Gå til innhold

Heia Norge


Goliath

Anbefalte innlegg

Det er dyrere å pisse enn å bli tatt med kniv og hasj.

Mannen som pisset på gata fikk strengere straff enn mannen som ulovlig bar kniv: 3500 kroner i bot. Også han som ble

tatt med hasj, han som nasket og hun som kjørte uten førerkort fikk mildere

straffer.

Dette viser en gjennomgang Dagbladet har foretatt av foreleggssaker som skal opp i Oslo tingrett de nærmeste ukene. Opplysningene er basert på en gjennomgang av forelegg som ikke er vedtatt av den bøtelagte - og som ender i tingretten.

51-åringen som urinerte i Thorvald Meyers gate like etter midnatt, fikk 3500 kroner i bot, subsidiært sju dagers fengsel.

52-åringen som pisset i ei søppelbøtte ved Oslo S i 17-tida, fikk den samme straffen.

22-åringen som bar kniv uten såkalt aktverdig grunn, fikk 3000 kroner i bot, subsidiært seks dagers fengsel.

Den 22 år gamle kvinnen som kjørte uten gyldig førerkort, fikk 3000 kroner i bot, subsidiært seks dagers fengsel.

Den 26 år gamle mannen som ble arrestert med rundt 2 gram hasj, fikk 2500 kroner i bot, subsidiært fem dagers fengsel.

20-åringen som stjal et par joggesko på Sportshuset i Grensen, fikk 1000 kroner i bot, subsidiært to dagers fengsel.

- Ikke rimelig

Ifølge de veiledende satsene skal man få rundt 3500 kroner i bot for å urinere på offentlig sted i Oslo. Samme nivå gjelder for dem som forstyrrer lov og orden. Naskeri straffes normalt med bøter fra 1000 til 4000 kroner,

tommelfingerregelen er at boten er det dobbelte av gjenstandens verdi.

Veiledende satser for å bære kniv uten aktverdig grunn er 6000 kroner.

- Vi har veiledende retningslinjer for bøtenivået, men vi bruker også skjønn i de konkrete sakene, sier jourhavende jurist Kjetil Voldstad ved Oslo politidistrikt.

- Jeg synes det er underlig at en som er tissetrengt blir straffet strengere enn en som er pågrepet med narkotika. Det bør være en sammenheng mellom hva man gjør og hvilken reaksjon man får, sier André Kvakkestad, som representerer Frp i justiskomiteen på Stortinget.

Han ønsker å se nærmere på det innbyrdes forholdet mellom bøtesatsene.

Der i hvert fall godt at det er fler enn meg som reagerer på dette.....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil vel si at en som har 2 gram harsj på seg, - antagelig til eget bruk, ikke skader noe eller noen med det, men i og med det er ulovlig, må han få straff. En som pisser på offentlig sted lager forferdelig lukt og griseri, dette må man kanskje være dame for å forstå? - Han SKADER materiell og miljø.

En som bærer en kniv har ikke skadet noe eller noen, og må få bot fordi de er ulovlig å gå med kniv.

Så det er nok det som er forskjellen : HAR skadet noe/noen, - kontra KAN skade noe/noen.

En som har penis KAN komme til å skade noe/noen, men det er ikke ulovlig å ha penis (enda) - så da bøtlegges det ikke.

Enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt helt enig med deg.

Når det gjelder enda mer alvorlige forbrytelser ser vi jo samme tendensen.

F.eks. slipper pedojævler ut av fengselet etter ett års tid, mens Enger sitter ikke i 6 år for å stjæle en jævla plakat på nasjonalmuseet.

Vi lever i et sykt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er duste-Norge. Jo mer alvorlig en sak er, jo mindre straff. Dreper du ett menneske er den virkelig straffen relativt lav. Ved god oppførsel er vedkommende ute etter få år.

For endel år siden ble en mann frastjålet bilen sin i Oslo. I ett lyskryss noen dager senere så bileieren bilen sin, styrter bort og river sjåføren ut av bilen og legger han i bakken.

Gjett hvem som ble straffet, joda bileieren ble dømt for vold. Biltyven hadde så mye fra før at det ble bare lagt i den store potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med at hasj/marihuana til eige bruk ikkje blir straffeforfulgd i framtida slik det er i mange andre europeiske land. DET er bortkasta tid og pengar i rettssystemet.

Men at pissing blir hardare straffa enn å bære kniv er jo latterleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at en som har 2 gram harsj på seg, - antagelig til eget bruk, ikke skader noe eller noen med det, men i og med det er ulovlig, må han få straff. En som pisser på offentlig sted lager forferdelig lukt og griseri, dette må man kanskje være dame for å forstå? - Han SKADER materiell og miljø.

