Gå til innhold

Noen med peiling på bil?


Reg@l

Anbefalte innlegg

Var på EU kontroll med kjerra, en 94-Audi 80 avant, på tirsdag.

Det vi fikk anmerkninger for var en laststabiliseringsregulator eller noe sånn. En duppeditt som regulerer hvor mye bilen skal bremse framme og bak. Denne virket ikke, fyren kunne ikke si om den hadde rustet eller grodd fast på noe vis, eller om den måtte byttes.

Det som så har skjedd er at bilen neste utelukkende har bremset kun framme, og skivene bak hadde endel rust. Og som kjent godtas ikke mer enn 25% rust på synlig overflate.

Saken er bare den at da bilen var på EU kontroll for første gang i 1998, altså for fire år siden da bilen var fire år gammel, ble den levert på merkeverksted. Det ble tatt full service og byttet noen deler, bl.a denne duppeditten som ikke virker nå heller. Dritten koster over 3000 spenn og ble byttet fordi den hadde rustet fast. Bilen var på det tidspunktet kjørt ca 40.000 km.

Vi kan da for faen ikke ligge og bytte denne forbanna greia hvert 4. år? Kan vi forlange dette utbedret, eller er 4 år normal holdbarhet på noe slikt?

Har krangla med forhandleren før jeg, og hopper ikke av veien for å ta en runde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke til nevnte duppeditt, men at jeg hadde tatt det opp med verkstedet er det ingen tvil om. Om du får igjen noe er nok kanskje tvilsomt. Men jeg ville ha full klarhet i hva som er beregnet levetid på duppeditten og kanskje fått mye rabatt på en ny.

Slike deler bør holde mer enn i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er årsaken til at både skivene din bak ruster, og at den regulatoren ruster/sier takk for seg, er at (og dette vet jeg gjelder spesielt for Audi, men andre "høyklassebileiere" bør også merke seg dette) man kjører for pent i Norge i forhold til hva bilens bremser er laget for.

Spesielt på tyske biler av bedre kvalitet, dimensjoneres bremsene for oppbremsning på Autobahn med høye hastigheter. Det er sjelden man under norske kjøreforhold setter bilens bremser på slik prøve, så da ender det med at bilen kun "trenger" å bremse med forbremsen for å stoppe iht de kreftene bilen utsettes for ved oppbremsing. Resultatet er det du opplever- rustne bakbremser og regulatorer, fordi bremsen på bakhjulene knapt brukes.

Så, dersom du kjører som en kjerring, bør du en gang i mellom dra på litt hastighet på en lang, rett strekning når du ikke har biler bak deg, og banke bremsen i bunn med full kraft. Gjør dette er par ganger, så får du av rusten bak, og du holder liv i regulatoren din.

Go brake!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er årsaken til at både skivene din bak ruster, og at den regulatoren ruster/sier takk for seg, er at (og dette vet jeg gjelder spesielt for Audi, men andre "høyklassebileiere" bør også merke seg dette) man kjører for pent i Norge i forhold til hva bilens bremser er laget for.

Spesielt på tyske biler av bedre kvalitet, dimensjoneres bremsene for oppbremsning på Autobahn med høye hastigheter. Det er sjelden man under norske kjøreforhold setter bilens bremser på slik prøve, så da ender det med at bilen kun "trenger" å bremse med forbremsen for å stoppe iht de kreftene bilen utsettes for ved oppbremsing. Resultatet er det du opplever- rustne bakbremser og regulatorer, fordi bremsen på bakhjulene knapt brukes.

Så, dersom du kjører som en kjerring, bør du en gang i mellom dra på litt hastighet på en lang, rett strekning når du ikke har biler bak deg, og banke bremsen i bunn med full kraft. Gjør dette er par ganger, så får du av rusten bak, og du holder liv i regulatoren din.

Go brake!! :-)

Jeg kjører da ikke som noen kjerring!

*grynter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...