SierDuDet Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 I går så jeg god-filmen en gang til, og jeg la nå merke til en hel rekke detaljer som jeg ikke hadde sett tidligere. Jeg følte at det hele ikke var så komplisert etter første gang jeg så den, men nå fatter jeg fint lite. Jeg har funnet ut følgende: Du Seline, hadde selvsagt rett i at Diane og Betty er samme person. Når den mørkhårede skjønnheten med hukommelsestap "forsvinner" inn i boksen så går vi ikke tilbake i tid, som jeg først trodde, men fram i tid. Dette ser man pga følgende: Den filmen som Camilla (hun mørkhårede) nettopp har spilt i, og som nevnes når de kunngjør sin forlovelse, er den samme som han regisøren har audition for når damene synger (man hører navnet på filmen under auditionen dersom man skrur opp lyden høyt, og man hører det samme navnet under middagen). Regisøren snakker også om hans eks kone, i fortid, og at hun stakk av med poolgubben, som vi jo så i en tidligere scene. Jeg lurer på følgende: Hvem i helvete er The Cowboy? En overnaturlig fyr? Spøkelse? Når Betty og Camilla første gang sitter på Winkies, så heter servetrisen Diane. Når Diane sitter og avtaler et mulig leiemord (?) der senere i filmen, så heter servetrisen Betty. Hvem i svarte helvete er disse flirende, dog vannvittig skumle, gamle menneskene? Demoner? Hvem er uteliggerskapningen utenfor Winkies, og hva med han fyren som blir skrem til døde (?) av han. Han står utenfor når Diane planlegger det mulige leiemordet på Camilla. Hvorfor har ikke Coco samme etternavn som sin sønn? Sikker på at de faktisk er i familie? Camilla Rodhes heter hun dama som disse filmgutta på død og liv skal ha til rollen. Dama med hukommelsestap viser seg også etterhvert å hete Camilla. Diane (i Bettys skikkelse..) ser man sammen med disse to gamle menneskene, HELT først i filmen, etter at disse folka har dansa. De 3 ser ut som om som et "familieportrett." Jeg tror egentlig at David Lynch kom opp med for mange tråder i filmen sin, og at han rett og slett ikke klarte å nøste dem sammen i løpet av 2.5 timer. Det kan tolkes på gud-vet-hvor-mange-måter, men det finnes ikke noe svar på hva som faktisk foregår. Enige? At den er sykt bra, med vannvittig flotte scener, vakre skuespillere, vakkert skuespill, og alt det der, det hersker det i hvertfall ingen tvil om. Og en ting til.. Musikken i filmen.. Den skumle "delen" av musikken dukker opp hver gang det er noe vi skal "forstå", tror jeg. Musikk som for øvrig kler filmen noe helt vannvittig bra! Jeg får ikke filmen ut av hue, og jeg lurer på om marerittet jeg hadde i dag morges, og som jeg ikke husker noe av men som resulterte i at jeg hadde hjerteklapp i 30 min etter at jeg våknet, hadde noe med filmen å gjøre! Artig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Den er definitivt verdt å se mange ganger, ja. Morsomt alt det du fikk med deg, jeg har ikke sett den siden i våres, men når vi får den skal jeg gå igjennom den litt nærmere igjen. Har noe liggende om den, men aner ikke hvor det er.. Det er nok en mening i alt som skjer i filmen, men man kan jo f.eks velge å tolke mye av det som symboler (det er mange referanser til andre filmer, f.eks) eller hallusinasjoner. Gøy når mysteriene begynner å falle på plass i hodet, og gøy at man får noe helt forskjellig ut av filmen! Kos deg med den, du har sikkert lyst til å se den igjen og igjen... Fy fader forresten -er nesten sur på de på Universitetet, vi har fått altfor mye å gjøre! Jeg må drive med gruppearbeid HVER KVELD nå fremover, fordi vi har undervisning til rundt 16 hver dag. Jeg begynner å bli lei! Rekker jo ikke å trene eller noe og det kommer de til å merke på humøret mitt..! I tillegg skal jeg lese rundt 1000 sider før helgen. (jadda..) Hjelp.... Måtte bare klage litt. Til alle andre må jeg nemlig si at jeg synes tempoet er akkurat passe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Den er definitivt