroppen, trøtt, intiativløs og føler at alt er et ork. Jeg har dager som jeg bare sitter i en stol og er apatisk, jeg orker liksom ikke å engasjere meg med noe. Det er ikke bare en dag eller to jeg har det slik, det er faktisk meste parten av dagen. Og så har jeg en dag eller to innimellom som jeg kan føle meg fin. Men jeg har prøvd å tenke gjennom hva jeg har gjort i forkant av de fine dagene, som jeg ikke gjør ellers, men det er ikke noe spesielt, det er bare tilfeldig. Mamma, farmor og bestefar har også hypothyreose.