Gå til innhold

Oppskrift på hvite kakemenn/koner


Gjest Bakstekona

Anbefalte innlegg

Gjest Bakstekona

Det er faktisk bare 4 mndr til jul.........har noen en god oppskrift på dette som de vil dele med meg??? Det er visst mange som bruker melk i men jeg mener de blir endel sprøere med vann istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er absolutt på tide å begynne med julebaksten.....

Siden Sør angivelig er på ferie og ikke kan gi oss inn for å drive med julekake-rasisme, skal du få oppskriften min. Disse kakene er av den sprø typen (det er nemlig de som foretrekker dem myke, også, merkelig nok).

Oppskrift:

2 kopper smeltet margarin, 4 kopper sukker, 2 kopper vann, 2 ss hornsalt og mel "til passe deig". (Akkurat det siste kan være litt problematisk, men du får prøve deg litt fram). Deigen skal være litt fast. Bakes ut til ca. 4 - 5 mm og stekes ved 180 - 200 grader til de er passe stekt.

NB! Det er en ganske stor deig!

Det burde selvsagt stått litt mer nøyaktige opplysninger om melmengde og steketid, men det er en eldgammel oppskrift som jeg har fått av moren til venninna mi. Før i tiden visste vel en hver husmor hva som var "passe deig" og steketid var umulig å angi, siden ingen hadde termostat på komfyren sin. Ja, ja. De pleier å bli bra, i alle fall.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakstekona

Ja, det er absolutt på tide å begynne med julebaksten.....

Siden Sør angivelig er på ferie og ikke kan gi oss inn for å drive med julekake-rasisme, skal du få oppskriften min. Disse kakene er av den sprø typen (det er nemlig de som foretrekker dem myke, også, merkelig nok).

Oppskrift:

2 kopper smeltet margarin, 4 kopper sukker, 2 kopper vann, 2 ss hornsalt og mel "til passe deig". (Akkurat det siste kan være litt problematisk, men du får prøve deg litt fram). Deigen skal være litt fast. Bakes ut til ca. 4 - 5 mm og stekes ved 180 - 200 grader til de er passe stekt.

NB! Det er en ganske stor deig!

Det burde selvsagt stått litt mer nøyaktige opplysninger om melmengde og steketid, men det er en eldgammel oppskrift som jeg har fått av moren til venninna mi. Før i tiden visste vel en hver husmor hva som var "passe deig" og steketid var umulig å angi, siden ingen hadde termostat på komfyren sin. Ja, ja. De pleier å bli bra, i alle fall.

Lykke til!

Tusen takk - jeg finner vel ut av melet...takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...