Gå til innhold

Overlapping fra et ekteskap til nytt samliv!


Gjest Sorry today!

Anbefalte innlegg

Gjest Sorry today!

Hei alle sammen!Jeg ønsker noen synspunkter fra alle og Solveig Vennesland om denne problemstiling! Jeg er en gift mann (nå separert) Min kone har hatt et forhold til en annen i ca 1 år og holdt dette skjult.(trodde hun) Hun har sagt til meg det siste året at hennes følelser for meg har svalnet! (vi har vært gift i 8 år) Og at hun ville bo "alene" med våre 3 barn.(To er hennes fra første ekteskap)(da var hennes mann utro mot henne)etter at hun ble avslørt forteller hun at de har planlagt et samliv sammen.Jeg vet at ekteskap er opp og ned med følelser men det jeg ikke skjønner er at hvorfor er det så lett å bare hoppe fra det ene til det andre.Jeg har gitt denne kvinnen og barna det beste av mitt liv.Mennesker går lei av og til men hun vil nå ikke la vårt ekteskap få en prøve.Hun er avslørt av barna,venner,barnas venner og foreldre omgangskrets av oss som en person som totalt gir faen i konsekvensene.Hvordan vil hun få det med seg selv senere? Jeg har det ok nå men er rimelig lei meg på barnas vegne.Huset skal selges og økonomien deles.Hun har blitt tilbudt penger av denne elskeren for å klare å sitte i huset med barna.Dette har hun sagt nei til.Men hva om hun gjør dette?Denne personen er en kollega av henne og ryktene går på jobben hennes også!Jeg har vanskelig for å se hvordan hun skal klare å holde fasaden i nærmiljøet hvis denne elskeren kommer inn i huset og skal overta omsorg for barn osv.Jeg forstår at det kan gå men hva med barna og en ny omsorgsperson.(barna er 14-12-7)alle jenter.Kan noen gi meg perspektiver på hva som er rett og galt? Jeg er en reflektert person og trodde jeg kjente min kone men nå er alt snudd på hodet.Takk for tips i en turbulent livsfase.Hilsen en mann som faktisk elsker sin ex kone enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sensuel

Hei, kjære deg...

Jeg forstår så godt at du er frustrert og lei deg.

Jeg får et intrykk av at din kone er en egoistisk og uansvarlig kvinne, og sånne kan man desverre ikke få gjort noe med. Trist at du elsker henne enda...

Men hva med å prøve å få omsorgen for barna selv? Jeg har en følelse av at du er en mere stabil person enn din kone? Barna trenger det...

Se deg rundt, det finnes mange stabile, seriøse kvinner... som setter pris på en mann som deg. Eksen din, fortjener ikke din hengivenhet, hun har tydeligvis ikke vett på å nyte den, eller gi noe tilbake.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er grusomt og smertefullt å se at familien faller fra hverandre når en selv ikke forstår hvorfor og ikke ønsker det slik. For barna er det en stor påkjenning og omveltning med foreldrene på hvert sitt sted. Hvis dere foreldre klarer å bevare en rimelig kontakt med hverandre om barna, og ikke bli motparter men samarbeide om dem, er det god grunn til å tro at barna ikke vil ta skade.

Du spør hva som er rett og galt når det gjelder å avslutte et ekteskap og gå inn i et nytt forhold? Tenk om vi hadde fasiten. Vi er altfor individuelle til det - heldigvis. Når lysten og viljen til å være sammen er borte, går samlivet i stykker. Men det føles nok som et stort juks for deg at hun har kjørt dobbelt i 1 år - hemmelig.

Du lurer også på hvorfor det er så lett å hoppe fra det ene til det andre. Hvordan vet du at det er så lett for henne? Kanskje hun har sett noe i forholdet med deg som du selv ikke har oppdaget? Ikke trekk konklusjonen før du har hørt hennes versjon.

Likevel er det all grunn til å slå ned på utroskap slik du har opplevd. Å bli sveket på den måten du beskriver er noe av det værste en kan oppleve. For mange tar det lang tid, ikke uvanlig et par år, å komme seg gjennom og videre etter å ha blitt sveket til fordel for en annen.

Jeg tenker at du har to utfordringer foran deg. Den ene er foreldrerollen som du må gjøre alt du kan for å bevare i kontakt med moren. Og den andre er deg selv. Forsøk å øve deg i at din kone er på vei ut og vekk fra deg som partner. Du må stå alene nå. Fyll opp sorgen og savnet med noe du får energi og overskudd av. Det går an å jobbe med følelsene sine. Har du en god venn du kan prate med, eller kontakt en profesjonell hjelper. Mosjon holder deg gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var der engang

Hei Sorry

Føler med deg, dette er det ingen enkel løsning på, men kan kanskje komme med et lite innspill i din sikkert kaotiske tankeverden akkurat nå.

