Gå til innhold

Noen kloke hoder?


veslo

Anbefalte innlegg

Eg er ei jente på 15 år som er veldig interessert i biologi, framleis berre på hobby-basis( skal velge biologi på skulen til neste år, no jobbar eg meg gjennom litt ymse biologi-stoff).

I den forbindelse har eg fire spørsmål det kunne vore fint å fått svar på/nokon andre sitt synspunkt av. Blir kjempe-glad for svar!

1) Det har blitt påstått at homoseksualitet er ein arveleg eigenskap. Korleis kan vurdere dette ved hjelp av evolusjons-læra?

2) Hos noen fugleartar er kjønna heilt eller nesten heilt like (måke, ravn, kråke...), medan andre arter viser store skilnader mellom kjønna (stor kjønnsdimorfi). Skilnad eller ikkje skilnad mellom kjønna heng saman med "kjønnslivet¨" til fugleartane. Korleis kan vi sjå samanhengen og forklare dette?

3) Kor er det fleste artar, i havet eller på landjorda? Kvifor?

4) Vil det i (fjern) framtid kunne utvikle seg mange arter med samme formeringsstrategi som gjøken (reirparasitt, ressurssparande måte å formere seg på)? Kvifor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Det har blitt påstått at homoseksualitet er ein arveleg eigenskap. Korleis kan vurdere dette ved hjelp av evolusjons-læra?

Det kan bli meget problematisk å vurdere homoseksualitet ut ifra evolusjonslæren. Homoseksualitet kan idag forklares biologisk på den måten at man har kartlagt visse forskjeller i det limbiske system i forhold til heterofile. På den annen side står sosiale teorier sterkt når det gjelder å forklare homoseksualitet. Det er forsåvidt ingen motsetning mellom disse teoriene. F.eks kan sosiale forhold fremkalle de endringene som kan måles, eller så kan denne predisposisjonen i hjernen forme det sosiale. Å si at homoseksualitet er arvelig er rimelig dristig, mulig det siktes til at det er funnet noen forskjeller mellom hetero- og homofile på et av genene. Husker ikke hvilket gen dette er snakk om...

De andre spørsmålene dine har jeg ikke peiling på. (Jeg studerer biologisk psykologi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...