Gå til innhold

Allergisk mot vepsestikk

Anbefalte innlegg

liv1365380368

Jeg har i sommer fått to vepsestikk som begge har hovnet mye opp. Det første på hånda. Hele hånda hovnet opp, var rød, varm og øm. Jeg gikk til lege. Han ga meg Zyrtec, men ment det ikke var grunn til å tro at jeg ville reagere slik igjen. Det var borte etter ca 5 dager. For 4 dager siden fikke jeg vepsestikk igjen, bak på leggen. Hele leggen fra kneet og ned forbi ankelen er fremdeles hoven, men på vei ned nå. Et stor område rundt stikke var de første dagnen helt hardt, rødt, varmt og ømt. Det er bedre nå, men ikke borte.Er jeg allergisk? Kan det utvikle seg til "farlig" allergi. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69347-allergisk-mot-vepsestikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest allergica

Du bør be om å testes for vepse- (og bie-) allergi. Er du allerisk, er det viktig at du gjør mye for å unngå stikk (man blir mer allergisk for hvert stikk), og at du utstyre med medisin som kan brukes øyeblikkelig etter stikk.

Legen din kan sende inn blodprøve g få testet om du er allergisk.

Er du allergisk, må du følge visse forhåndsregler for å unngå stikk i sesongen(unngå sterke og mørke farger på klær, unngå parfyme / parfymert solkrem hårshampo, vaskemidler), være varsom med å spise og drikke utendørs, kanskje fjerne spesielt vepseattraktive planter, ha gode rutiner for søppel og nedfallsfrukt og annet som tiltrekker veps osv osv.

man kan, hvis man er ekstremt allergisk, gå og bli immunisert (få jevnlige sprøyter feks på ullevål sykehus) for å tåle et stik bedre (dvs tåle det slik at man får tid til å sette en sprøyte før en går i anafylaktisk sjokk).

Men dette er ekstremtilfellene, det viktige er at du testes, og får oppfølging i forhold til hvor allergisk du er.

Og at du unngår "vepsestikksituasjoner", slik at du ikke får flere stikk enn nødvendig.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære liv

Reaksjon på vepsestikk med hevelse, kløe, rødme og varme er en normal reaksjon på giften fra veps og er ikke en allergireaksjon. Den "ufarlige" og normale reaksjonen på vepsestikk holder seg rundt stikkstedet, men kan godt innbefatte et helt ben eller en arm. En slik reaksjon er plagsom, men ikke direkte farlig - det er en lokal betennelsesreaksjon etter stikket.

En allergisk reaksjon på veps eller bistikk fører gjerne til hevelser også langt unna stikkstedet, og til elveblestliknende utslett som kan bre seg til hele kroppen. En slik reaksjon kommer gjerne snart etter stikket og kan i værste fall også føre til pustebesvær og blodtrykksfall.

En reaksjon som du beskriver behøver man ikke gjøre noe spesielt med annet enn eventuelt å bruke noe for å lindre kløen og svien på stikkstedet. Kalde omslag med en desinfiserende væske (f.eks. Pyrisept)kan være til hjelp for å unngå infeksjon i det betente området. Kortisonkrem demper ubehaget på stikkstedet.

De som reagerer kraftig allergisk på bi og veps trenger antihistaminer (f.eks. Clarityn, Kestine, Telfast eller Zyrtec) og i alvorlige tilfeller må de alltid ha med seg en adrenalinsprøyte til å sette på seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...