Gå til innhold

Vekt i uke 23 ----> Jordmor


AnnW

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 23. Jeg veide 47kg før jeg ble gravid, og i uke 8 veide jeg 50. Så jeg la på meg 3 kilo med en gang. Men nå, som jeg er i uke 23 veier jeg ennnå 50,5 kg. Jeg spiser det samme som jeg gjorde før jeg ble gravid, og kanskje mer nå enn før. Magen vokser, puppene er mye større enn vanlig, og ifølge UL i uke 19 var fosteret helt normalt. Jeg merker ikke at jeg blir tynnere heller.

Hvorfor legger jeg ikke på meg? Sist jeg var hos jordmor i uke 18 sa hun at det ikke var farlig, men ikke normalt heller å ikke legge på seg.

I min første svangerskap la jeg på meg jevnlig.

Jeg er litt bekymret nå. Håper jordmor kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Hur mycket vi kvinnor går upp i vikt under en graviditet, varierar mycket. Vi vet också att samma kvinna inte upplever 2 graviditeter helt lika, och detta kan också gälla viktuppgången. Det höres ut som du äter vanlig sund kost, som innan du blev gravid. Försök att äta lite mera nu under graviditeten, då barnet tar mycket näring ifrån dig.Du kan ju unna dig "lite extra" godsaker, eftersom du inte ökat så mycket i vikt. Barnet klarar sig fint i din mage, då den tar den näring som den behöver. Det är du själv som kan få för lite av näringen. En normal viktuppgång under en graviditet är ca 10-12 kg. Då väger graviditeten (morkaka, barnet, fostervann mm) ca 8 kg och resten är fettdepåer som kvinnan behöver senare till amningen. Det är vanligt att kvinnorna ökar mera i vikt i slutet av graviditeten, då man inte rör sig lika mycket längre. Jag är därför inte oroad att du inte kommer att öka tillräkligt under din graviditet.Med ett barn från innan, (som kanskje är litet?), så är det full fart och aktivitet hemma med mycket rörelser(bevegelser). Då går det åt mycket kalorier till dig.Du växer som du skall så försök nu inte oroa dig, och njut av graviditeten istället. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...