Gå til innhold

Merkelig eggløsning/menstruasjon


heddington

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk barn (min datter er nå 15 måneder) opplever jeg en merkbar endring i forbindelse med eggløsningen og menstruasjonen. Jeg fikk tibake menstruasjonen da datteren min var ca. 9 måneder. Første gangen jeg hadde eggløsning hadde jeg så store smerter at jeg havnet på Ullevål sykehus. Jeg var først på legevakten og ble da sendt videre til Ullevål med mistanke om betennelse i blindtarmen. Etter mange undersøkelser (urinprøver, blodprøver, ultralyd, gynokologisk undersøkelse) ble det slått fast at det mest sansynlig var eggløsningssmerter. Smertene gikk over etter noen dager.

Når jeg får menstruasjonen så blør jeg veldig lite i forhold til det jeg gjorde før graviditeten (før varte perioden i ca. 4-5 dager). Jeg blør kanskje bare 1 til 2 dager. Dessuten ser blodet veldig ufriskt ut. Dvs det ser ikke rødt og friskt ut, snarere mørkt, nesten svart.

Jeg har også smerter over en lengre periode i forbindelse med eggløsningen, dvs jeg tror jo at det er i denne forbindelse (tidspunktet er riktig mht eggløsning og mentruasjon). Jeg er øm i mage/underlivsregionen i ca 1 uke hver gang, kanskje til og med lenger av og til. Et par ganger har jeg hatt til dels sterke smerter. Det kjennes ut som sterke luftsmerter, kombinert med de 'vanlige' eggløsningstegnene (ømt, stikking etc).

Vi har lyst å bli gravide igjen, men det har ikke lykkes så langt, på tross av hyppige samleier i 'den rette' perioden. Kan det være fordi jeg ikke har eggløsning hver måned (når jeg kun har menstruasjonen i 1 dag)? Hvorfor har jeg slike smerter? Hvorfor ser blodet så svart og ufriskt ut?

Da jeg var på Ullevål så de med ultralyd at jeg hadde væskefylte "poser" i underlivet, og de mente at det var disse som gjorde at jeg hadde fått en infeksjon i kroppen..som igjen medførte smerter. Dette kunne vissnok skje i forbindelse med eggløsningen.

Jeg kan for ordens skyld nevne at datteren min ble tatt ved akutt keisersnitt, og at såret har leget seg fint. Jeg merker derimot et 'trøkk' eller sug i området rundt arret når jeg trener mageøvelser. Vet ikke om det betyr noe i denne sammenhengen.

Jeg er litt redd for graviditet utenfor livmoren, trodde kanskje det var det som var skjedd de gangene jeg hadde de sterkeste smertene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ditt problem er altså sterke smerter ved eggløsning, endret menstruasjon og at du ikke er blitt gravid.

Med hensyn til det siste, så kan jeg regne ut at du bare har hatt menstruasjon i seks måneder, så du bør nok ha litt mer tålmodighet. Man venter til 12 måneder er gått med å sette i gang med undersøkelser.

Fargen på mensblodet har ikke noe å si. At det er svart betyr at det har tatt lengre tid å komme ut av livmoren, men det har ingen praktisk betydning.

Hvis det er blødning hver måned, uansett om den er svak, så kan du regne med at det også er eggløsning.

De sterke smerter kan jeg ikke sikkert si hva kommer av. Noen ganger kan tilstanden endometriose (se i helseleksikon) gi slike tilbakevendende smerter.

Jeg forstår ikke helt hva legene på Ullevål har ment.

Hvis du er redd for graviditet utenfor livmoren en annen gang, kan du ta en graviditetstest, den vil gi utslag også ved den type graviditet.

Hvis du ikke blir gravid i løpet av det neste halve året, eller hvis smertene blir verre, kan det være aktuelt med en ’kikkhullsundersøkelse’ hvor man kan se om det f.eks. foreligger endometriose.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...