Gå til innhold

Motstridende melinger om mammografi


Gjest Selje

Anbefalte innlegg

Jeg går til regelmessig (ettårlig)mammografi. Fordi jeg (helt til i sommer) brukte østrogentilskudd, bekymret jeg meg mye om faren for brystkreft, men ble overbevist av min (kvinnelige)gynekolog om at det var nødvendig, og at det de ev. fant, ville være noen millimeter bare, dermed lett å ta bort og med minsket fare for spredning. Jeg er klar over at "sinte", hurtigvoksende kuler KAN oppstå imellom mammografiene. Men så fikk min søster (5 år eldre enn meg, gått på østrogen i 16 år)konstatert en kreftsvulst i sommer på ca. 1 cm. "Den har du nok gått med lenge," sa legen på Ullevål. Hun hadde vært til mammografi i mai. Nå er jeg helt forvirret. Søsteren min har små, flate bryster (4 barn), en ser ikke for seg at svulster ikke skulle bli oppdaget på røntgen. Men det er kanskje bare legmannsidioti. Sjøl er jeg stor over brystet, men de sier jeg har "løst vev" og lett å se, men også mye å se. Hvor mye kan jeg stole på mammografiet etter dette? Jeg har alltid vært så kjempelettet når det er gjort for DET året!

På forhånd takk for svar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det vil ved nesten alle undersøkelser være noen tilfeller med ’falsk negative’ svar, dvs at det er oversett noe unormalt. Mammografi er ikke et unntak, men ny apparatur og gode rutiner gjør den meget sikker. Man kan ved tvil ta bilder i andre plan og evt supplere med ultralyd. Problemet med hormonbehandling og mammografi er at hormonet hos noen kvinner øker tettheten i brystet så undersøkelsen blir vanskeligere og risiko for’ falsk negativt’ resultat øker. Det er ikke alle kvinner som får og ikke alle preparater som gir økt brystvev-tetthet. Vi vet ikke sikkert om det er en sammenhang mellom tettheten og risiko for brystkreft.

Man har diskutert om man evt skal stoppe med hormoner noen tid før mammografi for å gjøre undersøkelsen mer sikker , men vi vet ikke hvor lenge man evt må stoppe behandlingen på forhånd.

Jeg forstår ikke legen på Ullevåls bemerkning, for man kan ikke si noe om alder for en svulst. Forklaringen kan heller være at østrogen har fått en kreftsvulst til å vokse raskere enn den ellers ville ha gjort. Studier tyder på at brystkreft etter hormonbehandling er en snillere type, kanskje fordi man oppdager den raskere, den vokser før den sprer seg ?

Jeg synes du fortsatt skal stole på mammografien men supplere med selv å undersøke brystene regelmessig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...