Gå til innhold

endometriose


Gjest spørrende

Anbefalte innlegg

Gjest spørrende

Jeg har vært gjennom 2 mislykkede prøverørsforsøk,og begge gangene har ikke egget villet feste seg.

Jeg har endometriose og lurer på om det er det som også er årsaken til at det ikke fester seg. Har også lest at man kan fjerne endometriosen ved kirurgisk inngrep og lurer på hvorfor ingen leger har foreslått det for meg, eller hvorfor blir ikke sånt nevnt.

Sjansen for å bli gravid økes vel betraktelig regner jeg med ?

Håper du kan svare meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endometriosen kan fjernes ved at den brennes bort. Etter det jeg har forstått kan det bare gjøres hvis det ikke er fare for å skade f.eks tarmen.

En annen mulighet er hormonbehandling, men du kan ikke bli gravid før behandlingen er over.

Når det gjelder det andre du lurer på (om det kan være endometriosen som vanskeliggjør befruktningen) strides de lærde. Noen mener det har betydning, andre mener det ikke har noe å si!?

Jeg har selv endo, men har likevel fått tre barn uten hjelp "utenfra", og ingen av dem var planlagte ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriosen kan fjernes ved at den brennes bort. Etter det jeg har forstått kan det bare gjøres hvis det ikke er fare for å skade f.eks tarmen.

En annen mulighet er hormonbehandling, men du kan ikke bli gravid før behandlingen er over.

Når det gjelder det andre du lurer på (om det kan være endometriosen som vanskeliggjør befruktningen) strides de lærde. Noen mener det har betydning, andre mener det ikke har noe å si!?

Jeg har selv endo, men har likevel fått tre barn uten hjelp "utenfra", og ingen av dem var planlagte ;o)

Dumt spørsmål, puzzle, men er Endo det samme som PCO? Vil ikke stille spørsmålet til Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, puzzle, men er Endo det samme som PCO? Vil ikke stille spørsmålet til Moen.

Jeg tror ikke det. Har selv lurt på hva PCO er, men har ikke spurt om det jeg heller. Får håpe noen kan opplyse oss om hva det er nå da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi vet ikke helt sikkert hva som er sammenhang mellom endometriose og barnløshet, en av mange teorier ar at det kan være 'immunologiske' forandringer ved livmorslimhinnen. Vanligvis er det gode resultater ved prøverørsforsøk, så det er bare å forsøke igjen.

Det er først de seneste års forskning som antyder at det er litt bedre sjanser for spontan graviditet om man brenner bort endometriosen i bukhulen. Ved prøverørsbehandling spiller det ingen rolle.

P.S.

Endometriose betyr at det er 'livmorslimhinne på avveier i bukhulen, på bukhinne eller eggstokker (les mer under: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

PCO betyr polycystiske ovarier, dvs at det er små cyster på eggstokkene, det kan iblant ses sammen med for mye mannlig hormon (da PCOS, PCO-syndrom)

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...