Gå til innhold

lettere gravid etter utskrapning?


Fie

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en sen abort/for tidlig fødsel (uke20) for en månde siden.

Vi bestemte oss for å vente et par sykluser før vi hadde ubeskyttet sex, men slik ble det ikke helt. Jeg aborterte også gangen før denne. Da ventet vi den obligatoriske månden før vi prøvde på nytt.

Nå lurer jeg på om sjansen for å bli gravid før jeg får min første menstrasjon er større eller mindre enn ellers? (Jeg hadde også en utskrapning to dager etter fødselen)

Hvor lenge bør jeg vente før jeg tar en test dersom menstrasjonen ikke dukker opp? Jeg vil jo nødig teste falskt positivt...

Vi har ikke hatt sex med tanke på å bli gravide, men man vet jo aldri.

Jeg har hørt at hCG`et finnes i urinen i opptil 35 dager etter utskrapningen, betyr det at jeg kan ta en test å stole på resultatet etter 35 dager?

MVH Fie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du har lika stor sjans för att bli gravid efter en utskrapning än annars. En evt graviditet direkt efter, blir lika bra och har lika stora sjanser som annars att utveckla sig normalt. Kroppen sliutar att producera HCG med en gång efter en utskrapning. Det tar dock en längre tid att bli av med hormonet i blodet , då mängeden halveras från dag till dag. Jag tycker att du skall vänta 1 vecka efter förväntad mens, inna du tar en graviditetstest. Då har du störts sjans att få ett riktigt svar på testen. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...