Gå til innhold

Hva er en tradisjonell husmor for deg?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Og finnes hun lenger?

Noen som fortalte meg at en tradisjonell husmor er hun som steller i huset. Huset er til en hver tid presentabelt, ryddig og rent. En tradisjonell husmor har middagen klar til mannen kommer hjem. Møter mannen sin blid og hyggelig, gjerne med en kopp kaffe og dagens avis. Sånn at mannen har noe å gjøre til middagen står på bordet. Når middagen er spist, legger mannen seg på sofan for å sove middagshvilen sin. Mens husmoren rydder av middagsbordet og koker kaffe. Serverer gjerne mannen sin ettermiddagskaffe med kaker til.

Alt som har med barna å gjøre skal den tradisjonelle husmoren gjøre og mannen skal bare trå til som en autoritet.

Så hva mener dere dolere? Hvordan skal en tradisjonell husmor være og finnes hun lenger?

Personlig synes jeg dette er meninger som hører besteforeldre generasjonen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Overlykkelig for at jeg ikke er tradisjonell*

Sliter fælt med å få vasket klær, som skal være tørre og ligge i en koffert i morgen tidlig. Trooor du jeg rekker det om jeg begynner nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Overlykkelig for at jeg ikke er tradisjonell*

Sliter fælt med å få vasket klær, som skal være tørre og ligge i en koffert i morgen tidlig. Trooor du jeg rekker det om jeg begynner nå?

ehh har du tørketrommel? Eller ett rom med god lufting? Da har du i alle fall sjans. De klærne jeg hengte opp på badet for to dager siden, er ikke tørre:( I alle fall ikke dongeribuksene og det til tross for at varmekablene står på fullt.

Er ikke noe tradisjonell husmor jeg heller, selv om jeg vet en som skulle ønsket jeg var det*s*

Se på meldinger*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen tradisjonell husmor.

Det nermeste må da være en yrkesaktiv kvinne med barn i barnehage/ SFO som har en yrkesaktiv mann og de deler på oppgavene i hjemmet, mens mannen har ansvar for reprasjon av hus,bil osv i tillegg... kanskje?

Eller de har ingen spesielle oppgaver fordelt og det blir stadig krangler om hvem som skal gjøre hva og hvem som ikke er flink med økonomien osv osv. hvordan felles barn og ikke felles barn skal oppdras.....

Men da blir det lissom ingen tradisjonell husmor vi lenger snakker om :-D

bla,bla bla osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen tradisjonell husmor.

Det nermeste må da være en yrkesaktiv kvinne med barn i barnehage/ SFO som har en yrkesaktiv mann og de deler på oppgavene i hjemmet, mens mannen har ansvar for reprasjon av hus,bil osv i tillegg... kanskje?

Eller de har ingen spesielle oppgaver fordelt og det blir stadig krangler om hvem som skal gjøre hva og hvem som ikke er flink med økonomien osv osv. hvordan felles barn og ikke felles barn skal oppdras.....

Men da blir det lissom ingen tradisjonell husmor vi lenger snakker om :-D

bla,bla bla osv :)

hehe nei det var det jeg tenkte:) Den tradisjonelle husmoren finnes ikke lenger.

Spurte min samboer en gang om han kunne definere kvinnfolk og mannfolkarbeid. Alt som var innenfor huset var kvinnfolkarbeid og alt utenfor var mannfolkarbeid. Vel hva er snømåkking da, spurte jeg:D Det, det er kvinnfolkarbeid kom det etter at han hadde tenkt seg litt om, hehe. For det er nemlig jeg som har måket snø hver eneste vinter til snøfresen kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel fortsatt en del hjemmeværende husmødre.

Men ser vi på forskjellen mellom før og nå var tidligere tiders husmødre opptatt med husarbeid det meste av dagen - matlagning, vask og klesvask, baking osv. Ungene ble stort sett skysset ut og lekte på egenhånd med andre unger.

I dag har jeg inntrykk av at de hjemmeværende bruker mye tid på å leke med ungene/aktivisere dem og mindre tid på husarbeid.

