Gå til innhold

KJøpe gave sammen med par, Hvordan fordeling?


Gjest Lillesøsteren

Anbefalte innlegg

Gjest Lillesøsteren

Nå ønsker jeg kommentarer fra dere der ute på et lite dilemma.

Jeg er en jente, som nå skal gå sammen med min bror og hans kone om å kjøpe en gave til mamma.

Denne gaven som vi skal spleise på, koster 900 kroner.

Jeg tenker da som så, at siden de er to (med to lønninger), så kan de kanskje spytte i litt mer enn meg.

Jeg foreslo at de betaler 500, og jeg 400. Jeg syns tilogmed DET var ganske raust av meg, egentlig.

Men nei, de syns så absolutt vi skulle spleise 50-50.

Så nå er det blitt til at jeg må betale 450 kr, også betaler de 450 kr.

Er dette helt riktig egentlig? Sitter her og er litt småskuffet, jeg. For i bunn og grunn betaler jo de bare 225 pr pers, mens jeg betaler 450 ?

Er det slik at ektepar ses på som EN person, eller....?

Forslag til hvordan gjøre dette mottas med takk.

Hilsen forvirret lillesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hos oss praktiserer vi alltid pr. pers. Selv er jeg gift, mens broren min er alene. Spleiser vi på gave sammen, blir det alltid delt på tre.

Det ser jeg faktisk på som en selvfølge, det er dyrt nok å bo alene om man ikke i tillegg skal måtte betale dobbelt for ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en uke siden samme diskusjonen var her, så bruk søkeunksjonen så finner du svar.

Hvis dere deler 50 / 50, bør bare ditt og broren din sitt navn stå på kortet.

At svigrinnen din betaler litt mindre, kan være greit, da i hvertfall jeg gir mer til min mor enn til min svigermor. Men det må dere jo gjøre som det er naturlig for dere.

Hvis du ikke er 100% fornøyd med hvordan dere deler, bestem deg for at du alltid kjøper gave alene, så slipper du problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesøsteren

Det er bare en uke siden samme diskusjonen var her, så bruk søkeunksjonen så finner du svar.

Hvis dere deler 50 / 50, bør bare ditt og broren din sitt navn stå på kortet.

At svigrinnen din betaler litt mindre, kan være greit, da i hvertfall jeg gir mer til min mor enn til min svigermor. Men det må dere jo gjøre som det er naturlig for dere.

Hvis du ikke er 100% fornøyd med hvordan dere deler, bestem deg for at du alltid kjøper gave alene, så slipper du problemet.

Visste ikke at samme diskusjon har vært oppe tidligere. Beklager det.

Er ny her...

Man takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi spleiste på presang til mamma. betalte vi et visst beløp pr. familie, uansett om noen er en person, andre 5.

Jeg synes ike du skal betale halve gaven, men du og bror din bør vel betale litt mer enn hun som "bare" er svigerdatter.

Før når vi spleiset på gaver til venner, betalte jeg som enslig ofte det samme som et par, i dag betaler vi nesten alltid pr snute. Jeg har stilltiende godtatt begge deler........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og min lillebror har spleiset på gave til mine foreldre, noe vi ofte gjør. Har jeg foreslått at jeg skulle betale litt mer. Men det har min lillebror nektet på, så vi har delt 50/50. I følge han må jo vi ut med det dobblte uansett, siden jeg har en svigerfamilie også.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 5barnsmor

jeg ville sagt at du skulle betale kr. 300 hvis du var min lillesøster. Tre personer deler på en presang altså deler man beløpet på tre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie deler vi på antall familier. Par går da altså som 1. Det er det ingen som er uenig i hverken de som er single eller de som er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal det deles på tre!!

Når vi kjøper gaver sammen med min lillesøster, deler vi alltid på tre. Det skulle bare mangle, vi har jo tross alt to inntekter og hun bare en!

Jeg syns de er noen gniere, samme hvem gaven er til. Da får dere heller skrive kun fra deg og broren din på gaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deler på antall familier

I min familie deler vi på antall familier. Par går da altså som 1. Det er det ingen som er uenig i hverken de som er single eller de som er gift.

Vi deler også på antall familier. Min single bror har dog god råd, men min mann ville ikke kjøpt presang til min mor hadde han ikke vært gift med meg. Det er jo egentlig min bror og jeg som gir gave, og mannen min er bare med som nissen på lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler også på antall familier. Min single bror har dog god råd, men min mann ville ikke kjøpt presang til min mor hadde han ikke vært gift med meg. Det er jo egentlig min bror og jeg som gir gave, og mannen min er bare med som nissen på lasset.

Da står det vel ikke navnet hans på pakka heller da, hvis rett skal være rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi deler også på antall familier. Min single bror har dog god råd, men min mann ville ikke kjøpt presang til min mor hadde han ikke vært gift med meg. Det er jo egentlig min bror og jeg som gir gave, og mannen min er bare med som nissen på lasset.

Slik gjør vi det også. Og den som er gift, skal jo også kjøpe gave til ektefellens familie.

Men prinsipper bør så absolutt fravikes når andre forhold trekker i en annen retning. Hvis søsken spleiser på en gave til foreldrene (enten man da har ektefeller eller ikke), kan man godt unnlate likedeling dersom søsknene har svært ulik økonomi.

Når det gjelder gavespleising med venner prøver jeg faktisk å unngå spleis dersom jeg er redd for at prisnivået ikket vil være akeptabelt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat i dag ordnet med noen felles blomster til en begravelse fra en vennegjeng. Der var vi enige om 200,- pr par, altså 100,- pr snute. Synes det er naturlig at dere betaler 300,- hver. Har alltid vært sånn i min krets ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...