Ja, jeg har vært der selv,i en noenlunde lignende situasjon. Desverre så gikk jeg rett inn i et forhold der jeg var "den andre", kanskje for å forsøke hvordan det var.

Det eneste som hjelper deg er tid. Så forsøk å bruk tiden best mulig selv om det er vondt akkurat nå.

Det kan være at hun så noe i deres forhold som ikke fungerte som ikke du så, tenk på den gode tiden dere hadde (for noen var det vel?) og vurder ut fra tiden dere tilbragte at hennes følelser for deg var ekte dengang, men ikke nå lenger.

Uansett hva som skjer, om hun elsket deg dengang og om hun elsker en annen nå, hvordan enn forholdet mellom dem kommer til å utvikle seg, om hun velger å gå videre til en ny mann, så føler hun ikke det for deg nå som dengang. Skill mellom fortid og fremtid! Se fremover og ta vare på dine egne følelser. Det er DU som skal gå videre, ikke med henne men uten, du har klart deg før og gjør det igjen.

Husk at det som skjedde før mellom dere ikke har sammenheng lenger med deg. Se fremover med nytt håp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjære deg...

Jeg forstår så godt at du er frustrert og lei deg.

Jeg får et intrykk av at din kone er en egoistisk og uansvarlig kvinne, og sånne kan man desverre ikke få gjort noe med. Trist at du elsker henne enda...

Men hva med å prøve å få omsorgen for barna selv? Jeg har en følelse av at du er en mere stabil person enn din kone? Barna trenger det...

Se deg rundt, det finnes mange stabile, seriøse kvinner... som setter pris på en mann som deg. Eksen din, fortjener ikke din hengivenhet, hun har tydeligvis ikke vett på å nyte den, eller gi noe tilbake.

Lykke til!

Jeg tror at eksen din ikke torte/tør bryte ut av forholdet uten sikkerhetsnettet et nytt forhold gir,

dvs. at mens du får bearbeidet smerten bedøver hun den med hormoner og den rusen det gir, dette er to forskjellige strategier for å komme videre,

tror du trekker det lengste strået og det er du som er i stand til å elske og beholde din selvrespekt selv om du sliter nå.

gi det litt tid( hater du ikke når forl kommer med enkle løsninger på papir , men så vanskelige i virkeligheten)

Du kommer videre fordi du bearbeider det, smerten er i dere begge men du tør å møte den, forhåpentligvis for deg er du så ferdig med den prosessen når hun får noya og kommer tilbake( ant. når du starter noe nytt) til å ta et riktig valg enten basert på at dere kan sammarbeide og stole på hverandre igjenn ,eller at du ønsker et nytt liv alene eller med noen du vil føler er fruktbar jord å så din kjærlighet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Not so sorry today!

Hei!

Det er grusomt og smertefullt å se at familien faller fra hverandre når en selv ikke forstår hvorfor og ikke ønsker det slik. For barna er det en stor påkjenning og omveltning med foreldrene på hvert sitt sted. Hvis dere foreldre klarer å bevare en rimelig kontakt med hverandre om barna, og ikke bli motparter men samarbeide om dem, er det god grunn til å tro at barna ikke vil ta skade.

Du spør hva som er rett og galt når det gjelder å avslutte et ekteskap og gå inn i et nytt forhold? Tenk om vi hadde fasiten. Vi er altfor individuelle til det - heldigvis. Når lysten og viljen til å være sammen er borte, går samlivet i stykker. Men det føles nok som et stort juks for deg at hun har kjørt dobbelt i 1 år - hemmelig.

Du lurer også på hvorfor det er så lett å hoppe fra det ene til det andre. Hvordan vet du at det er så lett for henne? Kanskje hun har sett noe i forholdet med deg som du selv ikke har oppdaget? Ikke trekk konklusjonen før du har hørt hennes versjon.

Likevel er det all grunn til å slå ned på utroskap slik du har opplevd. Å bli sveket på den måten du beskriver er noe av det værste en kan oppleve. For mange tar det lang tid, ikke uvanlig et par år, å komme seg gjennom og videre etter å ha blitt sveket til fordel for en annen.

