Gå til innhold

Vil ha barn


stas

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd i 2 år å bli gravid.Men nei. Jeg har vært hos gynekolog og alt var i orden. Hva er problemet da? Kan du gi meg noen gode råd om hva jeg kan gjøre? Jeg vil gjerne ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje dere bør få mannens sædceller vurdert, hvis det ikke alt er gjort?

Du får sikkert mange tips på forum for ufrivillig barnløse, her i DOL.

Lykke til, og klem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

UTREDNING av BARNLØSHET

Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk.

På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose.

Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse.

Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar.

Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...