Gå til innhold

Laminatgulv og sånt


spirito

Anbefalte innlegg

Er jo en stund til jeg flytter da, men jeg har så lyst til å planlegge litt! *sikle*

Har planer om å legge laminatgulv i hele leiligheten (den er ikke så stor). Er det noe spesielt jeg bør se etter når jeg skal ha laminat på kjøkkenet?

Er det noen gulv som er lettere/vanskeligere å legge enn andre?

Og hva med pris? Hva er akseptabelt pr. kvm?

Er laminatgulvet til fx IKEA (billig) ok?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Ville valgt ordentlig tregulv i stuen, ihvertfall, og gjerne på soverommet også. Og så heller ta laminat i gang og på kjøkken, der det slites mer og der det må tåle vasking etc bedre.

Pass på at du kjøper et gulv som tåler bruk, og at du behandler det (lakking først for å dekke alle skjøter) og rengjør det (ikke alle gulv tåler vann) i følge bruksanvisningen du får i butikken.

Hvis leilighete ikke er kjempestor, ville jeg tatt meg råd til et skikkelig og pent tregulv selv om det er dyrere. Og få hjelp av noen med litt erfaring til å legge det, slik at det blir pent. Listing osv er viktig.

Men laminat er helt ok til rom som kjøkken og gang.

Forstår godt at du gleder deg til ny leilighet. Ikke bestem all oppussing osv før du har bodd der en stund, og vet hva du vil ha og hva du vil spandere litt ekstra på / hva du heller kan vente et år med. Det endrer seg gjerne etter en har bodd et sted en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminatgulv er iskaldt. Ikke legg dette i rom hvor barn skal leke på gulvet.

Det er ikke det lureste å legge på kjøkken, da det tåler lite vann.

Pass på å få et med metall i "sømmene", ikke bare papp.

Ellers er det grit å legge hvis du velger limfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminatgulv er stygt, livløst, hardt og kaldt og ser ut som den billige faken det er.

Hva ville du ha valgt da? Jeg har ikke så god råd (student), og så er det sånne forferdelige vegg-til-vegg-tepper i leiligheten min! *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville valgt ordentlig tregulv i stuen, ihvertfall, og gjerne på soverommet også. Og så heller ta laminat i gang og på kjøkken, der det slites mer og der det må tåle vasking etc bedre.

Pass på at du kjøper et gulv som tåler bruk, og at du behandler det (lakking først for å dekke alle skjøter) og rengjør det (ikke alle gulv tåler vann) i følge bruksanvisningen du får i butikken.

Hvis leilighete ikke er kjempestor, ville jeg tatt meg råd til et skikkelig og pent tregulv selv om det er dyrere. Og få hjelp av noen med litt erfaring til å legge det, slik at det blir pent. Listing osv er viktig.

Men laminat er helt ok til rom som kjøkken og gang.

Forstår godt at du gleder deg til ny leilighet. Ikke bestem all oppussing osv før du har bodd der en stund, og vet hva du vil ha og hva du vil spandere litt ekstra på / hva du heller kan vente et år med. Det endrer seg gjerne etter en har bodd et sted en stund.

Takk for gode tips!

Grunnen til at jeg skal pusse opp så fort, er at leiligheten er så liten at jeg ikke kan bo der mens jeg pusser opp!

Det er teppe på gulvet på soverommet, og det tåler jeg ikke...

Som sagt er leiligheten liten, og jeg har planer om å kaste alle dørtersklene. Men da må jeg jo ha likt gulv i alle rom, sant? Sånn som det er nå med fire forskjellige gulvbelegg på 34km2, det orker jeg ikke. Det ser helt kaos ut...

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminatgulv er iskaldt. Ikke legg dette i rom hvor barn skal leke på gulvet.

Det er ikke det lureste å legge på kjøkken, da det tåler lite vann.

Pass på å få et med metall i "sømmene", ikke bare papp.

Ellers er det grit å legge hvis du velger limfritt.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du ha valgt da? Jeg har ikke så god råd (student), og så er det sånne forferdelige vegg-til-vegg-tepper i leiligheten min! *grøsse*

Da hadde jeg ventet til jeg hadde råd til parkett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ventet til jeg hadde råd til parkett :)

Kan man ha parkett på kjøkkenet liksom? Er det greit å legge parkett? Og hvordan er prisen i forhold til laminat?

Vil jo helst ha parkett, men jeg ser for meg at det er dyyyyrt... Er det kanskje ikke så dyrt allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha parkett på kjøkkenet liksom? Er det greit å legge parkett? Og hvordan er prisen i forhold til laminat?

Vil jo helst ha parkett, men jeg ser for meg at det er dyyyyrt... Er det kanskje ikke så dyrt allikevel?

Du får grei eikeparkett til rett over 200 pr kvm. I rom som blir mye brukt er det greit med ett treslag som tåler mye, selv om jeg liker mange andre typer tre bedre enn eik. Men det var nå engang eikeparkett i huset da vi kjøpte det.

Parkett på kjøkkenet går bra, vi har det. Men kommer nok til å legge fliser når vi skal bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre det billig underforstått at resultatet skal bli greit er laminat et kurant valg. Laminatgulv er hardt å gå på, men det holder seg bra siden det tåler støt og dunk fra skarpe gjenstander. Pass på at endeskjøter er mest mulig skjermet for vannsøl siden laminaten sveller om den blir utsatt for vann i dybden. Vann oppå er ikke farlig - bare å tørke vekk. Det er kontinuerlig tilbud på laminat slik at prisen er ikke noe problem. Det er jo billig i utg,pkt'et. Velg noe "med kvist".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får grei eikeparkett til rett over 200 pr kvm. I rom som blir mye brukt er det greit med ett treslag som tåler mye, selv om jeg liker mange andre typer tre bedre enn eik. Men det var nå engang eikeparkett i huset da vi kjøpte det.

Parkett på kjøkkenet går bra, vi har det. Men kommer nok til å legge fliser når vi skal bygge.

Bare sånn til opplysning så tåler lønneparkett mye mer enn eikepakett. Penere er det også :o) Tror nok det blir det jeg velger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man gjøre det billig underforstått at resultatet skal bli greit er laminat et kurant valg. Laminatgulv er hardt å gå på, men det holder seg bra siden det tåler støt og dunk fra skarpe gjenstander. Pass på at endeskjøter er mest mulig skjermet for vannsøl siden laminaten sveller om den blir utsatt for vann i dybden. Vann oppå er ikke farlig - bare å tørke vekk. Det er kontinuerlig tilbud på laminat slik at prisen er ikke noe problem. Det er jo billig i utg,pkt'et. Velg noe "med kvist".

Hvorfor skal jeg velge noe med kvist? Kvister er jo både stygge og ødeleggende. De sprekker og krymper! Men det blir nok ikke laminat allikevel, parkett koster jo ikke såå mye mer til en sånn liten leilighet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...