Gå til innhold

Vet noen om hva som er rett?


afytos

Anbefalte innlegg

Hei folkens.... Vi er kommet opp i en debatt på jobben om følgende; er det slik at man har krav på 5 min. pause hver time. Noen sier at dette gjelder kun røykere, mens noen sier at det gjelder folk som står hele dagen eller folk som sitter foran PC hele dagen. Nå er vi rimelig uenige her, og jeg har prøvd å finne noe på nettet om dette, men jeg kan ikke finne noe. Er det en opplyst sjel på DOL som faktisk vet noe om dette. Blir rimelig takknemlig for en link hvor alt står skriftlig ;-) Klem fra meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carisma1365380365

ALLE har krav på 5 minutters pause en gang i timen i arbeidstiden. Røykerne tror de kan ta røykepause + 5 minutter i tillegg. Dette burde skjerpes inn.

I min bedrift jobber i praksis ikke-røykerne mer enn røykerne. Urettferdig!!! Dessuten forpester de hele kontorlokalet med gnallsur tobakkslukt etterpå....

*pissed off*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE har krav på 5 minutters pause en gang i timen i arbeidstiden. Røykerne tror de kan ta røykepause + 5 minutter i tillegg. Dette burde skjerpes inn.

I min bedrift jobber i praksis ikke-røykerne mer enn røykerne. Urettferdig!!! Dessuten forpester de hele kontorlokalet med gnallsur tobakkslukt etterpå....

*pissed off*

Det er i alle fall ikke slik de plassene jeg har jobbet:o) Husker da jeg jobbet på fylke. Jeg som røyker sprang ned på røykerommet og røyka, var borte i 5 min. Ikke røykerene satt på miljørommet og leste absolutt alt av aviser. Og da mener jeg ikke bare de to storre og ei lokalavis. Og lunsjpausen vel den strakk ikke røykerne gjerne ut til en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fem-minutters pausen er ikke lovregulert, men tradisjon i enkelte firmaer. Skulle likt å tatt for meg den som kan tro at dette i så fall kun gjelder for røykere! Det man derimot har krav på er tre minutter per time til personlie ting som å gå på toalettet osv. Det er ingen forskjell på om man står, går, sitter røyker eller noe. Dette er jo ikke nok tid til å røyke.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-010.html#51

(§ 51. Hvilepauser og fritid.)

http://www.dinside.no/page/art/1194.shtml

Hadde jeg vært sjef i en privat bedrift hadde jeg nok ikke ansatt røykere. Så anti er jeg. Jeg ville tvilt på personens effektivitet og dømmekraft. Så det så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke slik de plassene jeg har jobbet:o) Husker da jeg jobbet på fylke. Jeg som røyker sprang ned på røykerommet og røyka, var borte i 5 min. Ikke røykerene satt på miljørommet og leste absolutt alt av aviser. Og da mener jeg ikke bare de to storre og ei lokalavis. Og lunsjpausen vel den strakk ikke røykerne gjerne ut til en time.

Hos oss spiser røykere og ikkerøykere sammen. Etter knapt en halvtime går røykerne ut og røyker. Som regel kommer ikkerøykerne tilbake på plassen før røykerne. I tillegg er røykerne ute og røyker ganske lenge mange ganger før og etter røyk. Vi ikkerøykerne gjør gjerne andre oppgaver når vi må ha en pause fra PC'en. De dager jeg har tid bruker jeg 3 min på en avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss spiser røykere og ikkerøykere sammen. Etter knapt en halvtime går røykerne ut og røyker. Som regel kommer ikkerøykerne tilbake på plassen før røykerne. I tillegg er røykerne ute og røyker ganske lenge mange ganger før og etter røyk. Vi ikkerøykerne gjør gjerne andre oppgaver når vi må ha en pause fra PC'en. De dager jeg har tid bruker jeg 3 min på en avis.

Det er i alle fall ikke slik jeg gjorde det. Men det er vel forskjellig fra røyker til røyker. Som det er forskjell fra ikkerøyker til ikkerøyker. Sanheten er vel den at uavhengig om du er røyker eller ikke røyker, går det på ansvarsfølelsen man har til arbeidsplassen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den fem-minutters pausen er ikke lovregulert, men tradisjon i enkelte firmaer. Skulle likt å tatt for meg den som kan tro at dette i så fall kun gjelder for røykere! Det man derimot har krav på er tre minutter per time til personlie ting som å gå på toalettet osv. Det er ingen forskjell på om man står, går, sitter røyker eller noe. Dette er jo ikke nok tid til å røyke.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-010.html#51

(§ 51. Hvilepauser og fritid.)

http://www.dinside.no/page/art/1194.shtml

Hadde jeg vært sjef i en privat bedrift hadde jeg nok ikke ansatt røykere. Så anti er jeg. Jeg ville tvilt på personens effektivitet og dømmekraft. Så det så! :)

Jeg er enig i at det er hull i hodet hvis en evt. 5 min regel skulle kun gjelde røykere(men dog er jeg røyker på min hals, men likhet for alle ;-)). Men det virker som om du har rett i at det ikke er lovbestemt!!

Men, men, skal se om ikke folkene her kan slutte å kive om dette nå ....

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke slik de plassene jeg har jobbet:o) Husker da jeg jobbet på fylke. Jeg som røyker sprang ned på røykerommet og røyka, var borte i 5 min. Ikke røykerene satt på miljørommet og leste absolutt alt av aviser. Og da mener jeg ikke bare de to storre og ei lokalavis. Og lunsjpausen vel den strakk ikke røykerne gjerne ut til en time.

Må si meg enig med deg, her sitter ikkerøykerne å haler og drar i tiden, mens vi røykere er dobbelt så effektive; kaffe og røyk og på plass FØR de får rompa si opp av stolen ;-) Sjefen er verst og han er i tillegg anti-røyker fordi vi er så "ineffektive" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...