Gå til innhold

Rett til fødselspenger


akwa

Anbefalte innlegg

Jeg hadde full jobb fram til 16. April da jeg sa opp selv. Den jobben jeg gikk til var ikke som tenkt og sluttet derfor der. Jeg har da ikke vært i arbeid i perioden fram til 13. August.

Da begynte jeg i 100% jobb som innleid konsulent med oppdrag fram til 31.desember. Jeg har termin 11. februar 2003.

Ettersom jeg forstår så har ikke jeg klart å opparbeide meg rett til fødselspenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et av vilkårene for å motta fødselspenger, er at du har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før du begynner stønadsperioden din.

Arbeidsledighetstrygd regnes som inntektsgivende arbeid, jfr. http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Permisjon

Spørsmålet mitt blir: Mottok du i tidsrommet medio juni til medio august arbeidsledighetstrygd?

Da regner du evt. med dette som inntektsgivende arbeid.

Hvis du har rett til arbeidsledighetstrygd fra januar og frem til du går ut i permisjon, da regner du også med denne tiden.

Se Lov om folketrygd § 4-10. Forlenget ventetid og § 14-4. Generelle bestemmelser om fødselspenger, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Opptjeningsperioden for rett til fødselspenger er de siste 10 mndr før du begnner på fødselspengene - altså IKKE fra termindato - og i disse 10 mndr må du ha vert i arbeid eller likestilt aktivitet minst 6 mndr.

Så vidt jeg kan se har du pr 31.12.2002 vert 4 mndr minus et par dager uten lønn. Du har derfor rett på fødselspenger hvis du begynner på fødselspengene 1.1.2003.

Før du velger dagpenger slik Vanedis foreslår må huske at det er noen dager som går vekk i forbindelse med nyttår, og du får 3 dagers ventetid fra du melder deg som arbeidssøker og søker dagpenger og frem til du faktisk får rett på dagpengene.

Det er derfor fare for at du kan tape retten til fødselspenger hvis du velge dagpenger fra nyttår! Du har bare få dager å "gå på", så den nøyaktige utregningen bør du ta opp med trygdekontoret på forhånd og få skriftlig!

Dersom det viser seg at du får rett til fødselspenger også dersom du får dagpenger, bør du få trygdekontoret til å fortelle deg hva du har rett på ved de to alternativene

1. Dagpenger til 3 uker før termin

--> Fødselspengene regnes av din inntekt de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før du begynner på fødselspengeperioden

2. fødselspenger fra 1.1.2003

--> du får ikke automatisk medregnet lønna i siste arbeidsforhold, siden det har vart så kort. Kan hende skal man bruke gjennomsnittet av siste 3 års ferdiglignede inntekt (2001, 2000, 1999), eller kanskje noe helt annet... Se http://trygdehjelpen.no/fodsel for mer informasjon om utregningsreglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av vilkårene for å motta fødselspenger, er at du har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før du begynner stønadsperioden din.

Arbeidsledighetstrygd regnes som inntektsgivende arbeid, jfr. http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Permisjon

Spørsmålet mitt blir: Mottok du i tidsrommet medio juni til medio august arbeidsledighetstrygd?

Da regner du evt. med dette som inntektsgivende arbeid.

Hvis du har rett til arbeidsledighetstrygd fra januar og frem til du går ut i permisjon, da regner du også med denne tiden.

Se Lov om folketrygd § 4-10. Forlenget ventetid og § 14-4. Generelle bestemmelser om fødselspenger, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Lykke til :o)

Nå er det litt endret siden legen har tatt feil av min termin. Min nye termin er 13. Mars 2003 og da blir det jo ingen problemer å få fødselspenger?

Jeg har ikke på noe tidspunkt mottatt arbeidsledighetstrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt endret siden legen har tatt feil av min termin. Min nye termin er 13. Mars 2003 og da blir det jo ingen problemer å få fødselspenger?

Jeg har ikke på noe tidspunkt mottatt arbeidsledighetstrygd.

"Min nye termin er 13. Mars 2003 og da blir det jo ingen problemer å få fødselspenger?"

Da kan du enten starte permisjonen før, slik IG skriver. Det blir vel ca. 10 uker før termin (hvis jeg ikke regner helt feil). De 10 ukene "stjeler" da fra permisjonen, slik at du f.eks. med 80% utbetalt får 52 uker minus disse 10 ukene, samt minus 4 ukene til far (fedrekvoten). Til sammen minus 14 uker.

Hvis du velger å begynne permisjonen senere (f.eks. frem til de "pålagte" 3 ukene før termin), så er jeg usikker på beregningene i forhold til fødselspenger - om de vil bruke de 4 siste ukene eller gjennomsnittslønnen de 3 siste årene. Dette får evt. Irene Grøneng svare på, eller evt. Trygdekontoret.

Du bør altså ta regnestykket - helst ilag med Trygdekontoret - hva som "lønner seg" for deg, og hva du ønsker å gjøre.

Hvis du får ordinær lønn etter nyttår, blir det ikke noe problem.

Håper alt ordner seg, og lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min nye termin er 13. Mars 2003 og da blir det jo ingen problemer å få fødselspenger?"

Da kan du enten starte permisjonen før, slik IG skriver. Det blir vel ca. 10 uker før termin (hvis jeg ikke regner helt feil). De 10 ukene "stjeler" da fra permisjonen, slik at du f.eks. med 80% utbetalt får 52 uker minus disse 10 ukene, samt minus 4 ukene til far (fedrekvoten). Til sammen minus 14 uker.

Hvis du velger å begynne permisjonen senere (f.eks. frem til de "pålagte" 3 ukene før termin), så er jeg usikker på beregningene i forhold til fødselspenger - om de vil bruke de 4 siste ukene eller gjennomsnittslønnen de 3 siste årene. Dette får evt. Irene Grøneng svare på, eller evt. Trygdekontoret.

Du bør altså ta regnestykket - helst ilag med Trygdekontoret - hva som "lønner seg" for deg, og hva du ønsker å gjøre.

Hvis du får ordinær lønn etter nyttår, blir det ikke noe problem.

Håper alt ordner seg, og lykke til :o)

Ser der kom inn en skrivefeil. Håper du likevel skjønte hva jeg mente...

Rettelse:

De 10 ukene "stjeler" da fra permisjonen _etter fødselen_...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...