Gå til innhold

Når foreldrene finner tilbake til hverandre


Gjest enslig forsørger

Anbefalte innlegg

Gjest enslig forsørger

Jeg har i et års tid vært enslig forsørger.

I sommer har det blusset opp varme følelser igjen mellom meg og faren til mitt barn. Vi bor ikke sammen ennå, men man kan vel si at vi er kjærester.

Hva vil dette ha å si for de stønadene jeg mottar som enslig forsørger? Vi bor ikke sammen. Vi har planer om å kanskje flytte sammen igjen om et par-tre måneders tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Som vilkår får å få stønader til enslig forsørger sies det bl.a. at

"Du må vere aleine om den daglege omsorga for barnet. Dette gjeld i forhold til den andre av foreldra til barnet.

Du må ikkje leve saman med ein person du har barn med eller er skild eller separert frå. Du kan heller ikkje bu i same huset som ein du har barn med eller er skild eller separert frå. Du kan heller ikkje få stønad hvis du lever i eit ekteskapsliknande forhold med ein annan enn mora/faren til barnet, og har gjort det i minst 12 av dei siste 18 månadene."

Så ut fra dette "lurer" du ingen ved å fortsatt motta stønadene som enslig forsørger.

Imidlertid husker jeg at da jeg fylte ut søknad om overgangsstønad m.m. var det et sted man skulle krysse ut om man hadde "personlig kontakt" med den andre forelderen. Jeg svarte "ja", og da ble dama på trygdekontoret mistenksom. Hun forklarte at hvis jeg med det mente at det var "noe i mellom oss", eller at vi "planla" å flytte sammen igjen, var det ikke sikkert jeg fikk stønadene. Det skal jo foreligge et reellt samlivbrudd. Så da krysset jeg ut ”nei” i stedet.

Summa summarum: Her må du følge din egen samvittighet. Er du i realiteten enslig forsørger, eller ikke? (og jeg sier IKKE at det er galt om du fortsatt mottar stønadene)

Tror ikke du vil måtte betale tilbake noe el.l. hvis du melder fra når dere flytter sammen igjen.

Dette ble langt, og kanskje ikke særlig forståelig... Kanksje du kan ringe trygdekontoret anonymt, eller spørre Irene Grøneng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...