Gå til innhold

Svie i underlivet

Hathor

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 som har vært plaget med underlivsbesvær over en lengre periode (ca. 2 år), og ønsker å få noen tips om hva det kanskje kan være. Jeg er plaget av svie som hovedsaklig kommer etter samleie, og/eller etter at jeg har urinert. De forverres hvis jeg er kald, og hvis jeg får sæd i skjeden. Jeg merker også at det blir verre hvis jeg urinerer etter sex. Jeg passer på at det ikke er for tørt i skjeden, så det kan ikke være det som er årsaken. Jeg har vært mye plaget med urinveisinfeksjon, og lurer på om det kanskje er en sammenheng der, fordi svien baserer seg i området rundt skjedeåpningen og urinrøret. Det klør heller ikke, men svir bare.I mange tilfeller har jeg også smerter under samleie, men det er verst etterpå.

Jeg var hos gynekolog for et år tilbake, og hun fant ikke noe galt og jeg hadde ingen infeksjoner eller kjønssykdommer. Hun mente at det kun var irritasjon, men jeg ser ikke helt hvor det kan komme fra. Jeg bruker p-pillen Microgynon, og ikke kondom, så det kan ikke være irritasjon fra latex. Jeg følte at gynekologen overså at jeg hadde hatt urinveisbesvær, for hun nevnte ikke noe om det. Hun gav meg heller ingen tips om hva jeg kunne gjøre med evt. irritasjon. Jeg barberer undelivet, men jeg bruker ikke kremer eller skum, så det kan det heller ikke være.

Jeg vegrer meg veldig for gynekologisk undersøkelse, og syns derfor det hadde vært greit å vite hva som evt. kan være galt så jeg var litt forberedt?

Jeg er også sterkt plaget av menstruasjonssmerter og migrene/spenningshodepine. Jeg klarer nesten ikke fungere i dagliglivet uten smertestillende i de to første gangene av mensperioden. Klarer nesten ikke sove, men jeg blør ikke mye syns jeg selv. Det er veldig sterke magekramper som kommer i "rier". Legen ba meg bytte p-pille fra Trionetta til Microgynon, men jeg syns ikke dette har hjulpet. Er det noen p-piller som kan anbefales? Jeg er også plaget av småkviser, humørsvigninger, dårlig sexlyst og er ofte deprimert. Dette begynner å bli veldig plagsomt! Hadde satt pris på svar som kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er forskjellige problemer du bringer på banen hvor noen ikke har relasjon til hverandre. La oss ta dem ett om gangen.

Dine først beskrevning plager kan bety irritasjon i urinrøret (sårhet etter samleie, svie ved vannlatning, urinveisinfeksjon). Det kan iblant skyldes en liten utposing under urinrøret eller en kronisk infeksjon i urinrøret (f.eks, chlamydia).

Tilstanden vestibulitt kan også gi smerte ved samleie hvor smertene vil sitte ved skjedeinngangen. Da er det ikke urinveissymptomer

Hvis du har dype smerter under samleie, kan det skyldes tilstanden endometriose. Da vil det ofte være menstruajsonssmerter tross bruk av p-pille. Se i helseleksikon.

Hvis du har plager i forb . med menstruasjon, kan du spise p-pille uten pause så mensen uteblir, men det må da være de såkalte ’monofasiske p-piller’ med samme hormon i alle pillene. Marvelon, Diane og Yasmin gir mindre tendens til kviser enn Microgynon.

Hvis du har mye migrene burde du kanskje slutte med p-pille og se om det hjelper.

Hvis du bor i Oslo, kan du søke hjelp for dine underlivsplager på Olafia-klinikken. For vannlatningsproblemet var det kanskje best med undersøkelse hos urolog, for smertene ved samleie/menstruasjon hos en gynekolog.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...