Gå til innhold

Typiske trekk for Borderline ?


Gjest DuIcinea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Tod. Takk for svar ,men SÅ stødig er jeg ikke i engelsk desverre :(

Ok. Hovedtrekkene ved borderline er ustabilitiet: voldosmme humørsvingninger, en følelse av å ikke vite 'hvem man er', impulsivitet, selvsakding, hyppig og vedvarende sinne, paranoide tendenser, psykosenære tilstander, vansker med intime forhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DuIcinea

Ok. Hovedtrekkene ved borderline er ustabilitiet: voldosmme humørsvingninger, en følelse av å ikke vite 'hvem man er', impulsivitet, selvsakding, hyppig og vedvarende sinne, paranoide tendenser, psykosenære tilstander, vansker med intime forhold osv.

Takk skal du ha tod. Du har nemmelig nettopp beskrevet meg i detalj :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DuIcinea

Jeg har beskrevet meg selv også, hvis det kan være en trøst ;)

Godt å vite at man ikke er alene :o)

Går du på noen form for medisiner ? Og hvordan er hverdagen for en borderline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Godt å vite at man ikke er alene :o)

Går du på noen form for medisiner ? Og hvordan er hverdagen for en borderline?

hverdagen er å sitte på internett hele tiden hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

hverdagen er å sitte på internett hele tiden hahahaha

ops dette var ikke ment som et angrep på noen, bare meg selv. ikke er det sikkert jeg har borderline heller, bare alle "jeg har studert psykologi grunnfag og du har arr på armene dine-kompisene" mine som trur det.

jeg synes ingen her sitter for mye på internett,heller altfor lite, sitt her mer.

bare i tilfelle noen misforsto og skulle bli fornærmet ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ustabil personlighetsforstyrrelse / Borderline DSM-IV: 301.83, ICD-10: F60.31

Et vedvarende mønster med ustabile interpersonelle relasjoner, ustabilt selvbilde og følelser, samt markert impulsivitet. dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fem (eller flere) av de følgende:

1. desperate anstrengelser for å unngå virkelig eller innbilt å bli forlatt.

2. viser et mønster av ustabile og intense interpersonelle forhold kjennetegnet av en veksling mellom ytterpunktene idealisering og devaluering

3. identitetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde og ustabil følelse av å være et selv

4. impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvskadelige (f.eks. sløsing med penger, seksuell aktivitet, substansmisbruk, spiseorgier, hensynsløs bilkjøring)

5. gjentatt suicidal adferd, -demonstrasjoner eller -trusler eller selvskadende adferd

6. ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)

7. kronisk tomhetsfølelse

8. inadekvat, intenst sinne eller har vansker med å kontrollere sinne (f.eks. hyppige raseriutbrudd, stadig sinne, gjentatte slagsmål)

9. forbigående, stressrelatert paranoid tankeinnhold eller alvorlige dissosiasjonssymptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...