Gå til innhold

Manglende impulskontroll, jeg er litt redd...


Gjest Gærning

Anbefalte innlegg

Gjest Gærning

Har diagnosen bipolar 2 og går på orfiril for dette.

Nå lurer jeg litt på om sykdommen kan forverres og at det er så underliggende at det kun merkes i enkelte anledninger?

Jeg har nemlig i det siste hatt merkelige ideer som jeg hadde før jeg begynte på medisinene for lenge siden.

Disse ideene dukker ofte opp dersom jeg har glemt en dose, eller om jeg drikker alkohol.

Min psykiater har sagt at jeg godt kan drikke litt alkohol, så lenge jeg ikke blir overstadig full. Det har jeg holdt meg til og det har gått greit. Bortsett fra nå i det siste. Fordi de gangene jeg har drukket noe som helst i det hele tatt, har det vært akkurat som om det "klikker" i hodet og alle de syke ideene mine slår ut i full blomst.

Plutselig kan jeg få det for meg at jeg skal stjæle en buss, eller en lastebil f.eks. Jeg innbiller meg også at det kommer til å gå veldig bra.

Jeg kan få ideer om at jeg skal svømme mange mil, eller gå kjempelangt...! Jeg er liksom verdensmester og kan si hva jeg vil til fremmede mennesker som til slutt jeg er redd kommer til å gi meg en på trynet (eller verre).

Heldigvis er det folk som stopper meg i siste liten hver gang, men hva om jeg er alene en gang jeg får en sånn ide?

Det mest skremmende er at jeg merker at disse ideene kommer også når jeg ikke drikker og selv om jeg går på medisiner. Forskjellen er at når jeg går på medisiner, er ideene ikke så påtrengende viktige, eller jeg greier å stanse de til en viss grad på egen hånd.

Ille er det når jeg kommer med merkelige utsagn til folk jeg kjenner som kanskje kan støte dem. Jeg mener det jo ikke, men av og til har jeg problemer med å huske hva jeg har sagt, eller glemmer hva jeg har stått og svart på...

Men nå er jeg redd jeg skal miste kontrollen og at det kan skje hvor som helst og når som helst.

Nå høres det kanskje ut som jeg drikker ofte, men det gjør jeg ikke. Jeg er ute et par ganger i mnd. med venner, ellers rører jeg ikke alkohol.

Sykdommen og medisinene tilsier vel nå at jeg burde holde meg unna alkohol for alltid? Det er jo ikke moro å gå ut uten å ta seg noen øl, for stemningen blir jo en helt annen... Det er slitsomt pga. masse røyk og fulle folk, høy musikk osv. og da vet ikke jeg lenger hva fornuftig jeg kan ta meg til når vennene mine skal på byen.

Må jeg finne meg nye venner, da? Jeg kan jo ikke kreve at de holder seg unna byen, fordi jeg selv ikke kan drikke, eller fordi jeg ikke orker å være ute i edru tilstand. Og venner må jeg jo ha, ellers går jeg på veggen. Jeg jobber jo ikke og de eneste gangene jeg treffer folk, er i helgene...

Jeg har begynt å bli livredd for å havne et sted uten medisinene mine og for at jeg skal snuble oppi en eller annen ukontrollerbar situasjon.

Hva bør jeg gjøre? Har noen tips, erfaringer, evt. kan NHD svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

På tross av Orfirilen svinger lidelsen din "under overflaten". For meg høres det ut som om det er en "oppoversvingning" som driver og bygger seg opp. En slik periode kan vare noen måneder. I denne tiden bør du holde deg unna alkohol og andre rusmidler. Det er også viktig med en fast døgnrytme med nok søvn.

I tillegg anbefaler jeg at du forteller behandleren din om dette, og at du kanskje får sjekket Orfiril-nivået i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gærning

På tross av Orfirilen svinger lidelsen din "under overflaten". For meg høres det ut som om det er en "oppoversvingning" som driver og bygger seg opp. En slik periode kan vare noen måneder. I denne tiden bør du holde deg unna alkohol og andre rusmidler. Det er også viktig med en fast døgnrytme med nok søvn.

I tillegg anbefaler jeg at du forteller behandleren din om dette, og at du kanskje får sjekket Orfiril-nivået i blodet.

Tusen takk. Det var det jeg hadde mistanke om, men visste ikke helt sikkert om det var mulig.

Jeg føler meg litt roligere nå, og jeg regner med å få tak i min behandler i morgen.

Jeg har faktisk aldri opplevd dette så sterkt siden jeg begynte på medisinene, så det har vært litt skremmende, spesielt å virkelig se hvor avhenging man er av disse jevnlige dosene.

(Heldigvis tar jeg aldri "andre rusmidler", for da hadde det vel tørnet for lengst)...

;-)

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...