Gå til innhold

Gardnerella-infeksjon


gizmok

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde nylig en rutinemessig underlivs-undersøkelse, og han sa at jeg hadde en infeksjon og at resepten ville komme i posten.

I dag fikk jeg brev med beskjed om at jeg har en gardnerella-infeksjon. I brevet står det at det ikke dreier seg om en kjønnsykdom i vanlig forstand, men at han anbefaler at mannen min også lar seg behandle.

Før jeg slenger beskyldninger om utroskap i ansiktet på min mann, vil jeg vite hva dette er.

Jeg fødte en datter for snart 2 år siden, og ingenting ble vist på 6-ukers kontrollen. Jeg har ikke hatt noen andre partnere siden fødselen, og nå nylig har jeg begynt å få smerte/ubehag under samleie. Jeg har lett for å bli tørr og sår i tillegg til at det er smertefullt med for harde støt. Dette har ikke vært noe problem tidligere.

Legger også til at jeg ikke har hatt noen antibiotika-kur de siste årene.

Veldig takknemlig for et hurtig svar!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har hatt symptomer, så forstår jeg ikke helt hvorfor legen har tatt prøve, og det er da ikke nødvendig å ta behandling i det hele tatt. Under alle omstendigheter skal din mann ikke ha behandling.

Din lege har nok vært litt feil-orientert.

Se vedlegg med litt grundige informasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tillstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier bla en type som betegnes Gardnerella (men tilstedeværelse av denne bakterie er helt vanlig og behøver ikke å bety at det foreligger BV) kan vokse frem. Det kan da komme denne unormale

lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julianne

Må korrigere dr. Moen her: Hun sier at du ikke skal behandles for dette i og med at du ikke har noen symptomer. Men symptomer har du jo: Smerte/ubehag under samleie, og det at du har fått lett for å bli tørr og sår. Gardnerellainfeksjon kan gi en generell irritabilitet i slimhinnene, som delvis avhenger av Gardnerellainfeksjonen selv, og delvis av den forstyrrede pH-balansen som ligger forut for infeksjonen. Gardnerella kan foreligge uten den karakteristiske "fiskelukten".

Ifølge mine lærebøker skal også partner behandles, hvis ikke får du gjerne infeksjonen tilbake med en gang.

Anbefaler deg å ta en kur med f. eks. Vivag vaginalkapsler umiddelbart etter avsluttet kur mot Gardnerella. Disse inneholder melkesyrebakterier og er fine å bruke for å stabilisere bakteriefloraen i skjeden.

Dr. Moen har rett i at dette ikke er en kjønnssykdom. Gardnerella-bakterien har de fleste i skjeden, men det er kun ved ubalanse i pH-verdi eller bakterieflora i skjeden at den kan formere seg slik at det blir et problem. Så det er nok ikke mannen din som har vært "ute på vift" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Må korrigere dr. Moen her: Hun sier at du ikke skal behandles for dette i og med at du ikke har noen symptomer. Men symptomer har du jo: Smerte/ubehag under samleie, og det at du har fått lett for å bli tørr og sår. Gardnerellainfeksjon kan gi en generell irritabilitet i slimhinnene, som delvis avhenger av Gardnerellainfeksjonen selv, og delvis av den forstyrrede pH-balansen som ligger forut for infeksjonen. Gardnerella kan foreligge uten den karakteristiske "fiskelukten".

Ifølge mine lærebøker skal også partner behandles, hvis ikke får du gjerne infeksjonen tilbake med en gang.

Anbefaler deg å ta en kur med f. eks. Vivag vaginalkapsler umiddelbart etter avsluttet kur mot Gardnerella. Disse inneholder melkesyrebakterier og er fine å bruke for å stabilisere bakteriefloraen i skjeden.

Dr. Moen har rett i at dette ikke er en kjønnssykdom. Gardnerella-bakterien har de fleste i skjeden, men det er kun ved ubalanse i pH-verdi eller bakterieflora i skjeden at den kan formere seg slik at det blir et problem. Så det er nok ikke mannen din som har vært "ute på vift" ;-)

Jeg må kommentere Juliannes innlegg. Jeg vet ikke hvilke lærebøker hun støtter seg til, men det er ikke dagens oppfattelse. Jeg referer til Veilederen for Norsk Gynekologisk forening som alle gynekologer støtter seg til (og hvor jeg er en av redaktørene for den siste utgave som er ved å bli redigert). Ved BV foreligger ikke en infeksjon av slimhinnene, men en ubalanse i den normale bakterieflora. Det er ikke vist at bruk av melkesyrebakterier eller partnerbehandling har effekt. Da 'Veilederen' ikke ligger på nettet, henviser jeg til denne linken:

http://www.legemiddelverket.no/terapi/2000/publikasjon10-2000.pdf

Se side 7 og vedlegg 3.

Jeg håper at Gizmok ikke blir forvirret av disse ulike informasjoner, men hun bør i all fall være overbevist om at det ikke er en seksuell overført sykdom. BV som årsak til tørrhet i skjeden og smerter ved samleie er lite sannsynlig.

Når det raskt kommer tilbakefall i mange tilfeller skyldes det ikke manglende partnerbehandling, men at BV er en kronisk tilbakekommende ubalanse som det er vanskelig varig å korrigere

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har hatt symptomer, så forstår jeg ikke helt hvorfor legen har tatt prøve, og det er da ikke nødvendig å ta behandling i det hele tatt. Under alle omstendigheter skal din mann ikke ha behandling.

Din lege har nok vært litt feil-orientert.

