Gå til innhold

Hormonbehandling v/PCO


tasr

Anbefalte innlegg

Jeg har PCO og derfor svært sjelden mens. Hvordan vil en hormonbehandling for å stimulere til eggløsning utarte seg? Hva slags type medikament er vanlig å gi og over hvor langt tid foregår en slik behandling?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har PCO også og derfor lettet jeg etter informasjon om dette temaet.

Siden du prater om hormonell behandling som eggstimulering, da tenker jeg at du prøver å bli gravid. I så tilfelle kan jeg ikke anbefalle deg noe annet enn å gå til lege og la ham bestemme hva som er best for deg. Egentlig vil jeg anbefale deg å gå til en god gynekolog og få informasjon om PCO.

Ellers er det veldig gode piller på markedet nå : DIANE. Når du begynner på de ,"hviler" eggstokkene dine på en måte. Og det er DIANE som bestemmer siklus osv., samtidig som hormoner i kroppen din skal ikke "hoppe" , som de gjorde før så å si. Det vil si, så lenge du går på DIANE jevner du ut hormon nivå og de simptomene av PCO som du har, forsvinner.

Den slags behandling fortsettes så lenge at simptomene av PCO har forsvunnet eller blitt betydelig bedre (ca. i 6 mnd.). Etter dette slutter du med pillene og lar kroppen hvile i 2 mnd. og da kan du prøve å bli gravid. Poenget her er at eggstokkene hvilte nok til å starte å jobbe selv, hvis du skjønner hva jeg mener, og noen ganger hjelper denne behandling virkelig. Men noen ganger...

Jeg håper at jeg var til nytte litt i hvert fall. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har PCO også og derfor lettet jeg etter informasjon om dette temaet.

Siden du prater om hormonell behandling som eggstimulering, da tenker jeg at du prøver å bli gravid. I så tilfelle kan jeg ikke anbefalle deg noe annet enn å gå til lege og la ham bestemme hva som er best for deg. Egentlig vil jeg anbefale deg å gå til en god gynekolog og få informasjon om PCO.

Ellers er det veldig gode piller på markedet nå : DIANE. Når du begynner på de ,"hviler" eggstokkene dine på en måte. Og det er DIANE som bestemmer siklus osv., samtidig som hormoner i kroppen din skal ikke "hoppe" , som de gjorde før så å si. Det vil si, så lenge du går på DIANE jevner du ut hormon nivå og de simptomene av PCO som du har, forsvinner.

Den slags behandling fortsettes så lenge at simptomene av PCO har forsvunnet eller blitt betydelig bedre (ca. i 6 mnd.). Etter dette slutter du med pillene og lar kroppen hvile i 2 mnd. og da kan du prøve å bli gravid. Poenget her er at eggstokkene hvilte nok til å starte å jobbe selv, hvis du skjønner hva jeg mener, og noen ganger hjelper denne behandling virkelig. Men noen ganger...

Jeg håper at jeg var til nytte litt i hvert fall. Lykke til!!!

Takk for informasjon vedr. DIANE - det er vel en p-pille, og jeg ser at det kan benyttes i behandling av PCO. Jeg har selv gått på p-piller i noen år for å "holde PCO i sjakk", men jeg skjønner ikke at det kan være noe preparat for å bli gravid? P-piller hindrer jo eggløsning - og det er jo det jeg vil ha. Jeg har hatt mens 2 ganger siden jeg sluttet på p-piller for 15 måneder siden.

Noen med erfaring fra bruk av hormonsprøyter? Hva snakker man om at tidsaspekt her fra start til mulig eggløsning? Er dette en behandling med raskere effekt?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også pco. Hadde barneønske og kom til en flink gynekolog.

Prøvde to hormonkurer med Pergotime. Dette fungerte ikke, + at det var veldig slitsomt psykisk.

Fikk time på Aker Sykehus der dr. Gjønness har utviklet en laparoskopisk operasjon der man svir hull på eggstokkene slik at eggene lettere slipper ut.

Vel, 4 mnd etterpå var lillemor på vei. Nå er hun 10 mnd, og jeg er 20 uker gravid med nr. 2 som har kommet til helt uten hjelp av noen andre enn meg og min mann!

Mitt inntrykk er at det ikke er mange andre enn dr. Gjønness som utfører denne operasjonen, men jeg vil på det varmeste anbefale den. Dagkirurgisk, og ikke så veldig mye ubehag etterpå. Og slik et flott resultat det ble til slutt!

Mail meg gjerne hvis du har flere spørsmål.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene.

Behandlingen avhenger av problemet:

· Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera.

· Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes).

· Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!).

· Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag).

· Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...