Gjest retvizan Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Spent på hvordan du trives på skolen! Kan du ikke skrive litt om hvordan det har vært så langt? Enten her eller på FH? Må snart på jobb, ha en flott dag! Rolfehilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Foreløpig ser det _meget_ bra ut. Jeg har oppdaget biblioteket!! Må virkelig ta meg sammen for å ikke bli stående og bla i alle de spennende bøkene. Men du; hvordan i himmelens navn klarer man å komme gjennom hele anatomi og fysiologipensumet på så kort tid?? Jeg leser, noterer og tegner for å være forberedt til første forelesning i morgen. Det er første kapittel som omhandler cellene og deres funksjon (på dansk, sånn at man virkelig blir i tvil om man har oversatt riktig på enkelte ting). Det kapittelet er 94 sider med heavy stoff. På et "språk" (det medisinske altså) som jeg ennå ikke behersker. Jaja, det går nok. Satt forresten nesten helt alene i lesesalen i dag. Følte meg kjempeflink som dro selv om det "bare" var lesedag. *ler* Foreløpig har bare en kommet med "gode råd" om kosthold o.l. Føles ikke godt akkurat, men... Helsike heller, jeg spiser sunt og drikker vann der! Mens andre kanskje spiser småkaker og drikker cola.. Gått ned 2,8 kg siste uka også, men jeg har ikke lyst til å fortelle noe om dette til vedkommende fordi jeg føler at det er privat. Blir litt småtrassig ;-) Men altså; det er vel det eneste negative så langt. Ellers er det mange hyggelige folk der. Jeg er ikke det sosiale midtpunktet. Det har aldri vært "min stil". Men jeg begynner å finne meg til rette. Neste år flytter skolen. Litt synd egentlig. Nå er den jo rett ved siden av sykehuset. Helikopteret durer over lesesalen med jevne mellomrom, man ser de ansatte traske forbi rett som det er..osv. osv. Det er noe med det å nesten være en del av sykehuset som jeg liker. En påminnelse om hvorfor man gjør dette kanskje? Tanken på at en dag er kanskje jeg en av de som skal ta imot de som kommer i helikopteret eller sykebilen som man ser stadig vekk motiverer til å lese videre. Og å gjøre det godt! Innimellom slår det meg; tenk så utrolig heldig jeg er som får lov til å gjøre dette!! En ting er sikkert; jeg hadde _aldri_ satt pris på dette på samme måte da jeg var 19. Mvh verdens heldigste 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-324960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wulfi Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Foreløpig ser det _meget_ bra ut. Jeg har oppdaget biblioteket!! Må virkelig ta meg sammen for å ikke bli stående og bla i alle de spennende bøkene. Men du; hvordan i himmelens navn klarer man å komme gjennom hele anatomi og fysiologipensumet på så kort tid?? Jeg leser, noterer og tegner for å være forberedt til første forelesning i morgen. Det er første kapittel som omhandler cellene og deres funksjon (på dansk, sånn at man virkelig blir i tvil om man har oversatt riktig på enkelte ting). Det kapittelet er 94 sider med heavy stoff. På et "språk" (det medisinske altså) som jeg ennå ikke behersker. Jaja, det går nok. Satt forresten nesten helt alene i lesesalen i dag. Følte meg kjempeflink som dro selv om det "bare" var lesedag. *ler* Foreløpig har bare en kommet med "gode råd" om kosthold o.l. Føles ikke godt akkurat, men... Helsike heller, jeg spiser sunt og drikker vann der! Mens andre kanskje spiser småkaker og drikker cola.. Gått ned 2,8 kg siste uka også, men jeg har ikke lyst til å fortelle noe om dette til vedkommende fordi jeg føler at det er privat. Blir litt småtrassig ;-) Men altså; det er vel det eneste negative så langt. Ellers er det mange hyggelige folk der. Jeg er ikke det sosiale midtpunktet. Det har aldri vært "min stil". Men jeg begynner å finne meg til rette. Neste år flytter skolen. Litt synd egentlig. Nå er den jo rett ved siden av sykehuset. Helikopteret durer over lesesalen med jevne mellomrom, man ser de ansatte traske forbi rett som det er..osv. osv. Det er noe med det å nesten være en del av