Jeg tenker at du har to utfordringer foran deg. Den ene er foreldrerollen som du må gjøre alt du kan for å bevare i kontakt med moren. Og den andre er deg selv. Forsøk å øve deg i at din kone er på vei ut og vekk fra deg som partner. Du må stå alene nå. Fyll opp sorgen og savnet med noe du får energi og overskudd av. Det går an å jobbe med følelsene sine. Har du en god venn du kan prate med, eller kontakt en profesjonell hjelper. Mosjon holder deg gående.

Takk solveig for ditt svar!Jeg er den første til å innse at når partneren velger en annen eller lar seg begeistre av en annen så er det fare på ferde! For det første velger man å ha et forhold skjult så ser man etter en lengsel,begjær som man kunne ha hatt i det gamle samlivet.Man sier:han fikk meg til å se meg i et nytt"lys".Gamle floskler sier jeg! Man er forelsket og det er\blir man i et langt ekteskap.Man glemmer å kommunisere "se" hverandre pga.hverdagens trivialiteter og vår egen jobb + barna som skal ha sitt.Man setter ikke av tid til å være kjærester og når man da på jobben "ser" et annet menneske som kanskje har det på samme måten ja hva da? jo man sitter og selger seg,man er på utstilling og viser seg fra sin beste side! ikke sant.Hvis man kan se seg fra utsiden og inn så ville de som har varselklokkene se at "hei" nå må jeg stoppe og rydde bordet før jeg gjør noe alvorlig galt! Alle vil en gang i et ekteskap la seg begeistre av en annen og sann er vi mennesker laget.Og hvis vi er på en annen arena ganske ofte og vekk fra hjemstedet så føler vi oss friere ikke sant? Hvis man da får påvirkning av en annen som også har uttalt at:jeg kan se at du har et "dårlig" ekteskap og man blir påvirket av dette over tid ja da "vet man det" for man er jo forelsket!Min kone har blitt utsatt for massiv påvirkning av denne personen over en 2 års periode og til slutt ga hun etter og er nå så bergtatt at hun ikke vet om hun skal sitte eller stå!Vel har vi hatt et ekteskap som de fleste har mest ups men også noen downs men at når hun først er avslørt ikke vil i rettferdighetens og for barnas eller avslutningens skyld "runde" av på en pen måte og kunne si at:vel vi prøvde men det gikk ikke!! Nå blir man sittende med et inntrykk av at når panikken rår stikker man av!! og det har jeg sagt til henne at: i dette kaoset er det ingen vinnere bare tapere og la oss avslutte på en verdig måte! men nei vi er nå separert og skal gå vært til vårt.Jeg føler meg som en oppegående og reflektert person med gode menneskekunnskaper og leser min kones handlingsmønster rimelig godt.Man har jo lært hverandre å kjenne etter 12 års samliv.Jeg skal også være ærlig og si at jeg har vært misfornøyd flere ganger i løpet av årene og har også vært "forelsket"men jeg har klart å styre unna fordi at utroskap er en jævelig ting å utsette en ektefelle for.Og ikke minst når du faktisk planlegger et nytt samliv før du har avsluttet et annet blir råttenskapen total!At man faktisk er så feig og uærlig mot andre men også en selv gjør det hele uforståelig! Man tror jo på det "gode" i mennesket ikke sant? Men vi er forkjellig bygd på mange måter også sjelelig og derfor blir man så fryktelig skuffet.En annen ting oppi dette her også er denne mannens påvirkning av mon kone!Her knuser han en familie med vitende og vilje og skal stå klar til å samle opp bitene og bygge dette opp igjen.Hva med hans samvittighet? hva om noen gjorde slik med hans familie uten skrupler? Nei det er ikke godt å vite men en ting vet jeg:at Forelskelse er en mild sinnsykdom som gjør at du ikke ser horisonten kun solskinnet der der du er og konsekvensene av dine valg skjønner du ikke før hverdagen har innhentet deg.Så mye vet jeg ihverfall.Jeg skal love dere at en bitter mann skal jeg ikke bli og jeg synes faktisk synd på min kone fordi hun har handlet som hun har gjort.Jeg skal videre i livet mitt med barna og hun får bruke utrykket:som man reder så ligger man! Takk til alle som har synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er bare utrolig brutal innimellom ;-)

Eller realistisk, tilhenger av å skjære gjennom. Såfremt det ikke gjelder mitt eget kjærlighetsliv, selvsagt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller realistisk, tilhenger av å skjære gjennom. Såfremt det ikke gjelder mitt eget kjærlighetsliv, selvsagt ;-)

Merkelig det, hvor vanskelig det er å skjære igjennom når det gjelder en selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...