Gå til innhold

Å takke for sist


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg sier ofte "Takk for sist," til folk når jeg treffer dem eller snakker i telefonen, gjerne hvis det er noen jeg ikke kjenner så veldig godt - liksom for å innlede samtalen.

Jeg ringte ei dame i dag, på jobben, som jeg traff på et kurs vi arrangerte i forrige uke. Jeg sa hvem jeg var og deretter Takk for sist. Hun svarte da: Men det er jo jeg som skal si takk for sist!

Er det noen regel for dette? Er det fordi det var vi som var verter for kurset, eller var det fordi jeg ringte og hun svarte?

Kan noen av dere kloke hoder hjelpe?

Ikke at det er så inderlig viktig å få greie på, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker 'takk for sist' hvis sist refererer til en hyggelig stund med vedkommende (fest,middag, whatever).

Om hun svarer 'men det er jeg som skal takke !' kan det være fordi du har stillt opp på en eller annen måte, vært innbyderen av middagen,vært barnevakt eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 'takk for sist' hvis sist refererer til en hyggelig stund med vedkommende (fest,middag, whatever).

Om hun svarer 'men det er jeg som skal takke !' kan det være fordi du har stillt opp på en eller annen måte, vært innbyderen av middagen,vært barnevakt eller annet.

Jeg forstår hva du mener. men er det frekt å si Takk for sist til noen som har vært på besøk hos oss (privat eller jobb) nylig?

Jeg mener, vil de da tenke at de burde ha sagt det, og så hinter jeg at de burde ha sagt det?

Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som _blir_ invitert skal takke for sist; ikke den som _har_ invitert.

:)

Hmm. Det har jeg faktisk aldri lært. Men det høres riktig ut.

Jeg får finne på noe annet å innlede samtalen på da! takk for presiseringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener. men er det frekt å si Takk for sist til noen som har vært på besøk hos oss (privat eller jobb) nylig?

Jeg mener, vil de da tenke at de burde ha sagt det, og så hinter jeg at de burde ha sagt det?

Var det forståelig?

Ja, jeg skjønte hva du mente.

Nei, jeg syns ikke det er frekkt i det hele tattå si det 'først'

Var hun sur når hun sa 'jeg som skulle takke' da ?

I så fall må hun være dust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har vært sammen med noen på en eller annen hyggelig sammenkomst, så sier man takk for sist, uavhengig av hvem som var vertskap, en selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte hva du mente.

Nei, jeg syns ikke det er frekkt i det hele tattå si det 'først'

Var hun sur når hun sa 'jeg som skulle takke' da ?

I så fall må hun være dust :)

Neida, hun var ikke sur, men jeg ble litt forfjamset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har vært sammen med noen på en eller annen hyggelig sammenkomst, så sier man takk for sist, uavhengig av hvem som var vertskap, en selv eller andre.

Det er sånn jeg har praktisert det - uten å tenke over hvem som var hos hvem.

Godt at vi er flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carisma1365380365

Det er sånn jeg har praktisert det - uten å tenke over hvem som var hos hvem.

Godt at vi er flere!

Jeg synes ikke det er så nøye hvem som takker for sist, men den formelle og riktige måten ifølge "skikk og bruk"-boken er slik som jeg skrev under.

JEG synes det er koselig at folk takker uansett!

:) *smiler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som _blir_ invitert skal takke for sist; ikke den som _har_ invitert.

:)

Noen ganger har f.eks to av oss vært sammen hos en tredje person, eller vi har vært et større lag. Da sier gjerne en av gjestene takk for sist til en av de andre gjestene etterpå. Det må da være OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hun var ikke sur, men jeg ble litt forfjamset!

Du trenger ikke bli forfjamset. Det hun svarte var bare en helt vanlig høflighetsfrase det også, akkurat som å si Takk for sist!, så svarer hun "Det er jeg som skal takke" (siden hun hadde vært gjest). Hun var bare høflig tilbake, dere var bare høflige begge to! Du kunne bare ha smilt tilbake. Bare fortsette å takke for sist, du, uansett hvem som har invitert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...