Tidligere var det også helt vanlig at gifte kvinner var hjemme selvom de ikke hadde barn. Det vil jeg tro er heller sjeldent i dag - i så falll er de vel mer å oppfatte som arbeidssøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe nei det var det jeg tenkte:) Den tradisjonelle husmoren finnes ikke lenger.

Spurte min samboer en gang om han kunne definere kvinnfolk og mannfolkarbeid. Alt som var innenfor huset var kvinnfolkarbeid og alt utenfor var mannfolkarbeid. Vel hva er snømåkking da, spurte jeg:D Det, det er kvinnfolkarbeid kom det etter at han hadde tenkt seg litt om, hehe. For det er nemlig jeg som har måket snø hver eneste vinter til snøfresen kom i hus.

Ja, de mannfolka :-D

Ikke i tvil om at mange ting er mannfolk arbeide og kvinnfolkarbeide her i huset. Det passer best for oss..

Ikke er jeg like flink til å mekke bil eller fikse på huset som å legge takstein, lage skap og luker osv. Har heller ikke tolmodighet til å male hele huset :) kanskje en karm eller no hehe

Min mann liker å lage mat og stelle blomster osv, og det passer meg udmerked og dele på matlagingen og slippe blomsterstellet. Klær og husrengjøring liker jeg helst å gjøre selv, og det passer min mann udmerked. Snømåking deler vi på...noe trim må man jo ha :)

Slik er det vel i de fleste hjem...man deler oppgaver etter hva man er flink i og hva man liker best å gjøre, slik at alle skal ha det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de mannfolka :-D

Ikke i tvil om at mange ting er mannfolk arbeide og kvinnfolkarbeide her i huset. Det passer best for oss..

Ikke er jeg like flink til å mekke bil eller fikse på huset som å legge takstein, lage skap og luker osv. Har heller ikke tolmodighet til å male hele huset :) kanskje en karm eller no hehe

Min mann liker å lage mat og stelle blomster osv, og det passer meg udmerked og dele på matlagingen og slippe blomsterstellet. Klær og husrengjøring liker jeg helst å gjøre selv, og det passer min mann udmerked. Snømåking deler vi på...noe trim må man jo ha :)

Slik er det vel i de fleste hjem...man deler oppgaver etter hva man er flink i og hva man liker best å gjøre, slik at alle skal ha det bra ;)

hehe, men hva skal jeg gjøre da? Siden jeg ikke liker husarbeid i det hele tatt? Husarbeid er en arbeidsoppgave som er håpløs. Det nytter ikke hvor mye en rydder og vasker for noen dager etterpå er det påan igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men hva skal jeg gjøre da? Siden jeg ikke liker husarbeid i det hele tatt? Husarbeid er en arbeidsoppgave som er håpløs. Det nytter ikke hvor mye en rydder og vasker for noen dager etterpå er det påan igjen.

ehh...noen DAGER etterpå er det pån igjen??? da anser jeg dere som veldig heldige *lol*

Her deltar alle med rydding av hus, fordi ingen liker det spesiellt godt. Men noe må man gjøre som man ikke liker også da av og til.

Vasking av hus kan fordeles på dere annen hver gang for eksempel? eller dere kan gjøre det sammen :)

Jeg pusser vinduer inne og min mann ute..... gulv vask og tøy vask tar jeg meg av...men å legge på plass klær og stryking fordeler vi jevnt :) det samme gjelder støvsuging.

Enkelt og greit synes jeg.

Men pirkete og nøye på hvem sin tur det er osv. er ingen av oss. Man gjør så godt man kan og gleder seg over å kunne glede de andre av og til med å ha gjort litt mer for eksempel. Er noen ekstra trøtt og sliten, tar den andre i et ekstra tak. Så husarbeide er en fin måte å vise sin kjærlighet til sine nermeste på også hehe ;)

Er alle slitene, så dropper vi alt slikt, til fordel for hvile og samkos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du bare vært ueheldig!

*svinser vekk i polyester-armforkle*

...*mens du baker boller, pusser sølvtøyet og føder en unge*... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Enig med deg. Dette høres ut som 50-tallet og Torbjørn Egners lesebok fra skolen. Men den gangen var det vel også fint få mødre som var ute i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...