En som bærer en kniv har ikke skadet noe eller noen, og må få bot fordi de er ulovlig å gå med kniv.

Så det er nok det som er forskjellen : HAR skadet noe/noen, - kontra KAN skade noe/noen.

En som har penis KAN komme til å skade noe/noen, men det er ikke ulovlig å ha penis (enda) - så da bøtlegges det ikke.

Enkelt :-)

Det er ikke om du får straff eller ikke, men hvor hardt du blir straffet...

Kjør for fort (men forsvarlig) og du risikerer å bli straffet tre ganger (fengsel, fratatt førerkort og bøter....)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke om du får straff eller ikke, men hvor hardt du blir straffet...

Kjør for fort (men forsvarlig) og du risikerer å bli straffet tre ganger (fengsel, fratatt førerkort og bøter....)

Mvh

Det var vel det jeg skrev også - at man fikk straff etter om man HAR skadet noe/noen, eller er i besittelse av utstyr som KAN skade noe/noen. Det skulle bare mangle om det ikke skulle straffes med høyere bøter at man HAR skadet, eller KAN tenkes å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at en som har 2 gram harsj på seg, - antagelig til eget bruk, ikke skader noe eller noen med det, men i og med det er ulovlig, må han få straff. En som pisser på offentlig sted lager forferdelig lukt og griseri, dette må man kanskje være dame for å forstå? - Han SKADER materiell og miljø.

En som bærer en kniv har ikke skadet noe eller noen, og må få bot fordi de er ulovlig å gå med kniv.

Så det er nok det som er forskjellen : HAR skadet noe/noen, - kontra KAN skade noe/noen.

En som har penis KAN komme til å skade noe/noen, men det er ikke ulovlig å ha penis (enda) - så da bøtlegges det ikke.

Enkelt :-)

"En som har penis KAN komme til å skade noe/noen, men det er ikke ulovlig å ha penis (enda) - så da bøtlegges det ikke."

Fantastisk! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at folk skal få ha stoffene sine i fred, og gå med kniv og annet verktøy uten å bli plaga med kroppsvisitering og bøter.

Jeg syns folk som stjeler, plager andre, kjører bil uten å kunne det, pisser der hvor vi andre skal være og i det hele tatt er en pest eller en fare for andre, de er det greit å straffe.

Men om jeg tar meg en øl og har sløykniven i baklomma, eller om en eller annen i Oslo har to gram hasj og en kniv han ikke har brukt til noe gæernt.....hva plager det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at folk skal få ha stoffene sine i fred, og gå med kniv og annet verktøy uten å bli plaga med kroppsvisitering og bøter.

Jeg syns folk som stjeler, plager andre, kjører bil uten å kunne det, pisser der hvor vi andre skal være og i det hele tatt er en pest eller en fare for andre, de er det greit å straffe.

Men om jeg tar meg en øl og har sløykniven i baklomma, eller om en eller annen i Oslo har to gram hasj og en kniv han ikke har brukt til noe gæernt.....hva plager det deg?

hihi:-) som meg du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at folk skal få ha stoffene sine i fred, og gå med kniv og annet verktøy uten å bli plaga med kroppsvisitering og bøter.

Jeg syns folk som stjeler, plager andre, kjører bil uten å kunne det, pisser der hvor vi andre skal være og i det hele tatt er en pest eller en fare for andre, de er det greit å straffe.

Men om jeg tar meg en øl og har sløykniven i baklomma, eller om en eller annen i Oslo har to gram hasj og en kniv han ikke har brukt til noe gæernt.....hva plager det deg?

Om noen bærer med seg hasj for eget bruk så plager det meg overhode ikke:-)

For noen år tilbake plaget det meg heller ikke at folk hadde kniv med seg når de var en tur i byen.

Men etter å ha opplevd å få kniven stukket opp i ansiktet ved mer enn en anledning, og det faktum at folk ikke lenger tør å blande seg inn når overgrep gjøres - i frykt for å bli stukket ned eller skutt - så plager det meg veldig at alt for mange bærer våpen "for sikkerhets skyld" eller av andre like dårlige grunner.

Jeg er enig i at urinering ikke skal forekomme på "ikke egnede plasser", men jeg synes like fullt at bøtenivået er for høyt og at det ikke gis rom for tilpassninger av straffen sett i forhold til hvor og hvorfor det urineres.

Hvor mange offentlige toaletter finnes i f.eks Oslo? Er du på vei hjem etter at de aller fleste utestedene er stengt, drosjekøene er lange og du MÅ pisse - hva gjør du da?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel det jeg skrev også - at man fikk straff etter om man HAR skadet noe/noen, eller er i besittelse av utstyr som KAN skade noe/noen. Det skulle bare mangle om det ikke skulle straffes med høyere bøter at man HAR skadet, eller KAN tenkes å gjøre det?

