Gå til innhold

Hjernetrim


Melaisa

Anbefalte innlegg

På Nordlandsbanen reiser seks kvinnelige passasjerer sammen.

De seks er Evelyn, Johanne, Arnhild, Pernille, Gudny og Maren. De kommer fra seks ulike steder, Oslo, Bergen, Narvik, Haugesund, Kirkenes og Sortland.

Hvem er fra hvor og hva slags yrke har de?

- Evelyn og damen fra Oslo er leger.

- Gudny og damen fra Bergen er lærere.

- Hun fra Narvik og Arnhild er ingeniører.

- Johanne og Maren er gamle idrettsjenter.

- Hun fra Narvik har aldri drevet idrett.

- Damen fra Kirkenes er eldre enn Evelyn.

- Damen fra Sortland er eldre enn Arnhild.

- På Rognan stasjon går Johanne og Oslo-damen av toget.

- På Fauske stasjon går Arnhild og damen fra Kirkenes av toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er noe muffens med denne gåten, for ingen høyt utdannede folk drar nordover

Det er sikkert en kort ferie, Altman. Eller kanskje et prosjekt gjennom jobben eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelyn er lege og kommer fra Sortland

Johanne er lærer og kommer fra Bergen

Arnhild er ingeniør og kommer fra Haugesund

Pernille er ingeniør og kommer fra Narvik

Gudny er lærer og kommer fra Kirkenes

Maren er lege og kommer fra Oslo

Hvordan jeg fant det ut? Med mye skriving på papir.

Artig med litt hjernetrim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelyn, lege, Sortland

Johanne, lærer, Bergen

Arnhild, ingeniør, Haugesund

Pernille, ingeniør, Narvik

Gudny, lærer, Kirkenes

Maren, lege, Oslo

Og nå, nå kan du stikke og legge deg, kjære guru....Blir jo helt sliten av dette her...*tørker svetten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evelyn, lege, Sortland

Johanne, lærer, Bergen

Arnhild, ingeniør, Haugesund

Pernille, ingeniør, Narvik

Gudny, lærer, Kirkenes

Maren, lege, Oslo

Og nå, nå kan du stikke og legge deg, kjære guru....Blir jo helt sliten av dette her...*tørker svetten*

Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelyn er lege og kommer fra Sortland

Johanne er lærer og kommer fra Bergen

Arnhild er ingeniør og kommer fra Haugesund

Pernille er ingeniør og kommer fra Narvik

Gudny er lærer og kommer fra Kirkenes

Maren er lege og kommer fra Oslo

Hvordan jeg fant det ut? Med mye skriving på papir.

Artig med litt hjernetrim :)

Glimrende, Tonette!

Hva med denne:

Drama i Stillehavet. Forlis. Gnagende sult, brennende tørste. Det blir besluttet at i morgen ved soloppgang må et av besetningsmedlemmene hoppe over bord, for at det skal være mer mat og vann igjen til hver av de som blir igjen. Men hvem melder seg frivillig til å bli haimat? Naturligvis ingen.

Den listige kapteinen tror han vet løsningen på problemet. "Vi stiller oss opp ved siden av hverandre," sier han, "og så får båtsmannen begynne å telle oss opp. Hver syvende mann som blir talt opp, kan bli. Den som blir sistemann til overs, må hoppe over bord."

Alle forsto betingelsene, og luringen av en kaptein stilte seg raskt opp som syvendemann i rekken. Men den enda lurere båtsmannen hadde gjennomskuet ham og begynte ikke å telle fra begynnelsen av rekken, men fra et eller annet sted i midten. Og ganske riktig: idet han er ferdig med å telle, er kapteinen den siste som blir til overs, og han må gå over rekka. Hvor har båtsmannen begynt å telle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelyn, lege, Sortland

Johanne, lærer, Bergen

Arnhild, ingeniør, Haugesund

Pernille, ingeniør, Narvik

Gudny, lærer, Kirkenes

Maren, lege, Oslo

Og nå, nå kan du stikke og legge deg, kjære guru....Blir jo helt sliten av dette her...*tørker svetten*

Det er godt du er her mettewa. Jeg er desverre sykemeldt for tiden og dermed forhindret fra å delta i slike krevende oppgaver.

