Gå til innhold

hva feiler Elling? Har han Asbergers syndrom eller??


Gjest Linna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

DET har vi diskutert mye i heimen, helsepersonell som vi begge er. Sosial angst? Asberger var ikke så dumt. En gang var det noen som sa autistiske trekk men da ville han ikke bodd alene. Han er jo tross alt ganske høyt fungerende..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET har vi diskutert mye i heimen, helsepersonell som vi begge er. Sosial angst? Asberger var ikke så dumt. En gang var det noen som sa autistiske trekk men da ville han ikke bodd alene. Han er jo tross alt ganske høyt fungerende..?

Mye angst og tvang. Rigiditeten og skyheten er mest knyttet til ritualer, som igjen er knyttet til alvorlig angst.

Dessuten skikkelig kjip og merkelig barndom, som fortsetter med symbiotisk forhold til mor helt til hun dør.

En eller annen F42.-diagnose, hvertfall (kommer ikke så mye fram om han har tvangstanker, men det ville være noe å spørre ham om).

F 40.0 Panikklidelse med agorafobi (selv om panikkanfallene hans er sjeldne, kan agorafobien og redselen for brudd på rutiner være knyttet til unngåelse pga panikkangst).

Eventuelt en F60. personlighetsforstyrrelse (engstelig/unnvikende, tvangspreget, avhengig???)

Tror egentlig ikke det er noe schizoid i det, han har god emosjonell kontakt når han tør.

Sånn som jeg husker det, da. En stund siden jeg har sett filmen. Ikke lest boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye angst og tvang. Rigiditeten og skyheten er mest knyttet til ritualer, som igjen er knyttet til alvorlig angst.

Dessuten skikkelig kjip og merkelig barndom, som fortsetter med symbiotisk forhold til mor helt til hun dør.

En eller annen F42.-diagnose, hvertfall (kommer ikke så mye fram om han har tvangstanker, men det ville være noe å spørre ham om).

F 40.0 Panikklidelse med agorafobi (selv om panikkanfallene hans er sjeldne, kan agorafobien og redselen for brudd på rutiner være knyttet til unngåelse pga panikkangst).

Eventuelt en F60. personlighetsforstyrrelse (engstelig/unnvikende, tvangspreget, avhengig???)

Tror egentlig ikke det er noe schizoid i det, han har god emosjonell kontakt når han tør.

Sånn som jeg husker det, da. En stund siden jeg har sett filmen. Ikke lest boka.

selv om det kommer en del andre trekk frem i boka tror jeg du treffer spikeren=)

desuten tror jeg boka er skrevet akkurat fordi "vi fagfolk" ikke lett skal kunne diagnostisere og sette i bås. Elling er Elling. Og ikke først og fremst en diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visstnok vært diskutert:

mentalt syk, sannsynligvis tvangsnevroser(!) + en smule skrudd virkelighetsoppfatning.

I tillegg til at han jo som kjent var overbeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DET har vi diskutert mye i heimen, helsepersonell som vi begge er. Sosial angst? Asberger var ikke så dumt. En gang var det noen som sa autistiske trekk men da ville han ikke bodd alene. Han er jo tross alt ganske høyt fungerende..?

Du, Asbergers syndrom er en sykdom med autistiske trekk, og de kan fint bo alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Du, Asbergers syndrom er en sykdom med autistiske trekk, og de kan fint bo alene.

For å si det platt og forenklet: Asberger er en "høytfungerende autist". Har hatt Asberger-elever, svært fascinerende mennesker som kan lære oss litt av hvert om uvesentligheter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det platt og forenklet: Asberger er en "høytfungerende autist". Har hatt Asberger-elever, svært fascinerende mennesker som kan lære oss litt av hvert om uvesentligheter. :-)

Kan du ikke være så snill å skrive litt mer om mennesker med Asbergers?

Det lille jeg har lest virker interessant, vil gjerne høre fra noen som har førstehåndskunnskap om dem?

Please? Om du gidder?

Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Kan du ikke være så snill å skrive litt mer om mennesker med Asbergers?

Det lille jeg har lest virker interessant, vil gjerne høre fra noen som har førstehåndskunnskap om dem?

Please? Om du gidder?

Hehe..

Tror det krever litt mer enn et innlegg her for å få kunnskap om Asberger. Den korteste informasjonen jeg har er på 24 A4-sider, så sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...