Gå til innhold

Hvor mange timer søvn trenger egentlig en voksen


Solsikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trenger iallfall mellom 7 og 8 timer for å fungere sånn noenlunde. Men jeg får ikke noe særlig mer enn 6. Iallefall ikke om sommeren. :o)Prøver å sove litt lengre i helgene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

8+ - en halvtime er vel anbefalt tid...sover du mere blir du slapp,sover du mindre blir du slapp.

Skal jeg opp halv åtte, er leggetiden min mellom elve og halv tolv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at et voksent menneske ikke bør sove mer enn 7 timer. Mer enn det kan forkorte levetiden(vet ikke hvorfor). 5 timer er anbefalt søvnmengde. Og hvis man blir trøtt, så kan en liten dupp senere på dagen hjelpe.

Selv sover jeg 5-6 timer. Og noen ganger en liten stund om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal på jobb må jeg stå opp klokka 06.00, og for at jeg ikke skal være helt svimmel om morran må jeg seinest være i seng klokka 23.00.

Det er så forskjellig fra person til person. Jeg kjenner en som er like pigg bare han får seg et par timer på øyet. Jeg skjønner fanken ikke hvordan han får det til. Han jobber ofte på natten...av og til må han opp klokka 02.00 på natten, og da bruker han å legge seg mellom 2300 og midnatt. Harrygud ass, skjønner ikke at han orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal på jobb må jeg stå opp klokka 06.00, og for at jeg ikke skal være helt svimmel om morran må jeg seinest være i seng klokka 23.00.

Det er så forskjellig fra person til person. Jeg kjenner en som er like pigg bare han får seg et par timer på øyet. Jeg skjønner fanken ikke hvordan han får det til. Han jobber ofte på natten...av og til må han opp klokka 02.00 på natten, og da bruker han å legge seg mellom 2300 og midnatt. Harrygud ass, skjønner ikke at han orker.

Det blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger iallfall mye mindre søvn nå enn jeg gjorde for noen 10-år siden. Sover vel 5-6 timer pr natt, men en god del mer i helgene. Mamma (i 70-årene) klager over at hun våkner så tidlig om morgenen, men det er ikke så rart, hun legger seg altfor tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes aldri jeg er helt uthvilt, jeg...

Men, kan skylde meg selv, er sjelden eller aldri i seng før midnatt. Noen dager kan jeg sove til rundt 0800-0830, da våkner ungene. Andre dager må jeg opp 0445 for å dra på jobb. Da sier det seg selv at det blir for lite søvn.

Det ideelle for meg hadde nok vært fra rundt 2300 til 0800. Gjerne til 1200, hadde jeg kunnet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 9 årene har jeg vel sovet gjennomsnitlig 3 timer i døgenet.

tror det blir en livsstil , selv om jeg inniblant føler meg utskjørt..

For ett år siden var jeg våken i 2 uker , det vil si at jeg sov 3 timer totalt i den perioden , men da havnet både jeg og guttungen på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

For meg varierer det veldig med årstid og hvor mye jeg trener.

I sommer har jeg mange morgener hoppet glad og fornøyd ut av sengen etter bare 5-6 timers søvn.Men det er selvfølgelig bare fordi man våkner av seg selv og ikke skal på jobb.. :-)

Nå som hverdagen er tilbake må jeg ha minst 7 timer, men det hjelper å trene noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

For at jeg overhodet skal reagere og føle meg uthvilt så må jeg ha minst 10 timers søvn.

Mye det.

Men nå er det opp tidlig på morgenen og hvis jeg skal opp kl 0900 så må jeg ligge meg kl 2200 sånn at jeg har sovnet til kl er 2300...:op

Men nå for tiden blir det ikke mer enn 4-5 timers søvn pr natt.

Og da går jeg rundt som en zombie nesten neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer i hytt og pine, har venner som alltid bare sover 5 timer, og representanter hele veien opp til meg selv, som er bødt å ha 9, samme som min mor.

Skulle jeg opp 07.30 hadde jeg lagt meg klokken 22, sikert brukt en halv time på å få sove, og sovet 9 timer.

Jeg kan hangle meg avgårde på 7-8, med halsbrann, vond rygg, hodepine og elendig humør.Anbefales ikke :-)

Den "offisielle anbefalingen" tror jeg ligger på 6-8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest at et voksent menneske ikke bør sove mer enn 7 timer. Mer enn det kan forkorte levetiden(vet ikke hvorfor). 5 timer er anbefalt søvnmengde. Og hvis man blir trøtt, så kan en liten dupp senere på dagen hjelpe.

Selv sover jeg 5-6 timer. Og noen ganger en liten stund om ettermiddagen.

TRØTT?

Jeg blir direkte syk av å prøve på noe sånt. Tro meg, jeg har sloss med det i flere år :-)

Tror heller på personlige forskjeller, og forkorter nok gjerne heller levetiden min fremfor å gå rundt som et illsint førkje med halsbrann, hodepine og vond rygg. Du vil ikke like å møte meg på gata etter 5-6 timers søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRØTT?

Jeg blir direkte syk av å prøve på noe sånt. Tro meg, jeg har sloss med det i flere år :-)

Tror heller på personlige forskjeller, og forkorter nok gjerne heller levetiden min fremfor å gå rundt som et illsint førkje med halsbrann, hodepine og vond rygg. Du vil ikke like å møte meg på gata etter 5-6 timers søvn!

Neeeei, det tror jeg unngår, altså å møte deg trøtt og gal :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...