Gå til innhold

Hva legger du i ordet


Gjest anastasia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er det negativt, slike personer har en tendens til å grave seg ned i detaljer som kanskje ikke betyr noe for helheten. På dette bruker de altfor lang tid og kommer sjeldent videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det stått i en jobbsøknad ville jeg nok spurt om personens evne til å se helheten og hvorvidt h*n vil karakterisere seg som perfeksjonist.

Da jeg er en detaljorientert person selv synes jeg stort sett det har en positiv klang

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opphengt i detaljer. Tolker det i utgangspunktet negativt.

Hvis vi sier at det motsatte er overfladisk -hva synes du har mest negativ klang da?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Hvis vi sier at det motsatte er overfladisk -hva synes du har mest negativ klang da?

:-)

Det kommer an på graden av overfladiskhet - og graden av detaljfokusering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på graden av overfladiskhet - og graden av detaljfokusering.

Enig.

Det høres bare ut som ytterpunkter når det blir tatt ut av kontekst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bittelittegranne negativt. En detaljorientert person er vel sikkert også kjent som et petimeter, eller en som bruker unødig mye tid på bagateller-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen mote f.eks., så vil det høres posetivt ut. Eller interiør. Eller arkitektur.

Eller et akademisk studium der man gjerne er detaljorienterte.

Jeg synes detaljorientert klinger ganske posetivt, i motsetning til petimeter, snever, opphengt i detaljert, flisespikker, kverulant osv. osv.

Jeg tror, hvis man hadde ment å betegne en flisespikker, ville man kalt det det, men fordi man mener det er en posetiv egenskap, har kan man si detaljorientert istedet.

"Hun er detaljorientert, i motsetning til de andre som bare setter igang, uten å ta høyde for...".

Det spørs på settingen. Er det et jobbavslag, har man kanskje skrevet detaljorientert for å ikke skrive "klarer ikke å se helheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...