Gå til innhold

Føler meg meg som DEN dårlige venninnen


Gjest DuIcinea

Anbefalte innlegg

Gjest DuIcinea

Jeg har ei venninne som bor over 40 mil fra meg. Vi har i noen år vært kjempegode venninner ,men jeg føler at vi det siste året har glidd fra hverandre. Vi snakker sammen på telefonen av og til, men da er det kun snakk om henne og hennes liv. Alt hun er opptatt av vil hun prøve å få meg opptatt av. Alt hun er misfornøyd med i livet MÅ jeg være enig i. Hunden hennes har gjort det ganske bra på utstillinger i det siste , og hver eneste gang hun ringer så må jeg høre om ALLE utstillingene. (Som jeg etterhvert kan utenat.)

Jeg kommer aldri til orde. Hun spør f.eks aldri hvordan det går med meg ,min mann ,mine unger eller mine dyr. Vi driver ikke med utstilling ,så hun syns "synd" på oss pga det sa hun. (Så dumt at dere ikke har fin nok katt til at den kan stilles ut. Jaja , dere kan jo kjøpe dere en SKIKKELIG katt når denne dør.) *hennes ord*

Nå har hun snart bursdag og insisterer på at jeg må komme. Selv har jeg ikke lyst i det hele tatt. Hadde planlagt å endelig ha en stille hjemmehelg. Men nå har min mann altså fått seg fri fra jobb ,og i dag overasket han meg med: "Gjett hvor vi skal i helgen?" Da hadde han selvsagt gitt beskjed til "venninna" mi ,at vi skulle ENDELIG besøke dem igjen. Jeg gruer meg så veldig. tenker på det hele tiden. Hun er alltid så nedlatende :o(

Så , bør jeg reise , eller kan jeg la være syns dere ? Kanskje jeg klarer å overleve en helg ,men jeg har null lyst til å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tussi18

Synes du skal bestemme dette selv. Vil du ikke, så ikke gå. Vil du...så dra. Verken hun eller noen andre kan tvinge deg til å besøke henne. Forstår godt at du er lei av denne venninnda di, siden hun tydeligvis ikke bryr seg om andre enn seg selv og sitt. For en venninnde?? Hadde jeg vært deg, ville jeg først og fremst snakket med henne,og si at du føler det sånn (det at du synes det alltid er om "henne og hennes"). Gi henne en sjangse. Noen er dessverre ikke flinke til å spørre andre om hvordan de har det, kanskje fordi de glemmer. Men uansett.....synes hun burde få en aldri så liten sjangse til. For det er jo ikke sikkert hun er klar over dette selv, og dermed vet at det ikke er leit for deg. Så om du sier ifra så har hun et forsøk på å skjerpe seg.

Men som sagt...om du skal dra eller ikke: gjør det DU føler for, og ikke hva andre føler for. Om mannen din vil dra dit, og du ikke vil...så si ifra at du ikke vil....og så kan han evnt. dra alene, eller du og mannen din kan dra et annet sted.

Jeg har selv opplevd at venninner ikke gidder å komme i bursdag til meg, noe som der og da er ganske sårende (og en kan tenke sitt, og kanskje bli litt skuffa over vedkommende), men.....det går over. Men dersom det ikke går over, og venninnda di er sur på deg leeengeee etterpå, så viser det bare at hun ikke er voksen. En kan ikke være sur for noe "så lite" (dersom noen skjønner hva jeg mener). OK, kanskje med det første, men det vil gå over etterhvert.

Uansett hva du velger å gjøre, om du drar eller ikke.....så ønsker jeg deg lykke til. Og husk: Det er du, og KUN DU som velger det du selv vil. Gjør det du mener er rett....det du føler for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DuIcinea

Synes du skal bestemme dette selv. Vil du ikke, så ikke gå. Vil du...så dra. Verken hun eller noen andre kan tvinge deg til å besøke henne. Forstår godt at du er lei av denne venninnda di, siden hun tydeligvis ikke bryr seg om andre enn seg selv og sitt. For en venninnde?? Hadde jeg vært deg, ville jeg først og fremst snakket med henne,og si at du føler det sånn (det at du synes det alltid er om "henne og hennes"). Gi henne en sjangse. Noen er dessverre ikke flinke til å spørre andre om hvordan de har det, kanskje fordi de glemmer. Men uansett.....synes hun burde få en aldri så liten sjangse til. For det er jo ikke sikkert hun er klar over dette selv, og dermed vet at det ikke er leit for deg. Så om du sier ifra så har hun et forsøk på å skjerpe seg.

