Gå til innhold

Redd for diabetes!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg er en ung kvinne i begynnelsen av 20-årene som i over 2 år har vært plaget av forhøyede amylaseprøver. Det er ikke funnet noen årsak til de forhøyede amylaseprøvene (svinger mellom 450-690 i totalamylase) selv om jeg har vært til utredning for dette. (Kan nevne at jeg slet med anorexia for 3-4 år siden, men har kommet meg gjennom dette.)

Har hatt forbigående lavt stoffskifte, antagelig som følge av spiseforstyrrelsen, men dette har nå stabilsert seg på 13,3 (T4) uten bruk av Thyroxin.(Gikk på 0,05 mg i ca 2 år og sluttet i mars-02)

I tillegg har jeg et kolestrol på 8,5, samt forhøyede triglyserider.

Drikker ikke, røyker ikke, lever meget sunt og trener 4-5 ganger i uken.

Nå er jeg fryktelig engstelig for at jeg kan være i fred med å utvikle diabetes. Jeg er tørr i munnen konstant og drikker mye (riller rundt tungekanten hele tiden), men det går ikke lange tiden før jeg må tisse (opptil 2 ganger i timen) I tillegg plages jeg av mye nattsvette som til tider er så ille at jeg må skifte på senga. Nattsvetten har pågått over flere år...siden spiseforstyrrelsen, men kommer og går i perioder.

Jeg har tatt fastende blodprøve for blodsukker som var på 4,7,(+urinprøve) altså innenfor normalen, men jeg er fortsatt engstelig for at de symptomene jeg har kan være en forløper til sukkersyke.

Er stadig tørste og vannlating symptomer på andre evt sykdommer?

Hva kan denne nattsvetten komme av?

Er en slik blodsukkertest tilstrekkelig for å utelukke sukkersyke?

Bør jeg bekymre meg for at jeg kan utvikle sukkersyke i nærmeste fremtid?

Jeg er også veldig glad i søtt, og spiser/drikker veldig mye sukkerfritt...Cola light, pastiller, suketter, tyggegummi...kan dette være en årsak til tørsten? nå er jeg redd for alt sukker og prøver å slutte med alle light-produkter, men må ha en bit sjokolade eller to i løpet av dagen......bør jeg slutte med alt som inneholder raske karbohydrater?

Trenger råd...er veldig redd for at dette kan være noe alvorlig. Blir også veldig takknemlig for svar fra andre personer med lignende problemer...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Diabetes forårsaker hyppig vannlating og tørste når blodsukkeret er høyt fordi sykdommen ikke er tilstrekkelig ukontrollerte. Symptomene er således ikke forgjengere til utviklingen av diabetes. Ettersom ditt fastende blodsukker er helt normalt, er det lite trolig at du har diabetes.

Ettersom man ikke kjenner årsaken til din forhøyete amylase, synes jeg det er vanskelig å ha en mening om den øker din sjanse for å utvikle diabetes på et senere tidspunkt.

Generelt lønner det seg for alle mennesker å være litt tilbakeholdende med sukkerholdig mat. Grove kornsorter og grønnsaker bidrar til å stabilisere blodsukkeret hvilket er positivt for kroppen.

Det kan være vanskelig å vende seg av med søtsaker. Jeg har inntrykk av at sukker er litt vanedannende, og at man derfor kan ha behov for å trappe ned forbruket gradvis.

Kredittkortet ditt blir ikke belastet for henvendelsen til Doktor Online.

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Diabetes forårsaker hyppig vannlating og tørste når blodsukkeret er høyt fordi sykdommen ikke er tilstrekkelig ukontrollerte. Symptomene er således ikke forgjengere til utviklingen av diabetes. Ettersom ditt fastende blodsukker er helt normalt, er det lite trolig at du har diabetes.

Ettersom man ikke kjenner årsaken til din forhøyete amylase, synes jeg det er vanskelig å ha en mening om den øker din sjanse for å utvikle diabetes på et senere tidspunkt.

Generelt lønner det seg for alle mennesker å være litt tilbakeholdende med sukkerholdig mat. Grove kornsorter og grønnsaker bidrar til å stabilisere blodsukkeret hvilket er positivt for kroppen. Det kan være vanskelig å vende seg av med søtsaker. Jeg har inntrykk av at det er litt vanedannende og at man derfor bør trappe ned forbruket gradvis.

Gjest Windsong, (har selv diabetes)
Skrevet

Generelt lønner det seg for alle mennesker å være litt tilbakeholdende med sukkerholdig mat. Grove kornsorter og grønnsaker bidrar til å stabilisere blodsukkeret hvilket er positivt for kroppen. Det kan være vanskelig å vende seg av med søtsaker. Jeg har inntrykk av at det er litt vanedannende og at man derfor bør trappe ned forbruket gradvis.

Hei!

En fastende blodsukkerverdi på 4,7 er helt normal. Er den over 7,1, er det så vidt jeg vet diagnostisk for diabetes. Altså har du ingen grunn til å bekymre deg på grunnlag av prøven.

Symptomene du skriver om er klassiske for diabetes, men det betyr ikke at det er det du har.

Siden dette sikkert er plagsomt og ubehagelig for deg, synes jeg du skal gå tilbake til legen med det.

Det beste er å spise små måltider ofte. Trege karbohydrater er langt sunnere enn raske, det gir et mer stabilt blodsukker og mindre fettlagring. Når du får lyst på noe som er søtt: Hva med å prøve en frukt i stedet for? Det synes jeg er godt.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...