Gå til innhold

begynne på p-piller igjen?


rogga

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Dette er sikkert et spørsmål som har vært diskutert flere ganger, men jeg trenger svar på det nå : ) Ok, her kommer problemet mitt. Jeg har en kjæreste som for tiden bor i USA. For en drøy måned siden, nærmere bestemt 8 september, bestemte hun seg for å slutte på p-pillen Microgynon. Dette gjorde hun for å ta en liten pause. Nå har det godt godt over en måned og hun har ikke fått mensen. Jeg har hørt at dette skjer med mange, men det jeg lurer på er. Når kan hun begynne på p-piller igjen. Er det trygt å ha sex nå?Kan hun begynne før hun får mensen eller må hun vente? (har hørt om jenter som har venta i flere måneder) Greia er at hun kommer hjem til jul og da vil jeg at alt skal være trygt slik at jeg kan elske med jenta som jeg elsker mest i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første; det er dumt å ta pauser fra p-pillene, de fleste bivirkningene (både de alvorlige og de mindre alvorlige) kommer som regel like etter at du starter (evt starter på nytt) med pillen. Så det beste er å gå på de jevnt en lenger periode, enn flere perioder. Selv om det er noen måneder man ikke trenger pillene som prevensjon.

Hun kan (hvis hun er sikker på at hun ikke er gravid) begynne på pillen uten å ha fått tilbake mensen, men da er de ikke sikre før etter noen uker (hvis man starter på første mens-dag, er de sikre med en gang).

De aller fleste får tilbake mensen ganske raskt etter p-pilleslutt (kanskje noen uker forsinket), mens noen få venter mye lenger. Hun kan jo gå til legen og få en gyn-undersøkelse, sjekke at alt er ok, og så begynne på pillen noen uker før hun skal treffe deg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du elsker henne mest i verden så kan dere vel bruke kondom, med mindre det er en medisinsk årsak til at hun bruker p-piller?

Jeg brukte p-piller bare en kort stund (ca et år) og det tok over et år før mensen ble noenlunde stabil igjen. Man bør ikke pumpe kroppen med hormoner hvis det ikke er strengt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Jeg syns hun skal vente med å starte med pillen til hun har fått igjen menstruasjonen. I mellomtiden kan dere bruke kondom for å være trygge.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hilsen

B. Grünfeld

professor

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...