Men som sagt...om du skal dra eller ikke: gjør det DU føler for, og ikke hva andre føler for. Om mannen din vil dra dit, og du ikke vil...så si ifra at du ikke vil....og så kan han evnt. dra alene, eller du og mannen din kan dra et annet sted.

Jeg har selv opplevd at venninner ikke gidder å komme i bursdag til meg, noe som der og da er ganske sårende (og en kan tenke sitt, og kanskje bli litt skuffa over vedkommende), men.....det går over. Men dersom det ikke går over, og venninnda di er sur på deg leeengeee etterpå, så viser det bare at hun ikke er voksen. En kan ikke være sur for noe "så lite" (dersom noen skjønner hva jeg mener). OK, kanskje med det første, men det vil gå over etterhvert.

Uansett hva du velger å gjøre, om du drar eller ikke.....så ønsker jeg deg lykke til. Og husk: Det er du, og KUN DU som velger det du selv vil. Gjør det du mener er rett....det du føler for...

"Gjør det du mener er rett....det du føler for..."

En del av meg sier at jeg kan da i det minste besøke henne EN helg ! En annen del av meg trygler meg om å være hjemme ! Blir så forvirret over mine tanker ,og mine følelser :o(

Takk for svar uansett. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi18

"Gjør det du mener er rett....det du føler for..."

En del av meg sier at jeg kan da i det minste besøke henne EN helg ! En annen del av meg trygler meg om å være hjemme ! Blir så forvirret over mine tanker ,og mine følelser :o(

Takk for svar uansett. :o)

Det jeg mente var: gjør det du vil,innerst inne. Kanskje du vil begge deler, og er forvirra. Men kanskje dersom du spør deg selv: "gjør jeg dette for min egen skyld, fordi jeg eller fordi jeg er redd for hvordan venninna mi skal reagere?" Ikke at du bare skal tenke på deg selv, men en gang innimellom så er det viktig, nettopp det å tenke på seg selv. Om du gjør dette fordi du føler at det bare er noe du nesten "må" som venninne (og at dersom du ikke gjør det, er du en dårlig venninne), så tenk over om det er dette du vil. En venninne kan være en god venninne, selv om hun ikke kommer i bursdag til en annen venninne liksom.

Du skriver at hun er veldig nedverdigende (eller hva var det det ordet var nå igjen?), så om du føler at du er en dårlig venninne fordi du ikke vil i bursdagen hennes....ja....så er jo ikke hun bedre.

Hadde ikke hun vært så selvopptatt og negativ, så hadde du jo ikke hatt noe imot å dra til bursdag til henne, men siden hun er sånn hun er...så....blir du usikker.

Men som sagt......velg det du virkelig vil.....uansett om du er redd for å føle deg som en god venninne.

PS! Håper du skjønner hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DuIcinea

Det jeg mente var: gjør det du vil,innerst inne. Kanskje du vil begge deler, og er forvirra. Men kanskje dersom du spør deg selv: "gjør jeg dette for min egen skyld, fordi jeg eller fordi jeg er redd for hvordan venninna mi skal reagere?" Ikke at du bare skal tenke på deg selv, men en gang innimellom så er det viktig, nettopp det å tenke på seg selv. Om du gjør dette fordi du føler at det bare er noe du nesten "må" som venninne (og at dersom du ikke gjør det, er du en dårlig venninne), så tenk over om det er dette du vil. En venninne kan være en god venninne, selv om hun ikke kommer i bursdag til en annen venninne liksom.

