Gjest Madeleine Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg har i det siste lest en del om fysiske skader anoreksi kan føre til, og her en dag så jeg at "hjerneskader" stod oppført. Men det var ikke utdypet noe utover dette, så jeg lurer på hvilke skader det er snakk om. Kan man bli funksjonshemmet og havne i rullestol f.eks? Eller blir man "bare" ekstremt besatt av det med maten? Hvorfor er det sånn at noen dør, mens andre får hjerneskader? Håper noen vet! Klemmer fra Ida. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69210-hjerneskader-ved-anoreksi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Alle kroppens organer må ha næring for å fungere normalt. Og først og fremst hjernen. Når det ikke er mere reserver å ta fra i resten av kroppen, vil hjernen tappes for næring og langsomt koble i fra. Først de delene som ikke er viktig for å leve, siden viktige funksjoner som kommunikasjon, bevegelse etc. Det er derfor svært underernærte barn i u-land utvikler seg så sent og kan få varige hjerneskader. Barn på tre fire år kan ikke gå, snakke etc. de er som en ettåring, fordi hjernen ikke har fått nok næring til utviklingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69210-hjerneskader-ved-anoreksi/#findComment-328770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeleine Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Alle kroppens organer må ha næring for å fungere normalt. Og først og fremst hjernen. Når det ikke er mere reserver å ta fra i resten av kroppen, vil hjernen tappes for næring og langsomt koble i fra. Først de delene som ikke er viktig for å leve, siden viktige funksjoner som kommunikasjon, bevegelse etc. Det er derfor svært underernærte barn i u-land utvikler seg så sent og kan få varige hjerneskader. Barn på tre fire år kan ikke gå, snakke etc. de er som en ettåring, fordi hjernen ikke har fått nok næring til utviklingen. Hei Nyco. Takk for svaret ditt:) Mener du at man kan bli helt "grønnsak"? At man kanskje må lære seg alt om igjen, plutselig er på en fireårings stadium igjen? (jeg er 17). At man kanskje aldri blir helt "god" igjen? Hilsen Madeleine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69210-hjerneskader-ved-anoreksi/#findComment-330378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Hei Nyco. Takk for svaret ditt:) Mener du at man kan bli helt "grønnsak"? At man kanskje må lære seg alt om igjen, plutselig er på en fireårings stadium igjen? (jeg er 17). At man kanskje aldri blir helt "god" igjen? Hilsen Madeleine Alle organer i kroppen som blir utsatt for ekstreme påkjenninger som sykdom, mangel på oksygen og næring, vil ofte få varige skader. Jeg vil tro at dette også i høy grad vil gjelde hjernen. Som eldre mennesker som får slag vil nok hjernen til en viss grad kunne trenes opp, men den vil aldri kunne fungere optimalt igjen. Når kroppen ikke får nok næring vil hjerne bestemme seg for å senke funksjoner som i første omgang ikke er livsviktige. Men etterhvert blir presset på de andre organene så stort at systemet kobler ut, og i verste fall dør man. Den største risikoen ved for eksempel anoreksi er ikke nødvendigvis hjerneskade. Men at andre viktige organer slutter å fungere normalt. For eksempel lever og nyrer. Dermed øker presset på andre organer og presset på hjertet. Man kan bli frisk av anoreksi og slippe hjerneskader. Men da kan det hende at andre viktige organer har slitt seg ut i mellomtiden, og man dør en alt for tidlig død alikevel, fordi hjertet stopper. Jeg er ingen ekspert på slike ting. Jeg bare vet at alt i kroppen henger sammen som i et eget lite økosystem. Og at det er galskap å gamble på at man greier seg med ei nyre, svak lever, ødelagt fordøyelse osv. så lenge hjernen virker... Det finnes mye litteratur om emnet på nettet, det er bare å søke på spiseforstyrrelser og anorexi. Finn Skårderud har skrevet mye om det og er en av de dyktigste i Norge på området. Hvis du selv sliter med spiseforstyrrelser av noe slag anbefaler jeg deg sterkt å søke hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69210-hjerneskader-ved-anoreksi/#findComment-330416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.