Gå til innhold

Hva er mitt krav som Trygdesøker


florry1365380367

Anbefalte innlegg

florry1365380367

Skulle gjerne hatt svar på hva jeg egentlig har krav på fra trygdekontoret når jeg søker uføretrygd. Har snakket med dem angående penger i venteperioden og fikk til svar at jeg ikke har krav på noen penger så lenge søknadsen er til behandling. Må vel være noe en kan få til å betale utgiftene med. Søknaden om uføretrygd ble sendt i juni, og kunne ta tid før jeg får svar. Håper dere kan svare på mitt spørsmål. På forhond takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du gir for få opplysninger til at jeg kan vurdere HVA du kan ha rett på, men hovedtrekkene er slik:

Du får ikke noe fra trygdekontoret mens du venter på at søknaden skal bli behandlet dersom TK mangler dokumentasjon på at du er varig ufør.

Dersom det er åpenbart at du skal ha uførepensjon, fordi trygdekontoret har nok dokumentasjon i saken fra før til å si allerede nå at du er varig minst 50% ufør, og at du er ferdig med all behandling og attføring som kunne ha hjulpet deg i arbeid igjen, KAN du få foreløpig uførestønad. Dette må du i så fall søke om. Stønaden er behovsprøvet.

For å få uførepensjon må du være varig ufør, minst 50% arbeidsvne må være tapt, og sykdommen som er årsak til dette må være av en slik art at den er hovedårsak til at du ikke kan jobbe. I tillegg må du ha gjennomgått slik attføring og behandling som kunne ha bedret arbeidsevnen din.

Dersom du ikke er i en slik situasjon, kan det tenkes at du heller burde søke om rehabiliteringspenger eller yrkesrettet attføring.

Er du i tvil kan du ta en titt på informasjonen jeg har lagt ut på trygdehjelpen.no - ser du på innholdslisten der finner du linker til informasjon om alle de tre ytelsene jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...