Gå til innhold

Spore opp en mail


Gjest Monika

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en mail jeg ønsker spore opp. Det er en anonym mail, der avsender antakelig bare har opprettet en mailadresse med dette formål.

Kan jeg, på egenhånd, klare å spore opp hvor i landet denne mailen kommer fra? Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde være nok å sjekke headeren, der står oftest infoen du trenger.

men headingen sier jo ingenting om hvor mailen kommer fra?....Kan du forklare, takk? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men headingen sier jo ingenting om hvor mailen kommer fra?....Kan du forklare, takk? ;-)

Headeren (den fulle headeren, ikke bare linjene med til- og fra-adresser) inneholder ip-adresser for alle noder mailen har gått gjennom for å komme til deg. Slik kan man komme litt nærmere opprinnelsesstedet til meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Headeren (den fulle headeren, ikke bare linjene med til- og fra-adresser) inneholder ip-adresser for alle noder mailen har gått gjennom for å komme til deg. Slik kan man komme litt nærmere opprinnelsesstedet til meldingen.

... men det hjeper veldig lite dersom mailen kommer fra Yahoo, Hotmail el...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

men headingen sier jo ingenting om hvor mailen kommer fra?....Kan du forklare, takk? ;-)

I headeren skal det stå både returnpath og received. Sjekk sistnevnte, der skal IP-adressen/avsenderdomenet til avsenderen stå. Så kan du sjekke denne opp mot hvem som er ansvarlig for domenet.

For eksempel. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men det hjeper veldig lite dersom mailen kommer fra Yahoo, Hotmail el...

Man kan fremdeles få et hint om omtrent hvor i verden avsenderen befinner seg, og det var vel det som var spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...