sykehuset som jeg liker. En påminnelse om hvorfor man gjør dette kanskje? Tanken på at en dag er kanskje jeg en av de som skal ta imot de som kommer i helikopteret eller sykebilen som man ser stadig vekk motiverer til å lese videre. Og å gjøre det godt! Innimellom slår det meg; tenk så utrolig heldig jeg er som får lov til å gjøre dette!! En ting er sikkert; jeg hadde _aldri_ satt pris på dette på samme måte da jeg var 19. Mvh verdens heldigste Ja ,du er heldig som går på skolen ... Du bare _ER_ rar du !!! *ler* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-324966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Ja ,du er heldig som går på skolen ... Du bare _ER_ rar du !!! *ler* Næsj! Det er bare du som er for ung til å skjønne tegninga ;-) *smigrer* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-324970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Foreløpig ser det _meget_ bra ut. Jeg har oppdaget biblioteket!! Må virkelig ta meg sammen for å ikke bli stående og bla i alle de spennende bøkene. Men du; hvordan i himmelens navn klarer man å komme gjennom hele anatomi og fysiologipensumet på så kort tid?? Jeg leser, noterer og tegner for å være forberedt til første forelesning i morgen. Det er første kapittel som omhandler cellene og deres funksjon (på dansk, sånn at man virkelig blir i tvil om man har oversatt riktig på enkelte ting). Det kapittelet er 94 sider med heavy stoff. På et "språk" (det medisinske altså) som jeg ennå ikke behersker. Jaja, det går nok. Satt forresten nesten helt alene i lesesalen i dag. Følte meg kjempeflink som dro selv om det "bare" var lesedag. *ler* Foreløpig har bare en kommet med "gode råd" om kosthold o.l. Føles ikke godt akkurat, men... Helsike heller, jeg spiser sunt og drikker vann der! Mens andre kanskje spiser småkaker og drikker cola.. Gått ned 2,8 kg siste uka også, men jeg har ikke lyst til å fortelle noe om dette til vedkommende fordi jeg føler at det er privat. Blir litt småtrassig ;-) Men altså; det er vel det eneste negative så langt. Ellers er det mange hyggelige folk der. Jeg er ikke det sosiale midtpunktet. Det har aldri vært "min stil". Men jeg begynner å finne meg til rette. Neste år flytter skolen. Litt synd egentlig. Nå er den jo rett ved siden av sykehuset. Helikopteret durer over lesesalen med jevne mellomrom, man ser de ansatte traske forbi rett som det er..osv. osv. Det er noe med det å nesten være en del av sykehuset som jeg liker. En påminnelse om hvorfor man gjør dette kanskje? Tanken på at en dag er kanskje jeg en av de som skal ta imot de som kommer i helikopteret eller sykebilen som man ser stadig vekk motiverer til å lese videre. Og å gjøre det godt! Innimellom slår det meg; tenk så utrolig heldig jeg er som får lov til å gjøre dette!! En ting er sikkert; jeg hadde _aldri_ satt pris på dette på samme måte da jeg var 19. Mvh verdens heldigste So far, so good, altså? Bra! :-) Jeg ble også helt i hundre første gang jeg rota meg inn på biblioteket, og så kasta jeg meg over ei bok om rettsmedisin. *ler* Nå vet ikke jeg hvor lang tid dere har på å pløye gjennom anatomipensum, men det nytter ikke å lære absolutt alt. Vi hadde eksamen i ana/fys i januar, men hadde en sosiologi/psykologi/helsepolitikk eksamen samme høst som skolen starta. Gi blaffen i kullingen med de *gode* råda, herregud, at ikke folk kan vente til de ev blir spurt med å fyre løs! *Rister på hodet* Har dere begynt å tenke på kollokviegrupper ennå? Hvis ikke, vær litt bevisst på hvem du velger å jobbe sammen med, prøv å unngå gratispassasjerer som ikke gidder å bidra. På dette tidspunkt har du ikke det helt store grunnlaget til å vurdere innsatsviljen til de andre studentene, men det skader ikke å bruke øya litt for å danne seg et inntrykk. Sier hun som synes folk skal vente med å gi råd til de blir spurt! Vel, det blir noe annet med rolfevenner, ikke sant? ;-) Det er herlig å lese hvor motivert du er, kie. Stå på og kos deg videre på skolen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 