Gå til innhold

Har du en yrkestittel som...


kie

Anbefalte innlegg

...får folk til å dra frem diverse private problemer?

F.eks. legen som på diverse sosiale sammenkomster må høre om en eller annens vonde skulder osv.

Hvordan takler dere det evt?

Eller er det bare en myte at man blir sittende som "fagperson" når man presenterer seg og forteller hva man jobber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg ferdig utdannet enda, men jeg studerer psykologi og hver gang noen jeg ikke kjenner får vite om det så skal de snakke om når de selv har vært der, og mange spør om jeg kan lese tankene deres (helt sant!), og vil gjerne fortelle om problemer. Det er ganske irriterende egentlig, spesielt siden jeg ikke er kvalifisert til å gi råd enda og folk har så mange misoppfatninger om psykologer. Det er ikke så mys hokus pokus som mange tror. Jeg spøker gjerne litt med det, eller sier at jeg gjerne diskuterer om faget men at jeg vil unngå å komme med råd uten å egentlig vite hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ferdig utdannet enda, men jeg studerer psykologi og hver gang noen jeg ikke kjenner får vite om det så skal de snakke om når de selv har vært der, og mange spør om jeg kan lese tankene deres (helt sant!), og vil gjerne fortelle om problemer. Det er ganske irriterende egentlig, spesielt siden jeg ikke er kvalifisert til å gi råd enda og folk har så mange misoppfatninger om psykologer. Det er ikke så mys hokus pokus som mange tror. Jeg spøker gjerne litt med det, eller sier at jeg gjerne diskuterer om faget men at jeg vil unngå å komme med råd uten å egentlig vite hva jeg snakker om.

"og mange spør om jeg kan lese tankene deres (helt sant!)"

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angela1365380318

Har vel ingen yrkestittel enda, går på gymnaset, men jobber som barnepasser og på nettcafe, alle bare må komme til meg med problemene sine hele tiden, og eg er jaggu dyktig til å fikse dem!

(synd eg ikke er like flink med mine egne...)

Tror jammen eg skal bli psykolog eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"og mange spør om jeg kan lese tankene deres (helt sant!)"

*LOL*

Jeg hadde i allefall aldri trodd at folk kunne få seg til å tro at jeg kan lese tanker. Det er også en annen negativ side med akkurat det, nemlig at mange da blir redd og ikke vil snakke med meg. Det virker som om det er et relativt ukjent fag for mange, til tross for at de fleste yrkesgrupper har hatt i allefall et snev av psykologi under studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i allefall aldri trodd at folk kunne få seg til å tro at jeg kan lese tanker. Det er også en annen negativ side med akkurat det, nemlig at mange da blir redd og ikke vil snakke med meg. Det virker som om det er et relativt ukjent fag for mange, til tross for at de fleste yrkesgrupper har hatt i allefall et snev av psykologi under studiet.

Helt enig med deg der. Mange føler seg truet og "sett" på en måte. De tror at vi er eksperter i kroppsspråk og løgn -folk føler at de blir sett tvers igjennom. Det har jeg blitt fortalt... Og alle har vel en følelse av at man ikke er 100% normal alltid, den følelsen kan visst også sprette frem når de prater med en psykolog eller psyk.student. :)

Kjæresten til en venninne av meg (som også studerer psyk.) er f.eks skeptisk til et liv med en psykolog fordi hun liksom får "overtaket" på ham -han føler seg vel analysert og han har ikke noe å forsvare seg med.

Hadde fått meg en god latter om noen spurte meg om å lese tankene deres, ja!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke jeg, men gubben har.

Han har fått forbud av meg om å svare på NOE som helst som har med jobben å gjøre når vi er ute blandt folk. Han har forresten en far som er i samme bransje (jobber faktisk for faren) som lever og ånder for arbeidet, og dermed er revisjon og skatteregler osv ofte oppe på tapetet.

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

I utgangspunktet ja. Jeg har imidlertid et glefsende vesen som får folk til å tenke seg om to ganger før de fyrer løs.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tvert imot. Jeg har en yrkestittel som gjør at folk klapper igjen og blir svært mistenksomme i privatlivet...Sånn er det når man sier man er journalist.

Og så kommer ofte den: "Høhø, du må ikke skrive om dette her, altså", etter at de har fortalt noe dønn uspennende om seg selv. As if!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ja. Jeg har imidlertid et glefsende vesen som får folk til å tenke seg om to ganger før de fyrer løs.

;-)

"et glefsende vesen"

Ei stor bikkje? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg jobber med kabelTV og får kjeft selv i selskpslivet. Virker som folk lever gjennom den kassa. Kunder med psykiske problemer har vi nok av, og teknikerne er fulle av historier.... Alle har en erfaring med kabelTV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

"et glefsende vesen"

Ei stor bikkje? ;-)

Dr Cocker og Mr Pitbull, he he. Jeg er Dr (eller skal vi si nurse?) Cocker helt til noen naive sjeler begynner å ramse opp sine samlede verker.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, Jeg jobber som produktsjef, og folk skal hele tiden snakke om produkter.

Produkter meg her og produkter meg der...... så mange produkter. Selv i brylluper blir det en del produktsjefing.... ja, til og med på fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tvert imot. Jeg har en yrkestittel som gjør at folk klapper igjen og blir svært mistenksomme i privatlivet...Sånn er det når man sier man er journalist.

Og så kommer ofte den: "Høhø, du må ikke skrive om dette her, altså", etter at de har fortalt noe dønn uspennende om seg selv. As if!

Jeg er også journalist, men siden jeg er helsejournalist så får jeg allikevel ikke sjelden en del historier...

Men det gjør meg igjenting. Det kan til og med hende at jeg får tak i en god historie på den måten.

Skepsisen til journalister avhenger nok av hvor man jobber, og så klart av graden av PR-kåthet på den det gjelder. Og da kan det jo gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men alle skal snakke om fradrag på selvangivelsen sin ....

Vet ikke noe morsommere enn et vorspiel med diskusjoner rundt pendlerfradrag.. *grynt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jaggu kommer folk drassende med problemene sine, likevel. Jeg vet ikke hvorfor, jeg. Ikke er jeg spesielt forståelsesfull eller omsorgsfull som type, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg er IT-konsulent, har fått høre mange historier om virus og kræsja disker.

'Alle' har noe feil med PCen som de vil ha hjelpt til å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...