Gå til innhold

Tanker om krig mot Irak.


conan

Anbefalte innlegg

En tanke som slo meg i de pågående fordiskusjoner og eventuelle forberedelser til en invasjon av Irak, er at motivasjonen til USA krigshisseri, er å bringe inn en ny stor leverandør av olje i verdensmarkedet, og derved redusere oljeprisen og svekke avhengigheten av og makten til Saudi- Arabia.

USAs posisjon i forhold til Irak med Saddam ved makten, forhindrer en oppheving av dagens eksportforbud av olje, så da gjenstår regimeskifte som en attraktiv mulighet for å få Iraks olje ut i markedet igjen. I tillegg er jo ikke Saddam noe å savne, så man har mulighet til å slå flere fluer i samme smekken..

Iraks fravær i oljemarkedet bidrar til at vi har historisk høye oljepriser, over USD 28 pr fat, i en situasjon der verdensøkonomien for alle praktiske formål er i resesjon og virkelig kunne trengt drahjelp fra lavere oljepriser. Som verdens største konsument av olje, merker USA dette mest på kroppen.

Samtidig har Saudi- Arabia rævkjørt økonomien sin og trenger høye oljepriser nå mer enn noen gang, siden kongefamiliens posisjon er mer truet enn på lenge. At Al-Queda har sitt utgangspunkt blandt Saudi- Arabere er nok ikke bare tilfeldig. Derfor opptrer ikke lenger Saudi- Arabia som den snilleste gutten i OPEC-klassen, og amerinarene har seriøst begynt å vurdere nedtone den godslige tonen med Riyadh.

At 11/9 og terror nå gir dem muligheten til å gjennomføre det pappa Bush ikke gjorde i 92, er jo et passende røykteppe....

Makes sense, doesn't it?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest Klassekampen igjen nå da?

Joda, jeg browser innom Klassekampen daglig, men kan ikke se at denne "teorien" har vært lansert der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margarets

Joda, jeg browser innom Klassekampen daglig, men kan ikke se at denne "teorien" har vært lansert der?

hehe....neida, jeg bare lurte, jeg.....Jeg sier ikke at du har stjålet noe fra Klassekrampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er helt på vidden ettersom jeg ikke har fulgt med så nøye, men jeg mener da bestemt at Irak har solgt store mengder med olje i 'olje for mat' opplegget til FN, og har store summer stående 'på bok' ettersom de ikke har brukt pengene til det de fikk lov å bruke dem på.

Forøvrig tror jeg at grunnen til at Saddam sitter på makten endå, er fordi han fikk lov av USA. De høye herrer stoppet jo armeen som presset mot Bagdad (som forøvrig hadde frie tøyler og brukte flyktende Irakiske soldater som målskiver) da de sto på døren, og det var neppe av veldedighetsgrunner.

Bedre med en gal mann som kan kontrolleres, enn å fjerne han og få en ny, ukjent faktor med i spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på vidden ettersom jeg ikke har fulgt med så nøye, men jeg mener da bestemt at Irak har solgt store mengder med olje i 'olje for mat' opplegget til FN, og har store summer stående 'på bok' ettersom de ikke har brukt pengene til det de fikk lov å bruke dem på.

Forøvrig tror jeg at grunnen til at Saddam sitter på makten endå, er fordi han fikk lov av USA. De høye herrer stoppet jo armeen som presset mot Bagdad (som forøvrig hadde frie tøyler og brukte flyktende Irakiske soldater som målskiver) da de sto på døren, og det var neppe av veldedighetsgrunner.

Bedre med en gal mann som kan kontrolleres, enn å fjerne han og få en ny, ukjent faktor med i spillet.

Det var nok vurderingen som ble gjordt i 92. Men, siden den tid har det rent mye vann ut i havet, og forutsetningene er endret.

Det lille som Irak har eksportet lovlig og ulovlig, er en dråpe i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok vurderingen som ble gjordt i 92. Men, siden den tid har det rent mye vann ut i havet, og forutsetningene er endret.

Det lille som Irak har eksportet lovlig og ulovlig, er en dråpe i havet.

Jeg må inrømme at jeg ikke har peiling på hvor mye oljeekspotensiale Irak har i forhold til hva de sender, men jeg søkte litt i aftenposten

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d165584.htm

at Irak har 124 milliarder ubrukte kroner fra oljesalg, og

"Siden Irak igjen fikk lov til å eksportere olje, har dette bragt inn 34,5 milliarder dollar - eller 310 milliarder kroner"

Artikkelen er noe over ett år gammel.

Men som sakt, jeg aner ikke om dette er lite eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...