Gå til innhold

Kjøpe/selge bolig - hvilken rekkefølge?


Gjest Boligkjøper

Anbefalte innlegg

Gjest Boligkjøper

Jeg har lyst til å flytte til noe litt større. Eier en liten 2-roms sentralt i Oslo, og vil flytte til noe litt mindre sentralt, og noe som er litt større. Forhåpentligvis uten å ta opp noe særlig lån.

MEN: hvilken rekkefølge bør dette gjøres i? Først kjøpe? Og så selge? For hvis man selger først, så har man jo tidspress på seg på å flytte?

Men jeg bør vel ha en takst på min egen leilighet før jeg flytter, sånn at jeg har en viss peiling på hva den kan gå for? Og da må jeg jo kontakte en megler bare for å få taksten, for så å vente lenge før jeg evt. skal selge? Det kommer jo an på hvor lang tid det tar før jeg finner noe jeg liker OG som jeg får tilslag på??

Kan noen opplyste sjeler hjelpe meg? Leiligheten jeg eier nå var den første jeg kjøpte, og da hadde jeg ikke noe å selge :)

Og hvordan ordnes det økonomiske? Må man ta opp lån for den perioden det går mellom kjøp og salg? Jeg har ikke gjeld på den leiligheten jeg eier nå, og leiligheten over her, som er prikk lik, fikk en takst på 1,25 mill. Må jeg gå i banken min og få dem til å bekrefte at jeg ikke har gjeld, og dermed er "god for" omtrent tilsvarende sum som taksten blir?

Jeg er GRØNN på dette feltet! Hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanligste er å kjøpe, så selge. Omvendt vil du jo ha tidspress på å kjøpe noe nytt :)

Så: finn boligen, søk lån og mellomfinnansiering (mellomfinnansiering er den del av lånet du betaler tilbake når din bolig er solgt), og så selg.

I værste fall må du betale en husleie eller to ekstra mens du venter på 'din' pris, men to-roms sentralt pleier å gå rimelig kjapt, selv i disse 'stagneringstider'.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er lettere å få solgt din 2-roms enn å finne noe passende på 'landet' - ergo du kjøper først.

MEN det du gjør er å kontakte boligmegler(e) på forhånd. Du kan enten ta en takst - evnt. så gir de deg en gratis verdivurdering. Utfra den kan du kjøpe noe nytt. Verdivurdering er som regel litt høyere enn takst.

Du må også skaffe deg et finansieringsbevis som du kan bruke ved kjøp av ny bolig. Jeg tror ikek det hjelper at du sier du eier en leilighet du skal selge. Men det får du også greit og uforpliktende fra banken. Der tar du i litt sånn at du har litt å gå på når det gjelder beløp.

Heller ikke noe problem at du får mellomfinansiering en periode. Det sier du fra om når du får finansieringsbeviset. Det er jo standard for de fleste at man kjøper før man selger - og det tar jo alltid litt tid før oppgjøret er i orden osv.

Lykke til ved kjøpet og salget !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er lettere å få solgt din 2-roms enn å finne noe passende på 'landet' - ergo du kjøper først.

MEN det du gjør er å kontakte boligmegler(e) på forhånd. Du kan enten ta en takst - evnt. så gir de deg en gratis verdivurdering. Utfra den kan du kjøpe noe nytt. Verdivurdering er som regel litt høyere enn takst.

Du må også skaffe deg et finansieringsbevis som du kan bruke ved kjøp av ny bolig. Jeg tror ikek det hjelper at du sier du eier en leilighet du skal selge. Men det får du også greit og uforpliktende fra banken. Der tar du i litt sånn at du har litt å gå på når det gjelder beløp.

Heller ikke noe problem at du får mellomfinansiering en periode. Det sier du fra om når du får finansieringsbeviset. Det er jo standard for de fleste at man kjøper før man selger - og det tar jo alltid litt tid før oppgjøret er i orden osv.

Lykke til ved kjøpet og salget !

Tiltredes.

OG, siden du har en leilighet som er veldig attraktiv i dagens boligmarked, ville jeg brukt den tiden som trengs for å finne "drømmeboligen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...