Gå til innhold

Å holde foredrag.


Gjest ikke anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ikke anonym

Har noen gode råd å komme med til en som er dritnervøs for å holde foredrag? Jeg er ikke nervøs for det innholdsmessige, men for selve nervøsiteten mens jeg står der oppe. Altså, det synes på stemmen (den blir spak og litt skjelvete) og kroppsspråk (føler meg ute av kontroll og husker ikke etterpå hva jeg egentlig sa). Er ellers utadvendt og svært pratsom.

Har noen med samme problem noen gode råd? Det er ikke aktuelt å trekke seg vekk, dette skal skje ukentlig over en lang tidsperiode. Jeg KAN jo ikke trekke meg unna bare fordi jeg ikke tør. Jeg må lære meg dette her nå!

Håper har noen konkrete tips som tankeøvelser, stemmebruk-tips osv. Blir forresten også litt skjelven på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kartoffel

Sørg for å få en god start.

Pugg utenat de 5-10 første setningene slik at du vet nøyaktig hva du sier og hvordan du skal si det. Så kan du trene på å framføre det - høyt, enten for deg selv, eller foran en treningspartner.

Slik får du en trygg start. Ting går gjerne lettere når du først har kommet igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke anonym

Sørg for å få en god start.

Pugg utenat de 5-10 første setningene slik at du vet nøyaktig hva du sier og hvordan du skal si det. Så kan du trene på å framføre det - høyt, enten for deg selv, eller foran en treningspartner.

Slik får du en trygg start. Ting går gjerne lettere når du først har kommet igang.

Takk for svar! Skal pugge litt utenat, ja.

Litt av problemet mitt er at nervøsiteten kan komme midt i hele greia, helt plutselig. Jeg blir ukonsentrert og kan si det samme om igjen. Flaut! Vet du om noen konsentrasjonsøvelser f.eks? Tankeøvelser. Måter som gjør at man ikke tenker på seg selv underveis, men på temaet.

Jeg har blitt brent noen ganger på at jeg har kastet meg ut i tilsvarende situasjon, skulle være tøff og teste meg selv litt, men det gikk akkurat den samme veien. Det gikk fint i 5-10 minutter, men så ble jeg skjelven og kom helt ut av det. Vanskelig å ta seg inn igjen da. Også veldig vanskelig å svare på spørsmål, da jeg ikke "hører" på en måte alt blir ullent. Uæææh! Men jeg vil komme meg over dette på egen hånd! Og jeg må det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i å holde foredrag, men for hver gang blir jeg tryggere på meg selv. Det som hjelper for meg er at jeg kan det jeg skal snakke om godt, det gir meg selvtillit. Hvis jeg blir nervøs kan jeg ofte snakke litt fort, for å komme raskest mulig gjennom det, derfor prøver jeg å bevisst snakke sakte og forståelig. Jeg bruker gjerne hjelpemidler, f.eks. overhead, tegner på tavle e.l. Det gjør stoffet mer forståelig for lytterne, i tillegg til at det gir meg en liten pause. Hvis du kan øve deg foran noen venner/familie kan de gi deg gode råd, evt kan du øve for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les fra et manuskript. Lær deg innholdet og fortell ut fra husken. Du kan gløtte litt innimellom. Hold øyekontakt med noen i salen.

Og så er det jo det gamle rådet med å se for deg alle som hører på nakne. Spørs jo hvem du skal holde foredraget for det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Sørg for å få en god start.

Pugg utenat de 5-10 første setningene slik at du vet nøyaktig hva du sier og hvordan du skal si det. Så kan du trene på å framføre det - høyt, enten for deg selv, eller foran en treningspartner.

Slik får du en trygg start. Ting går gjerne lettere når du først har kommet igang.

Husk at du ikke trenger prate kontinuelig. Det er lov å ta en liten pause av og til - drikke litt vann, eller la tilhørerne selv se på et presentasjonsbilde eller noe slikt, mens du henter deg inn igjen.

Du kan f.eks. stille spørsmål til publikum, dersom du plutselig mister tråden - det gir deg litt ekstra tid til å tenke.

Du skal ikke stå og lese fra notatene - men det er lov til å bla i dem fra tid til annen. For publikum ser det ut som om du bare sjekker at du har husket alt, mens i virkeligheten så leser du noen kjappe stikkord som gjør det enklere å komme inn i tingene igjen.

Særlig kan det være smart å forberede "overgangene" - slik at du har en trygg og god måte å gå fra et del-tema til et annet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke anonym

Husk at du ikke trenger prate kontinuelig. Det er lov å ta en liten pause av og til - drikke litt vann, eller la tilhørerne selv se på et presentasjonsbilde eller noe slikt, mens du henter deg inn igjen.

Du kan f.eks. stille spørsmål til publikum, dersom du plutselig mister tråden - det gir deg litt ekstra tid til å tenke.

Du skal ikke stå og lese fra notatene - men det er lov til å bla i dem fra tid til annen. For publikum ser det ut som om du bare sjekker at du har husket alt, mens i virkeligheten så leser du noen kjappe stikkord som gjør det enklere å komme inn i tingene igjen.

Særlig kan det være smart å forberede "overgangene" - slik at du har en trygg og god måte å gå fra et del-tema til et annet.

Lykke til!

Tusen takk for veldig bra tips. Særlig det med et bilde/illustrasjon var lurt. Kan hende jeg blir roligere av å drikke litt vann, ja. Får håpe jeg lærer meg til å holde nervene i sjakk med trening. "Alle" idag synes jo sånt er kjempelett og vil så gjerne fram i rampelyset. Not me.. Men må man så må man!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...