Og det er vi vel heller ikke uenige i?

Glad får jeg vel være for at jeg fremdeles kan bære penisen min med meg uten å straffes for det - dog er det strenge begrensninger for når og hvor jeg kan ta den frem fra gjemselen uten å bli straffet for det - selv om jeg ikke har til hensikt å skade noen med den:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er vi vel heller ikke uenige i?

Glad får jeg vel være for at jeg fremdeles kan bære penisen min med meg uten å straffes for det - dog er det strenge begrensninger for når og hvor jeg kan ta den frem fra gjemselen uten å bli straffet for det - selv om jeg ikke har til hensikt å skade noen med den:-)

Mvh

*lol* - - syns jeg ser deg truende med hånda klar mot smekken! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen bærer med seg hasj for eget bruk så plager det meg overhode ikke:-)

For noen år tilbake plaget det meg heller ikke at folk hadde kniv med seg når de var en tur i byen.

Men etter å ha opplevd å få kniven stukket opp i ansiktet ved mer enn en anledning, og det faktum at folk ikke lenger tør å blande seg inn når overgrep gjøres - i frykt for å bli stukket ned eller skutt - så plager det meg veldig at alt for mange bærer våpen "for sikkerhets skyld" eller av andre like dårlige grunner.

Jeg er enig i at urinering ikke skal forekomme på "ikke egnede plasser", men jeg synes like fullt at bøtenivået er for høyt og at det ikke gis rom for tilpassninger av straffen sett i forhold til hvor og hvorfor det urineres.

Hvor mange offentlige toaletter finnes i f.eks Oslo? Er du på vei hjem etter at de aller fleste utestedene er stengt, drosjekøene er lange og du MÅ pisse - hva gjør du da?

Mvh

Jeg er lei for å høre at du har fått kniv stukket opp i fjeset, tror jeg var blitt kniv-allergiker jeg også, da!

Men hvis jeg bare MÅ pisse på vei hjem gjennom byen, så kan jeg jo ikke slenge tissekonen ut smekken og tisse på en stolpe. Det er fysisk umulig. Så jeg må holde meg. Derfor sørger jeg som regel for å ha tisset av før jeg forlater uteplassen.

Når jeg må planlegge, og holde meg, så syns jeg jo at andre må kunne det samme.

Selv om de har utovertiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei for å høre at du har fått kniv stukket opp i fjeset, tror jeg var blitt kniv-allergiker jeg også, da!

Men hvis jeg bare MÅ pisse på vei hjem gjennom byen, så kan jeg jo ikke slenge tissekonen ut smekken og tisse på en stolpe. Det er fysisk umulig. Så jeg må holde meg. Derfor sørger jeg som regel for å ha tisset av før jeg forlater uteplassen.

Når jeg må planlegge, og holde meg, så syns jeg jo at andre må kunne det samme.

Selv om de har utovertiss.

Ikke uenig med deg når det gjelder det at de med utovertiss også burde kunne holde seg, men jeg har sett de med innovertiss som også har måttet gi etter for "naturens gang".

Men like fullt så synes jeg straffen er for streng sett i forhold til andre "aktiviteter", og at strafferammen ikke gir nok rom for individuell vurdering av bøtenivået - veldig mye på lik linje med de som blir tatt for fartsovertredelser.

Eks:

En 50 sone i uoversiktlige bygater med mange mennesker, mye trafikk, dårlig vær og våt veibane.

En 50 sone i tettbebygd strøk, oversiktlig, ingen trafikk, lite mennesker, fint vær og tørr veibane.

Samme straff i begge tilfeller om du kjører et likt antall km/t over tillatt hastighet. Det er ikke på noen måte rettferdig, og en av straffene vil ikke stå i forhold til overtredelsen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol* - - syns jeg ser deg truende med hånda klar mot smekken! :-)

he-he....da hadde du nok blitt skremt tenker jeg...!

Kanskje en ny ide for de som har tenkt til å rane en bank: "Penga eller ....??"

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he....da hadde du nok blitt skremt tenker jeg...!

Kanskje en ny ide for de som har tenkt til å rane en bank: "Penga eller ....??"

Mvh

Ja, hvis det hadde vært det samme for deg med resultatet så ! :)

...å gå i banken og ta ut, fikk en ny mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det hadde vært det samme for deg med resultatet så ! :)

...å gå i banken og ta ut, fikk en ny mening...

Eller kanskje det lett kan missforstås som et forsøk på å gjøre et "innskudd"...?

"Beklager - jeg trodde dette var sædbanken...."

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det lett kan missforstås som et forsøk på å gjøre et "innskudd"...?

"Beklager - jeg trodde dette var sædbanken...."

Mvh

*fniser som bare en bestemor tør* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...