Gå til innhold

p-piller og depresjoner?


Gjest tristoglei

Anbefalte innlegg

Gjest tristoglei

Jeg startet paa p-piller for ca. tre uker siden, ble informert om at jeg kanskje ikke fikk saa lyst paa sex, kanskje fikk oekt matlyst og litt slikt, men jeg hoerte ingenting om at det kunne gaa ut over humoeret mitt. Uansett, i det siste har alt vaert saa tungt! Flere ganger kan jeg begynne aa graate for ingenting, og jeg klarer ikke stoppe heller, det er som om jeg har en enorm klump i halsen, som bare ikke vil vekk. De foerste gangene dette skjedde, tenkte jeg ikke over at det kunne skyldes p-pillene i det hele tatt, men en kveld begynte kjaeresten min aa snakke om dette, han hadde sine mistanker sa han, og han hadde lest litt om dette. Han mente det var ofte at man fikk depresjoner og humoersvningninger av pillen. Jeg har aldri hatt noe psykiske problemer av noe slag, og det har heller ikke skjedd noe "vondt" i det siste som skulle tilsi at jeg burde vaere trist .. men jeg foeler meg bare sa dum naar det skjer! Jeg kan ligge i fanget til kjaeresten min, og bare graate og graate uten aa ha noen grunn! Han skjoenner det ikke helt, sier han, og det har liksom hendt at han sier "aaneei, ikke naa igjen .. ", er det rart jeg foeler meg dum? Uff, kan noen fortelle meg hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om det kan være p-pillen som er årsaken. Har hatt det slik selv. Løsningen er å bytte merke. Det kan være et slit når p-pillen gir store bivirkninger. Selv prøvde jeg tre-fire forskjellige merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med p-piller var at de var preventive så til de grader at jeg ikke gadd å ha sex mer. 100% sikre, altså ;-) Tror du gutta hadde giddet å risikere sin egen helse samt ofre sexlysten for å tekkes jentene? Det finnes nok av andre prevensjonsalternativer, selv om de kanskje er litt mer "fomlete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Min erfaring med p-piller var at de var preventive så til de grader at jeg ikke gadd å ha sex mer. 100% sikre, altså ;-) Tror du gutta hadde giddet å risikere sin egen helse samt ofre sexlysten for å tekkes jentene? Det finnes nok av andre prevensjonsalternativer, selv om de kanskje er litt mer "fomlete".

Hos enkelte kvinner kan visse p-piller fremkalle depresjoner. Da er det på tide enten å forsøke et annet pilleslag eller gå over til et annet prevensjonsmiddel, for eks. kondom, som nok er litt mer fomlete.

Hvorfor enkelte kvinner reagerer depressivt på bruken av p-pillen er vanskelig å forklare, men har sannsynligvis en biologisk årsak, neppe en psykologisk som man gjerne har villet ha det til når man ikke hadde en bedre forklaring å ty til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hilsen

B. Grünfeld

professor

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...