verdt å se mange ganger, ja. Morsomt alt det du fikk med deg, jeg har ikke sett den siden i våres, men når vi får den skal jeg gå igjennom den litt nærmere igjen. Har noe liggende om den, men aner ikke hvor det er.. Det er nok en mening i alt som skjer i filmen, men man kan jo f.eks velge å tolke mye av det som symboler (det er mange referanser til andre filmer, f.eks) eller hallusinasjoner. Gøy når mysteriene begynner å falle på plass i hodet, og gøy at man får noe helt forskjellig ut av filmen! Kos deg med den, du har sikkert lyst til å se den igjen og igjen... Fy fader forresten -er nesten sur på de på Universitetet, vi har fått altfor mye å gjøre! Jeg må drive med gruppearbeid HVER KVELD nå fremover, fordi vi har undervisning til rundt 16 hver dag. Jeg begynner å bli lei! Rekker jo ikke å trene eller noe og det kommer de til å merke på humøret mitt..! I tillegg skal jeg lese rundt 1000 sider før helgen. (jadda..) Hjelp.... Måtte bare klage litt. Til alle andre må jeg nemlig si at jeg synes tempoet er akkurat passe Huff, det hørtes ikke greit ut.. menmen, du klarer det nok, dyktig som du er! Jeg har også funnet noen linker til nettsteder som visstnok tolker filmen bra, men jeg har ikke klikket meg inn på dem. Tror det vil ødelegge litt.. Det er den del detaljer der, ja.. F.eks er det en detalj i går som jeg så, men jeg måtte spole tilbake for å sjekke om jeg så rett. Det er når Diane (som Diane, i slutten av filmen..) lager kaffe til Camilla, og når hun da heller kaffe i koppen, og så går bort til sofaen, så er det en annen kaffekopp hun bærer på! Dette er ett av hintene som David Lynch gir i DVD coveret, men det sier meg lite bortsett fra at han hopper fram og tilbake i tid og scener, på en måte som gjør det umulig å se hva han vil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Den er definitivt verdt å se mange ganger, ja. Morsomt alt det du fikk med deg, jeg har ikke sett den siden i våres, men når vi får den skal jeg gå igjennom den litt nærmere igjen. Har noe liggende om den, men aner ikke hvor det er.. Det er nok en mening i alt som skjer i filmen, men man kan jo f.eks velge å tolke mye av det som symboler (det er mange referanser til andre filmer, f.eks) eller hallusinasjoner. Gøy når mysteriene begynner å falle på plass i hodet, og gøy at man får noe helt forskjellig ut av filmen! Kos deg med den, du har sikkert lyst til å se den igjen og igjen... Fy fader forresten -er nesten sur på de på Universitetet, vi har fått altfor mye å gjøre! Jeg må drive med gruppearbeid HVER KVELD nå fremover, fordi vi har undervisning til rundt 16 hver dag. Jeg begynner å bli lei! Rekker jo ikke å trene eller noe og det kommer de til å merke på humøret mitt..! I tillegg skal jeg lese rundt 1000 sider før helgen. (jadda..) Hjelp.... Måtte bare klage litt. Til alle andre må jeg nemlig si at jeg synes tempoet er akkurat passe Uff da, hva er det du studerer? Synest filmen høres veldig spennendes ut, hva heter den og hva sjanger er det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Vi får se om jeg gidder å ta den analyserunden i morra, men se filmen en gang til skal jeg definitivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Uff da, hva er det du studerer? Synest filmen høres veldig spennendes ut, hva heter den og hva sjanger er det? Filmen heter Mulholland Drive og kategorien er vanskelig å definere. Et slags thrillerdrama.. Jeg studerer psykologi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Jeg har bestemt meg for å se filmen igjen i dag eller i morgen Apropos soundtracket - det er noe av det beste jeg har hørt mht soundtrack 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Jeg har bestemt meg for å se filmen igjen i dag eller i morgen Apropos soundtracket - det er noe av det beste jeg har hørt mht soundtrack Enig når det gjelder soundtracket. Man kan få gåsehud av mindre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.