Gå til innhold

Hei Opera-eksperter!


periskop

Anbefalte innlegg

Pga. virusfaren vurderer jeg å gå over fra IE til Opera, men er ikke dus med Operas mail-system ennå. Har bl.a. ikke funnet ut

a) hvordan teksten kan endres mht. stilart / størrelse / farge / fet - kursiv - understreket (hvis det er mulig?)

B) hvordan vedlegg til mottatte meldinger åpnes.

Ellers: Går det an å sette inn grafikk i selve meldingen? (Jeg vet det ikke er å anbefale, men - - -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Forunderlig hvor få som faktisk tenker over at HTML-mail er en uting!

Jeg har slått det av i mitt mailprogram - kommer ikke en eneste HTML-mail gjennom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forunderlig hvor få som faktisk tenker over at HTML-mail er en uting!

Jeg har slått det av i mitt mailprogram - kommer ikke en eneste HTML-mail gjennom her.

"Forunderlig hvor få som faktisk tenker over at HTML-mail er en uting"

Hvorfor det en uting, da?

Hilsen en av de få, som attpå til ikke skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forunderlig hvor få som faktisk tenker over at HTML-mail er en uting"

Hvorfor det en uting, da?

Hilsen en av de få, som attpå til ikke skjønner hvorfor.

Deter tungt å laste, og disse mailene er de virusene laster inn seg selv fra. Uten at du åpner ev. vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter tungt å laste, og disse mailene er de virusene laster inn seg selv fra. Uten at du åpner ev. vedlegg.

OK. Er det sånn å forstå at det generelt er virusfarlig å bruke HTML, eller gjelder det kun ved innsetting av bilder o.l.? Det er jo litt synd å ikke kunne veksle mht. skrifttyper etc. "synes nu jeg".

Vet du f.ø. hvordan man åpner vedlegg i Opera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

OK. Er det sånn å forstå at det generelt er virusfarlig å bruke HTML, eller gjelder det kun ved innsetting av bilder o.l.? Det er jo litt synd å ikke kunne veksle mht. skrifttyper etc. "synes nu jeg".

Vet du f.ø. hvordan man åpner vedlegg i Opera?

Virus kan legges inn i HTML-koden. Dette er grunnen til at _jeg_ har et mailprogram der jeg har slått av muligheten for HTML. Som "ikke undertegnet" er jeg også av den formening at det er en uting.

Mail skal være en hilsen, informasjon osv, _ikke_ en oppvisning i skrifttyper eller en potensiell virusfelle.

Forøvrig har du som avsender ingen kontroll på hvilke skrifttyper mottakeren har på maskinen sin, så det er slett ikke sikkert mailen din ser ut hos mottakeren slik du lagde den. Du har ikke en gang kontroll på hvilket mailprogram mottakeren bruker, nok en grunn til å holde mailene "rene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opera har ikke stötte for a sende HTML-mail, og kommer aldri til a fa det, nettopp pga virusfaren. Det er slike ting (blant annet) som gjör Opera sikrere enn IE/OE.

Husker i farten ikke hvordan man apner vedlegg. Men den navärende mailklienten i Opera er relativt primitiv, jeg anbefaler egentlig a vente pa den nye som kommer (ifölge nyhetsgruppene i opera.-hierarkiet) som visstnok skal väre mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Er det sånn å forstå at det generelt er virusfarlig å bruke HTML, eller gjelder det kun ved innsetting av bilder o.l.? Det er jo litt synd å ikke kunne veksle mht. skrifttyper etc. "synes nu jeg".

Vet du f.ø. hvordan man åpner vedlegg i Opera?

Det er ikke "livsfarlig" å bruke html, kun å motta det.

Men på den annen side, om alle slår av html er det ingen grunn til å bruke det heller.

Med et bra antivirusprogram som du holder oppdatert, og som scanner mailen på vei inn, er sjansen mikroskopisk for at du skal få virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virus kan legges inn i HTML-koden. Dette er grunnen til at _jeg_ har et mailprogram der jeg har slått av muligheten for HTML. Som "ikke undertegnet" er jeg også av den formening at det er en uting.

Mail skal være en hilsen, informasjon osv, _ikke_ en oppvisning i skrifttyper eller en potensiell virusfelle.

Forøvrig har du som avsender ingen kontroll på hvilke skrifttyper mottakeren har på maskinen sin, så det er slett ikke sikkert mailen din ser ut hos mottakeren slik du lagde den. Du har ikke en gang kontroll på hvilket mailprogram mottakeren bruker, nok en grunn til å holde mailene "rene".

Det er ikke vanskelig å være enig i det meste av det du sier, men akkurat når det gjelder bruk av forskjellige skrifttyper, synes nå jeg for min del at det kan være artig med litt variasjon, sånn venner imellom. Det kan f.eks. være ganske praktisk å returnere en mail med innflettede kommentarer, og da er det hensiksmessig å bruke avvikende skrifttype, farge e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "livsfarlig" å bruke html, kun å motta det.

Men på den annen side, om alle slår av html er det ingen grunn til å bruke det heller.

Med et bra antivirusprogram som du holder oppdatert, og som scanner mailen på vei inn, er sjansen mikroskopisk for at du skal få virus.

Takk skal du ha, så har jeg kanskje ikke begått noen "dødssynd" allikevel, da.

Er det f.ø. slik at en velger HTML eller ikke kun på utgående mail? Jeg kan ikke finne noe tilsvarende inngående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opera har ikke stötte for a sende HTML-mail, og kommer aldri til a fa det, nettopp pga virusfaren. Det er slike ting (blant annet) som gjör Opera sikrere enn IE/OE.

Husker i farten ikke hvordan man apner vedlegg. Men den navärende mailklienten i Opera er relativt primitiv, jeg anbefaler egentlig a vente pa den nye som kommer (ifölge nyhetsgruppene i opera.-hierarkiet) som visstnok skal väre mye bedre.

Takk for - som vanlig - seriøst og instruktivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "livsfarlig" å bruke html, kun å motta det.

Men på den annen side, om alle slår av html er det ingen grunn til å bruke det heller.

Med et bra antivirusprogram som du holder oppdatert, og som scanner mailen på vei inn, er sjansen mikroskopisk for at du skal få virus.

Jeg hadde det muligens litt travelt der.

Mail burde ikke inneholde html. De blir treigere å laste ned, og kan inneholde alskens tull, samt virus.

Om du kan sende mail med html, og du får et virus på maskina, sender emailprogrammet ditt ut html-koder med virus i hytt og pine. F.eks.

Det aller beste hadde vært om alle mailprogrammer bare kuttet html, man klarer seg da fint med kun tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...