Gå til innhold

Spiral.


Kiddy

Anbefalte innlegg

For to år siden fødte jeg tvillinger de ble tatt med keisersnitt. På 6 ukers kontrollen hos gynekolog snakket vi om prevansjon jeg ønsket spiral, men da fikk jeg i svar at det kunne jeg ikke få for jeg ikke hadde født barna på "vanlig" måten. Stemmer dette? Vil det si at jeg aldri kan få spiral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få spiral, min mor fikk 2 barn med keisersnitt, og brukte spiral både imellom og etter.

Ja det håper jeg. Jeg skal til legen snart igjen. Spent å høre hva h*n sier, men så rart at gynekologen sa dette til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til legens betenkelighet var ikke keisersnittet, men tidspunktet etter fødselen. Seks uker etter en fødsel, eller faktisk inntil mensen kommer tilbake, er livmoren så liten og tynn at man lett kan komme til å få hull på veggen ved innsetting av spiral, spesielt etter keisersnitt hvor det er et arr. Den forsiktige legen vil derfor vente til en senere anledning med å legge inn spiral, og det vil være sikrest først når mensen er kommet tilbake. Så hvis du fortsatt ønsker spiral skulle det være greit nå.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong 70

Men, det er vanskeligere å få en spiral inn når kvinnen ikke har født. Det er også en av grunnene til at man ikke anbefaler spiral til kvinner uten barn.

Har ei venninne som også fikk tvillinger ved keisersnitt. Dette er snart 3 år siden. For noen mnd siden prøvde hun å få satt inn spiral, men det gikk ikke pga at hun ikke hadde født vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...