*puh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du er her mettewa. Jeg er desverre sykemeldt for tiden og dermed forhindret fra å delta i slike krevende oppgaver.

*puh*

Jammen greit å vite. Da vet jeg hvem som kan ta over når jeg blir sykmeldt. Det blir sikkert snart, for jeg tror jeg blir litt overarbeidet av gåtene til guru'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen greit å vite. Da vet jeg hvem som kan ta over når jeg blir sykmeldt. Det blir sikkert snart, for jeg tror jeg blir litt overarbeidet av gåtene til guru'n.

Du kan jo alltids ta litt avspassering da - evt. bruke egenmeldingene. Ikke sant?

Se bare på henne nå - nå har hun startet en ny utfordring ....

Nei og nei - hvor skal dette ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelyn, lege, Sortland

Johanne, lærer, Bergen

Arnhild, ingeniør, Haugesund

Pernille, ingeniør, Narvik

Gudny, lærer, Kirkenes

Maren, lege, Oslo

Og nå, nå kan du stikke og legge deg, kjære guru....Blir jo helt sliten av dette her...*tørker svetten*

Jaja, men _hvor_ i Oslo kommer Maren fra, og er Evelyn opprinnelig fra Sortland, eller er hun innflytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men _hvor_ i Oslo kommer Maren fra, og er Evelyn opprinnelig fra Sortland, eller er hun innflytter?

Maren er selvfølgelig oppvokst på beste vestkant, som tidligere idrettsjente og nå utdannet lege. Hun var som ung jente medlem i Ullern tennisklubb, og bodde da i nabolaget.

Evelyn er jo også lege, sånne yrkesvalg drømmer man ikke om på Sortland. Der blir man vanligvis lærere, så Evelyn er selvføgelig innflytter. Hun er opprinnelig fra Trondheim, men turnus-tjenesten sin måtte hun til Sortland for å ta. Der forelsket hun seg i sogne-presten, så derfor har hun blitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glimrende, Tonette!

Hva med denne:

Drama i Stillehavet. Forlis. Gnagende sult, brennende tørste. Det blir besluttet at i morgen ved soloppgang må et av besetningsmedlemmene hoppe over bord, for at det skal være mer mat og vann igjen til hver av de som blir igjen. Men hvem melder seg frivillig til å bli haimat? Naturligvis ingen.

Den listige kapteinen tror han vet løsningen på problemet. "Vi stiller oss opp ved siden av hverandre," sier han, "og så får båtsmannen begynne å telle oss opp. Hver syvende mann som blir talt opp, kan bli. Den som blir sistemann til overs, må hoppe over bord."

Alle forsto betingelsene, og luringen av en kaptein stilte seg raskt opp som syvendemann i rekken. Men den enda lurere båtsmannen hadde gjennomskuet ham og begynte ikke å telle fra begynnelsen av rekken, men fra et eller annet sted i midten. Og ganske riktig: idet han er ferdig med å telle, er kapteinen den siste som blir til overs, og han må gå over rekka. Hvor har båtsmannen begynt å telle?

Han begynner å telle på nr 2, og etter det teller han fra den som står først i rekken. Den som ender opp til slutt da er nr 7 som er kapteinen.

Hvor får du alle disse gåtene fra?

Men nå må jeg gi meg for i kveld. Leggetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest intet geni

Han begynner å telle på nr 2, og etter det teller han fra den som står først i rekken. Den som ender opp til slutt da er nr 7 som er kapteinen.

Hvor får du alle disse gåtene fra?

Men nå må jeg gi meg for i kveld. Leggetid!

Jeg skjønte ikke bæret av den der. Hvor mange var det om bord i skipet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren er selvfølgelig oppvokst på beste vestkant, som tidligere idrettsjente og nå utdannet lege. Hun var som ung jente medlem i Ullern tennisklubb, og bodde da i nabolaget.

Evelyn er jo også lege, sånne yrkesvalg drømmer man ikke om på Sortland. Der blir man vanligvis lærere, så Evelyn er selvføgelig innflytter. Hun er opprinnelig fra Trondheim, men turnus-tjenesten sin måtte hun til Sortland for å ta. Der forelsket hun seg i sogne-presten, så derfor har hun blitt der.

det er utrolig hvor mye informasjon som kan gjemmes i en liten oppgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...