Se vedlegg med litt grundige informasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tillstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier bla en type som betegnes Gardnerella (men tilstedeværelse av denne bakterie er helt vanlig og behøver ikke å bety at det foreligger BV) kan vokse frem. Det kan da komme denne unormale

lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept.

Det er med en viss forbauselse jeg leser innleggene om Gardenerella. Selv er jeg en kvinne på over førti, og har hatt Gardenerella flere ganger. I en periode på ca 10 år, har jeg hatt seks partnere. Hver eneste gang har jeg måttet på Flagyl-kur. Det har gått lang tid mellom hver partner, og jeg har da aldri hatt Gardenerella i mellomperiodene. Etter første samleie med respektive partnere, har bakterien ganske raskt dukket opp. Jeg får store smerter i ytre kjønnsorgan og lukten er ubeskrivelig. I alle tilfeller har også partner måttet ta Flagylkur. Mitt siste forhold var helt i tråd med de andre, gardenerellainfeksjon og ny kur. Etter et par måneder merket jeg at ny infeksjon var på gang, og det viste seg at min partner hadde hatt et sidesprang med sin eks. Ny kur både for meg og han.(Og forhåpentligvis hans eks.) Min lege forteller meg at problemet er gigantisk, hvilket man får bekreftet på nettet. Når jeg moter meg opp og snakker med venninner om dette, sitter alle med erfaring på området. Ingen skal komme å fortelle meg at dette ikke er en seksuelt overførbar sykdom! Jeg har kun erfart den i forbindelse med sex. ALDRI ellers. Jeg er etterhvert overbevist om at dette er en kjønnssykdom mannen ikke merker, og derfor blir problemet forbigått i stillhet. Til og med bortforklart! Det er ikke han som får store smerter og en lukt som ikke er til å holde ut,det er kvinnen.(Skjønt ikke alltid). Når det gjelder visse andre kjønnsykdommer, går kvinnen relativt symptomfri, mens mannen "tisser piggtråd" Problemet blir tatt meget alvorlig, og man setter i gang tiltak for å hindre smitte, f.eks. informasjonskampanjer. Kvinners ubehag ved en Gardenerellainfeksjon er akkurat like ubehagelig som menns ved en gonoreinfeksjon. Jeg skulle likt å høre argumentasjonen dersom det hadde vært mannen som fikk plagene ved en Gardenerellainfeksjon. Jeg for min del, nekter å tro at mine erfaringer er tilfeldigheter. At Gardenerella ikke påfører skade er jo bra, med hva mener man med skade? Konsekvensen ved smitte gjør nok skade i seg selv, og jeg begynner å bli lei av å måtte inkludere legebesøk, medisiner og illeluktende ubehag i mitt seksualliv. Dette er et problem noen bør ha mot til å ta fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest julianne

Jeg må kommentere Juliannes innlegg. Jeg vet ikke hvilke lærebøker hun støtter seg til, men det er ikke dagens oppfattelse. Jeg referer til Veilederen for Norsk Gynekologisk forening som alle gynekologer støtter seg til (og hvor jeg er en av redaktørene for den siste utgave som er ved å bli redigert). Ved BV foreligger ikke en infeksjon av slimhinnene, men en ubalanse i den normale bakterieflora. Det er ikke vist at bruk av melkesyrebakterier eller partnerbehandling har effekt. Da 'Veilederen' ikke ligger på nettet, henviser jeg til denne linken:

http://www.legemiddelverket.no/terapi/2000/publikasjon10-2000.pdf

Se side 7 og vedlegg 3.

Jeg håper at Gizmok ikke blir forvirret av disse ulike informasjoner, men hun bør i all fall være overbevist om at det ikke er en seksuell overført sykdom. BV som årsak til tørrhet i skjeden og smerter ved samleie er lite sannsynlig.

Når det raskt kommer tilbakefall i mange tilfeller skyldes det ikke manglende partnerbehandling, men at BV er en kronisk tilbakekommende ubalanse som det er vanskelig varig å korrigere

Vennlig hilsen

Mitt tillegg til ditt svar baserte seg på informasjon om Gardnerella som jeg i arbeidssammenheng har fått av en overlege i gynekologi med lang og allsidig erfaring. Jeg beklager hvis du følte deg støtt på noen måte fordi jeg så mitt snitt til å legge inn en aldri så liten korreksjon til ditt svar. Det er en utbredt misoppfatning at gardnerella hos kvinnen ikke krever partnerbehandling, og at melkesyrebakterier ikke hjelper. Jaja, det er ikke lenge siden legene mente at kvinner kunne få sykdommen hysteri fordi livmoren føk rundt i kroppen.

Om du leser mitt innlegg mer nøye, finner du at jeg ikke brukte ordlyden "infeksjon i slimhinnene", men derimot "irritabilitet i slimhinnene". De kvinnene jeg har sett som hadde Gardnerella-infeksjon, hadde tydelig irriterte slimhinner. Jeg har møtt flere pasienter som har fått både tørrhetsfølelse i skjeden og sterkt ubehag ved samleie som følge av gardnerella-infeksjon.

Bruk av melkesyrebakterier har effekt når en melkesyrekapsel innsettes i skjeden etter samleie. Sæd er alkalisk og gir et godt miljø i skjeden for Gardnerella. Surgjøres miljøet i skjeden vha. melkesyre etter samleiet, hindres opveksten av gardnerella og både fiskelukt og ubehag unngås.

Lancet hadde for et par år siden noen gode artikler om insidens av ny infeksjon med og uten partnerbehandling.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...