Gå til innhold

Til hobbypsykologene:Jeg roter til livet mitt. Hva er det som skjer?


Gjest milli

Anbefalte innlegg

Hei,

nå håper jeg virkelig at noen kan hjelpe meg litt med å sortere litt tanker.

Jeg er en jente som for kort tid siden er ute av et forhold.Forholdet har vært ren mishandling, og han har ødelagt mange ting i meg.

Likevel er jeg nå på vei til å reise meg, på sett og vis.

På den annen side, skjer det ting med meg som jeg ikke vet om jeg liker. Tankegangen min har forandret seg.

Fra å være en konservativ jente med sterk moral, så har jeg nå en litt "driter i det"-holdning.

Jeg har plutselig fått lysten på å teste ut ting jeg tidligere ikke har testet ut, som å drikke, ha tilfeldig sex osv osv.

Hva er det som skjer?

Senest i går klarte jeg utnytte min gode venn, og endte opp med å råkline med ham. Bare fordi han var tilgjengelig liksom.

Er dette en eller annen form for protest mot det jeg har opplevd? er det min måte å signalisere min frihet på igjen?

jeg forstår ikke helt...og bekymrer meg nesten litt. Men innvendig har jeg så mye sinne, og føler så mye hat overfor min eks, at jeg lurer på om hele min oppførsel nå nesten er en form for hevn...?

Ja takk til tolkninger fra hobbypsykologene her.

Og si for all del i fra til meg om dere syns jeg skal slutte med det jeg driver med nå.

Ps. Jada, jeg går til en psykolog, men bare en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Det erlov med litt 'utagering' etter å ha kommet ut av et slikt dårlig forhold.

Gratulerer forresten!

Siden du reagerer på oppførselen din selv, så kommer du ganske sikkert til å holde deg innenfor sømmelige grenser.

Husker da jeg var separert etter et 'traurig' ekteskap for noen år siden. Gjorde vel en del jeg ikke ville gjort idag, men fy flate hvor gøy jeg hadde det. Noen ganger var jeg ikke helt snill, men so what? Jeg har ofte opplevd at folk har vært lite snille mot meg, så det var helt ok for meg for en gang skyld å være den som ikke var snill bestandig.

Nei, unn deg selv en periode uten dårlig samvittighet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carisma1365380365

Jeg tror det du gjør er helt normalt ut fra det du har opplevd. Det høres ut som om x-kjæresten din la bånd på deg, og nå som du er frigjort båndene vil du leve og bevise at du er fri. Du resonnerer bra selv, og er veldig oppmerksom på din situasjon og dine reaksjoner.

Personlig tror jeg dette er en fase du må gjennom, og jeg håper at du ikke mister moralen din i prossessen. Fortsett med det du føler er riktig, men ikke hevn deg på uskyldige mennesker bare for å føle at du duger.

Jeg ønsker deg alt godt videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt uvanlig at jenter som har blitt misbrukt får et dårlig forhold til kroppen sin. Du er kanskje ikke glad i den lenger? Den blir mer noe du kan bruke for å ha det gøy eller for å få makt over menn.

Tror nok du bør snakke mer en psykolog om dette. Unormalt er det ikke, men heller ikke bra.

Klart du bør slutte. Du vil ødelegge ditt forhold til deg selv. Du vil slite med senere forhold. Kanskje klarer du ikke å være trofast mot en person. Kanskje klarer du ikke et fast forhold i det hele tatt.

Dette er i alle fall den erfaringen jeg har med jenter som har blitt misbrukt.

Vær alene en stund. Ikke ha tilfeldig sex eller drikk for mye. Finn ut av følelsene dine før du gjør noe mer. Ikke helt enkelt, men det må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det erlov med litt 'utagering' etter å ha kommet ut av et slikt dårlig forhold.

Gratulerer forresten!

Siden du reagerer på oppførselen din selv, så kommer du ganske sikkert til å holde deg innenfor sømmelige grenser.

Husker da jeg var separert etter et 'traurig' ekteskap for noen år siden. Gjorde vel en del jeg ikke ville gjort idag, men fy flate hvor gøy jeg hadde det. Noen ganger var jeg ikke helt snill, men so what? Jeg har ofte opplevd at folk har vært lite snille mot meg, så det var helt ok for meg for en gang skyld å være den som ikke var snill bestandig.

Nei, unn deg selv en periode uten dårlig samvittighet du.

Hva slags kvasilogikk er det, siden noen ikke har vært snill med deg så har du lov å ikke være snill med andre.

Tenkte alle sånn ville alle ikke være snille mot hverandre pga noen andre og hele verden vill gått til h**.

