Gå til innhold

Oppgaver for de smarte og kjappe I


Melaisa

Anbefalte innlegg

Okei. Jeg har mange altså, men vi begynner med denne:

Martin og Johannes har en spennende hobby: de samler på fremmede mynter. Begge samler jevnt og trutt, og samlingene deres er hele tiden proposjonale med det antall år de har holdt på.

Martin har i dag 5 ganger flere mynter enn Johannes, men for fem år siden, hadde han 25 ganger så mange.

Hvor lenge har Martin samlet på mynter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pøh, du må komme med en begrunnelse før guruen røper om det var riktig.

Javel da, allmektige guru. *bukker og neier dypt*

For fem år siden hadde Martin spart på mynter i 25 år, og hadde da 25 mynter i samlingen sin.

Johannes var nybegynner, og hadde bare spart i et år, derfor bare en mynt. Som da var 1/25 del av hva Martin hadde.

I dag, fem år senere, har Johannes spart i seks år, og har da seks mynter.

Martin har spart i 30 år, og har 30 mynter, noe som er fem ganger så mange som johannes sine.

Holder det nå?

Tror jeg logger av og gjør noe jobb i stedet, blir jo sliten av å dole i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel da, allmektige guru. *bukker og neier dypt*

For fem år siden hadde Martin spart på mynter i 25 år, og hadde da 25 mynter i samlingen sin.

Johannes var nybegynner, og hadde bare spart i et år, derfor bare en mynt. Som da var 1/25 del av hva Martin hadde.

I dag, fem år senere, har Johannes spart i seks år, og har da seks mynter.

Martin har spart i 30 år, og har 30 mynter, noe som er fem ganger så mange som johannes sine.

Holder det nå?

Tror jeg logger av og gjør noe jobb i stedet, blir jo sliten av å dole i kveld...

Jeg er fullstendig overbevist, mettewa.

Du kan få hele gurutittelen av meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...