hufsa Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Hva kan jeg gjøre for å forebygge følgende: fikk bekkenløsning halveis i mitt 2. svangerskap, og gikk på bekkenløsningstrening da. Jeg var til tider nødt til å bruke krykker under svangerskapet, og hadde store smerter fram mot fødsel og en måned senere hadde jeg kraftige lyske og bekkensmerter som umuliggjorde noen særlig mobilitet hverken i hus eller noe annet sted. Det var vondt til og med å sitte rolig samt å ligge. I ettertid har jeg brukt lang tid på å komme meg igjen og har gjennomført regelmessige styrketreninger 2 ganger i uken i den grad jeg har klart det uten smerter. Kroppen har gradvis blitt bedre, men jeg er ikke bra. Jeg trives med å gå turer - men dette begrenser seg selv da jeg fort får smerter og vondt i lysken (kjennes ut som det ene benet blir lenger enn det andre og fører til halthet. klarer heller ikke å bære på barnet mitt noe lengre tid av gangen, selv det å løfte på henne kan by på smerter som stikkende stråling. Jeg er lei meg over aldri kommet meg helt igjen etter min 2. graviditet, jeg sliter med mer og mindre smerter fra uke til uke. I dag (nå 2 år etter fødselen)har jeg igjen vondt for å bevege meg naturlig ( sliter med lyskesmerter og at den ene foten kjennes lengre ut enn den andre når smertene tiltar), har da problemer med å føre beina opp trapper, ut til siden samt vanlig gange. Jeg blir halt. Særlig stiv kan jeg også være etter at jeg har sittet litt, derfor behøver det ikke bestandig å komme etter bevegelse. I dag fikk jeg krampe i lysken og innersiden av begge beina når jeg forsøkte å legge venstre fot i kryss over den høyre når jeg satt i stolen (vet at dette ikke er en heldig posisjon) Seksuelt har jeg problemer med å ikke kunne spre beina uten smerter. For orden skyld vil jeg nevne at jeg er 35 år 160 høy og veier 60 kg. Jeg er interessert i hva jeg selv kan gjøre annerledes dvs hjelp til selvhjelp samt om det kan være noen skjelletmessige feilstillinger etter graviditeten som kan forårsake disse smertene? Hva slags hjelp finnes i dag for å få bukt med dette problemet...? Takknemlig for hurtig svar eller kommentarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6870-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svane Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Hei! Jeg er også ganske plaget med bekkenløsning snart 3 år etter min graviditet. Men jeg er ikke så plaget som du er. Mitt råd er å gå til en osteopat. Dette er en mellom ting mellom fysioterapi og kiropraktor, tror jeg. Jeg jobber sammen med en som har en mann som er det og han sier at de nesten kan kurere bekkenløsning, ihvertfall hjelpe med masse. Dette er noe å prøve.... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6870-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-34311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Til hufsa ang bekkenløsning Bekkenløsning er et sammensatt sykdomsbilde, og du beskriver ganske mange av de vanligste symptomene og plagene(dessverre..) Smertene kan som du nevner ofte medføre begrenset aktivitet og smerter i dagliglivet i flere år etter avsluttet graviditet. Regelmessig variert styrketrening og aerobic, eventuelt svømming og vannøvelser kan være til god hjelp. Mange steder i landet finnes det også fysioterapeuter som driver rygg/bekkentrening spesifikt. Forøvrig kan det være nyttig å få tatt røntgenbilder av rygg/bekken/hofter, eventuelt også CT for å utelukke feilstillinger og skjevheter. Du bør snakke med legen din om dette. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6870-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-34569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.