So far, so good, altså? Bra! :-) Jeg ble også helt i hundre første gang jeg rota meg inn på biblioteket, og så kasta jeg meg over ei bok om rettsmedisin. *ler* Nå vet ikke jeg hvor lang tid dere har på å pløye gjennom anatomipensum, men det nytter ikke å lære absolutt alt. Vi hadde eksamen i ana/fys i januar, men hadde en sosiologi/psykologi/helsepolitikk eksamen samme høst som skolen starta. Gi blaffen i kullingen med de *gode* råda, herregud, at ikke folk kan vente til de ev blir spurt med å fyre løs! *Rister på hodet* Har dere begynt å tenke på kollokviegrupper ennå? Hvis ikke, vær litt bevisst på hvem du velger å jobbe sammen med, prøv å unngå gratispassasjerer som ikke gidder å bidra. På dette tidspunkt har du ikke det helt store grunnlaget til å vurdere innsatsviljen til de andre studentene, men det skader ikke å bruke øya litt for å danne seg et inntrykk. Sier hun som synes folk skal vente med å gi råd til de blir spurt! Vel, det blir noe annet med rolfevenner, ikke sant? ;-) Det er herlig å lese hvor motivert du er, kie. Stå på og kos deg videre på skolen! Takk :-) Ja, jeg tenkte faktisk på deg da jeg så gjennom hylleradene der, ja. *ler* Kollokviegrupper har det ikke blitt noe av enda, men jeg skal huske på det du sier. Vi skal ha eksamen i anatomi, fysiologi, biokjemi,mikrobiologi og hygiene (*puh*) den 18. desember. Min feil er kanskje at jeg begynner for grundig og dermed nesten aldri får gjort meg ferdig før jeg må skumlese resten den siste uka... Men jeg sliter litt med å finne ut _hvordan_ jeg skal lese anatomi. Skal jeg bruke det som oppslagsbok eller skal den nileses eller...? Det er den disposisjonen som er vanskelig synes jeg. Særlig når det skal kombineres med mitt ønske om å kunne alt! *ler* Så det å lære seg å drive fremover selv om man ikke er allvitende innen et område er nok noe for meg... ;-) Råd fra rolfevenner er selvsagt alltid velkomne :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Takk :-) Ja, jeg tenkte faktisk på deg da jeg så gjennom hylleradene der, ja. *ler* Kollokviegrupper har det ikke blitt noe av enda, men jeg skal huske på det du sier. Vi skal ha eksamen i anatomi, fysiologi, biokjemi,mikrobiologi og hygiene (*puh*) den 18. desember. Min feil er kanskje at jeg begynner for grundig og dermed nesten aldri får gjort meg ferdig før jeg må skumlese resten den siste uka... Men jeg sliter litt med å finne ut _hvordan_ jeg skal lese anatomi. Skal jeg bruke det som oppslagsbok eller skal den nileses eller...? Det er den disposisjonen som er vanskelig synes jeg. Særlig når det skal kombineres med mitt ønske om å kunne alt! *ler* Så det å lære seg å drive fremover selv om man ikke er allvitende innen et område er nok noe for meg... ;-) Råd fra rolfevenner er selvsagt alltid velkomne :-) Klippa litt fra innlegget ditt: *Men jeg sliter litt med å finne ut _hvordan_ jeg skal lese anatomi. Skal jeg bruke det som oppslagsbok eller skal den nileses eller...? Det er den disposisjonen som er vanskelig synes jeg. Særlig når det skal kombineres med mitt ønske om å kunne alt!* Den skal ikke brukes som oppslagsbok, ihvertfall ikke før du er ferdig med skolen, men du behøver heller ikke å pugge absolutt alt. Med et såpass detaljert og omfattende fag som anatomi, er det alltid vanskelig å finne en balanse i læringa. Jeg brukte følgende metode: FØR FORELESNINGA: Leste et par ganger gjennom stoffet, merka meg ting som umiddelbart virka uklare, og satte sp.tegn i margen. UNDER FORELESNINGA: Hørte godt etter, og spurte om de tinga som jeg lurte på. Noterte - ikke for mye, lett å gå glipp av selve undervisninga hvis man blir for opphengt i egne notater - og tegna. Når et kapittel er ferdig gjennomgått, så SPØR foreleser'n hva dere skal legge mest vekt på! Vår anatomiforeleser var riktignok inn i helvete gjerrig på det området; Alt er like viktig, her nytter det ikke å sluntre unna, dette skal LÆRES! *Grmpf* Kanskje dere er heldigere, det er uansett lov å prøve seg. ;-) ETTER