Du skriver at hun er veldig nedverdigende (eller hva var det det ordet var nå igjen?), så om du føler at du er en dårlig venninne fordi du ikke vil i bursdagen hennes....ja....så er jo ikke hun bedre.

Hadde ikke hun vært så selvopptatt og negativ, så hadde du jo ikke hatt noe imot å dra til bursdag til henne, men siden hun er sånn hun er...så....blir du usikker.

Men som sagt......velg det du virkelig vil.....uansett om du er redd for å føle deg som en god venninne.

PS! Håper du skjønner hva jeg mener....

Ja,jeg skjønner hva du mener. Er bare så redd for at hun blir dritsur ,og kommer med mange nedsettende kommentarer ,og så er jeg redd for at min mann skal bli skuffet ,for han tok seg fri og planla turen for min skyld.*sukk*

Får se hva jeg gjør :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wilhelmina16

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, har en sånn "venninne" selv.. men fordi hun er sånn hun er har hun ikke andre venner, og da har ikke jeg samvittighet til å fortelle henne at hun er en dust!!! hun har ganske dårlig selvtillit fra før av oxo.. Men du bør kansje reise, kansje bare for mannen din sin skyld, og hvis hun fortsatt er like selvopptatt, så bare drit i henne!! da har du gjort et forsøk... Et råd er å snakke så mye om DEG at hun får smake sin egen medisin.. du kan jo bare fortelle masse om deg, og avbryte henne når hun snakker osv.. da blir nok hun ganske sur på deg, og da kan du bare forklare at sånn er hun hele tiden!! men du må bestemme hva du vil selv, det er ditt valg, hvis du ikke reiser kan du jp ha en kosleig helg sammen med mannen din fordet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DuIcinea

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, har en sånn "venninne" selv.. men fordi hun er sånn hun er har hun ikke andre venner, og da har ikke jeg samvittighet til å fortelle henne at hun er en dust!!! hun har ganske dårlig selvtillit fra før av oxo.. Men du bør kansje reise, kansje bare for mannen din sin skyld, og hvis hun fortsatt er like selvopptatt, så bare drit i henne!! da har du gjort et forsøk... Et råd er å snakke så mye om DEG at hun får smake sin egen medisin.. du kan jo bare fortelle masse om deg, og avbryte henne når hun snakker osv.. da blir nok hun ganske sur på deg, og da kan du bare forklare at sånn er hun hele tiden!! men du må bestemme hva du vil selv, det er ditt valg, hvis du ikke reiser kan du jp ha en kosleig helg sammen med mannen din fordet!!

Dårlig selvtillit har venninnen min definnitivt IKKE. Hun får stadig vekk høre at hun er råsexy. Hun har en jobb som er veldig fokusert på kropp.

takk for svar anyway :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

jeg ville aldri besøkt henne!

og jeg ville sagt til henne rett ut hva jeg mente om henne.

og sansynligvis aldri snakket med henne igjen om hun ikke bedret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ta en samtale

Jeg har også slike venninner.

Eneste mulighet du har for å få en løsning på dette er å fortelle henne hvordan du føler det er å ha henen på tråden, eller å besøke henne. Ikek pakk inn følelsene dine. Ellers er det andre alternativet å bryte kontakt. Jeg har opp gjennom årene måtte nytte begge løsningene. noen virker det med en oppfriskningssamtale...andre ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjør det du mener er rett....det du føler for..."

En del av meg sier at jeg kan da i det minste besøke henne EN helg ! En annen del av meg trygler meg om å være hjemme ! Blir så forvirret over mine tanker ,og mine følelser :o(

Takk for svar uansett. :o)

"En del av meg sier at jeg kan da i det minste besøke henne EN helg !"

..det høres ut som det er pliktfølelsen din som sier det..

"En annen del av meg trygler meg om å være hjemme !"

..er det ikke det du _egentlig_ har lyst til? Og jeg er sikker på at hvis du forklarer mannen din dette, så er han gjerne med på en hjemme-kose-helg?!? :-)

*lykke-til-klem*

Streken, aka

Vær tro mot deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...