Du kan ikke straffe noen for noe andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Det erlov med litt 'utagering' etter å ha kommet ut av et slikt dårlig forhold.

Gratulerer forresten!

Siden du reagerer på oppførselen din selv, så kommer du ganske sikkert til å holde deg innenfor sømmelige grenser.

Husker da jeg var separert etter et 'traurig' ekteskap for noen år siden. Gjorde vel en del jeg ikke ville gjort idag, men fy flate hvor gøy jeg hadde det. Noen ganger var jeg ikke helt snill, men so what? Jeg har ofte opplevd at folk har vært lite snille mot meg, så det var helt ok for meg for en gang skyld å være den som ikke var snill bestandig.

Nei, unn deg selv en periode uten dårlig samvittighet du.

"Jeg har ofte opplevd at folk har vært lite snille mot meg, så det var helt ok for meg for en gang skyld å være den som ikke var snill bestandig."

Tenker virkelig folk sånn så blir det jo en evig vond sirkel. De som var slemme mot deg, kunne sikkert bruke akkurat samme unnskyldningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Hva slags kvasilogikk er det, siden noen ikke har vært snill med deg så har du lov å ikke være snill med andre.

Tenkte alle sånn ville alle ikke være snille mot hverandre pga noen andre og hele verden vill gått til h**.

Du kan ikke straffe noen for noe andre har gjort.

Selvfølgelig ikke!

Men det er en veldig menneskelig reaksjon. Det var ikke bevisst den gangen, men noe jeg har analysert meg fram til i ettertid.

Normalt er jeg et FOR snilt menneske. lar andre utnytte meg. Så jeg gleder meg over alle ganger jeg har vært litt 'slem'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"Jeg har ofte opplevd at folk har vært lite snille mot meg, så det var helt ok for meg for en gang skyld å være den som ikke var snill bestandig."

Tenker virkelig folk sånn så blir det jo en evig vond sirkel. De som var slemme mot deg, kunne sikkert bruke akkurat samme unnskyldningen!

Jeg vet ikke hva folk har som grunner når de behandler meg dårlig. Men jeg har registrert at det har skjedd.

jeg hr tilgitt dem. Hvorfor skal ikke jeg kunne tilgi meg selv også? Og hvorfor skal jeg være så snill når de fleste andre ikke er det!

Det lønner seg ikke å være ærlig og snill.

Livet har lært meg det. Så av og til prøver jeg å ikke være så 'ordentlig' som min personlighet tilsier.

har nemlig funnet ut at jeg ALDRI får tilbake det jeg gir av en eller annen grunn.

Og JA, jeg er bitter sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Jeg vet ikke hva folk har som grunner når de behandler meg dårlig. Men jeg har registrert at det har skjedd.

jeg hr tilgitt dem. Hvorfor skal ikke jeg kunne tilgi meg selv også? Og hvorfor skal jeg være så snill når de fleste andre ikke er det!

Det lønner seg ikke å være ærlig og snill.

Livet har lært meg det. Så av og til prøver jeg å ikke være så 'ordentlig' som min personlighet tilsier.

har nemlig funnet ut at jeg ALDRI får tilbake det jeg gir av en eller annen grunn.

Og JA, jeg er bitter sikkert.

"Det lønner seg ikke å være ærlig og snill. "

Hvis du forventer belønning for å være ærlig og snill, så er det kanskje ikke så rart du blir skuffet.

Men noen ting har faktisk verdi i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"Det lønner seg ikke å være ærlig og snill. "

Hvis du forventer belønning for å være ærlig og snill, så er det kanskje ikke så rart du blir skuffet.

Men noen ting har faktisk verdi i seg selv.

Siden det skal straffes når en er uærlig og slem, er det vel naturlig at en belønnes når en er ærlig og snill. Dette er jo ytterpunktene. De fleste er et sted midt i mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke!

Men det er en veldig menneskelig reaksjon. Det var ikke bevisst den gangen, men noe jeg har analysert meg fram til i ettertid.

Normalt er jeg et FOR snilt menneske. lar andre utnytte meg. Så jeg gleder meg over alle ganger jeg har vært litt 'slem'.

JEG forstår deg hvertfall ;-)

For slike "snille" som oss, så kjennes det godt å av og til få være litt "slem" i blant!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Siden det skal straffes når en er uærlig og slem, er det vel naturlig at en belønnes når en er ærlig og snill. Dette er jo ytterpunktene. De fleste er et sted midt i mellom!

Jeg tror at dersom du kan være god uten å forvente belønning, så blir livet mye enklere å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg tror at dersom du kan være god uten å forvente belønning, så blir livet mye enklere å leve.

Ja, jeg vet det.

Hvis alle andre også hadde levd etter den regelen, så hadde jeg fått det godt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...