FORELESNINGA: Renskrev notatene, fant et eget system som var ei blanding av stikkord > pilsystem, skjema og tegninger. Brukte mye fargekoder på de to siste. Lærte stoffet MENS jeg skrev. Muskler, nerver, ulike organer lønner det seg å tegne, for så og sette navn på. Dette er reint pugg, og må kunnes på rams. I hovedtrekk kan man si at anatomi er pugg, fysiologi er forståelse. KOLLOKVIEGRUPPE: Mener vi hadde dette hver uke, men er ikke helt sikker. Vi var fire stykker, et passelig antall. Var det noe en av oss ikke forsto, så forklarte de andre det. Vi hadde gjennomgang av ukas kapitler/sider, korrigerte hverandre og ga hverandre div tips og huskeregler. Bare et lite tips til slutt: Lær utafra og inn, drit i om du ikke forstår alle detaljene med en gang, konsentrer det om det store bildet, få overblikk. Nytter ikke om kan navna på noen små blodårer i hjertet, når du ikke vet hvordan hjertet er delt opp. *Så det å lære seg å drive fremover selv om man ikke er allvitende innen et område er nok noe for meg... ;-)* Jepp. :-) Rolfeklemz! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Klippa litt fra innlegget ditt: *Men jeg sliter litt med å finne ut _hvordan_ jeg skal lese anatomi. Skal jeg bruke det som oppslagsbok eller skal den nileses eller...? Det er den disposisjonen som er vanskelig synes jeg. Særlig når det skal kombineres med mitt ønske om å kunne alt!* Den skal ikke brukes som oppslagsbok, ihvertfall ikke før du er ferdig med skolen, men du behøver heller ikke å pugge absolutt alt. Med et såpass detaljert og omfattende fag som anatomi, er det alltid vanskelig å finne en balanse i læringa. Jeg brukte følgende metode: FØR FORELESNINGA: Leste et par ganger gjennom stoffet, merka meg ting som umiddelbart virka uklare, og satte sp.tegn i margen. UNDER FORELESNINGA: Hørte godt etter, og spurte om de tinga som jeg lurte på. Noterte - ikke for mye, lett å gå glipp av selve undervisninga hvis man blir for opphengt i egne notater - og tegna. Når et kapittel er ferdig gjennomgått, så SPØR foreleser'n hva dere skal legge mest vekt på! Vår anatomiforeleser var riktignok inn i helvete gjerrig på det området; Alt er like viktig, her nytter det ikke å sluntre unna, dette skal LÆRES! *Grmpf* Kanskje dere er heldigere, det er uansett lov å prøve seg. ;-) ETTER FORELESNINGA: Renskrev notatene, fant et eget system som var ei blanding av stikkord > pilsystem, skjema og tegninger. Brukte mye fargekoder på de to siste. Lærte stoffet MENS jeg skrev. Muskler, nerver, ulike organer lønner det seg å tegne, for så og sette navn på. Dette er reint pugg, og må kunnes på rams. I hovedtrekk kan man si at anatomi er pugg, fysiologi er forståelse. KOLLOKVIEGRUPPE: Mener vi hadde dette hver uke, men er ikke helt sikker. Vi var fire stykker, et passelig antall. Var det noe en av oss ikke forsto, så forklarte de andre det. Vi hadde gjennomgang av ukas kapitler/sider, korrigerte hverandre og ga hverandre div tips og huskeregler. Bare et lite tips til slutt: Lær utafra og inn, drit i om du ikke forstår alle detaljene med en gang, konsentrer det om det store bildet, få overblikk. Nytter ikke om kan navna på noen små blodårer i hjertet, når du ikke vet hvordan hjertet er delt opp. *Så det å lære seg å drive fremover selv om man ikke er allvitende innen et område er nok noe for meg... ;-)* Jepp. :-) Rolfeklemz! Tusen takk! Denne har jeg lagret på data'n :-) *rolfeklem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Tusen takk! Denne har jeg lagret på data'n :-) *rolfeklem* :-) Begynner muligens på skole selv neste høst; to års videreutdanning i psykiatri. Da kan vi opprette kollokviegruppe på Mingle eller Fullt Hus! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 :-) Begynner muligens på skole selv neste høst; to års videreutdanning i psykiatri. Da kan vi opprette kollokviegruppe på Mingle eller Fullt Hus! JA! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68740-kie/#findComment-325473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.