Gå til innhold

ledighet/trygd ? Hjelp.


Gjest litt nervøs nå

Anbefalte innlegg

Gjest litt nervøs nå

Hei

Postet dette på Trygdespørsmål ,men får ikke svar der, prøver derfor her istedet, kanskje noen vet?

Er i arb.situasjon hvor jeg kan bli arb.ledig (sagt opp pga omstrukt.)og vil være føre var. Hvordan beregnes ledighetspenger? (tjener ca 400.000,- tjente ca 500.000,- i fjor) Hensyntas hva den arb.ledige har i lån? (har div lån på kredittkort og hos familie på tilsammen ca 250.000,- og betaler ca 8000,- i mnd.i nedbetaling av dette - eier ingenting av verdi) Har også husleie på 9000,- som jeg deler med min samboer, dvs 4500,- på oss hver, kan vi tvinges til å flytte ? Hvordan vil min økonomiske situasjon bli hvis jeg blir arb.ledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest litt nervøs nå

Maks arbeidsledighetstrydt er 12G, hvilket utgjør ca. 300 000 kr i året.

Og dette er uavhengig av om den arbeidsledige har millionlån eller ikke noe lån i det hele tatt? Hva i allverden gjør stakkars jævler som akkurat har kjøpt seg kåk og sitter i gjeld på 2-3 mill og har faste utgifter på 20.000 i mnd, når de får utbetalt bare 15.000,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er uavhengig av om den arbeidsledige har millionlån eller ikke noe lån i det hele tatt? Hva i allverden gjør stakkars jævler som akkurat har kjøpt seg kåk og sitter i gjeld på 2-3 mill og har faste utgifter på 20.000 i mnd, når de får utbetalt bare 15.000,- ?

Arbeidsledighetstrygden er ikke avhengig av noe annet enn hva du har tjent tidligere, og med din inntekt får du maks utbetaling. Du kan jo søke om sosialstøtte, men da vil du uansett få beskjed om å selge boligen og finne deg noe rimeligere. Hvilket jo uansett er et alternativ om enn aldri så vanskelig å svelge...

Dersom du er så nervøs for å miste jobben, kan du jo være føre var og skaffe deg en annen tilsvarende jobb og inntekt FØR du har mistet den nåværende jobben, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er uavhengig av om den arbeidsledige har millionlån eller ikke noe lån i det hele tatt? Hva i allverden gjør stakkars jævler som akkurat har kjøpt seg kåk og sitter i gjeld på 2-3 mill og har faste utgifter på 20.000 i mnd, når de får utbetalt bare 15.000,- ?

Hvis inntektsvikten ser ut til å bli varig, så kvitter man seg med gjeld, dvs selger f eks en dyr bolig, og nøyer seg med en rimeligere.

Hva trodde du man gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis inntektsvikten ser ut til å bli varig, så kvitter man seg med gjeld, dvs selger f eks en dyr bolig, og nøyer seg med en rimeligere.

Hva trodde du man gjorde?

Ja, akkurat sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsledighetstrygden er ikke avhengig av noe annet enn hva du har tjent tidligere, og med din inntekt får du maks utbetaling. Du kan jo søke om sosialstøtte, men da vil du uansett få beskjed om å selge boligen og finne deg noe rimeligere. Hvilket jo uansett er et alternativ om enn aldri så vanskelig å svelge...

Dersom du er så nervøs for å miste jobben, kan du jo være føre var og skaffe deg en annen tilsvarende jobb og inntekt FØR du har mistet den nåværende jobben, kanskje..

Nå må du gi deg - det er da evnt. ikke MIN feil at jeg har så feit kåk ? Har ikke staten ansvar for noe!!??

Evnt. så kan man jo øke skatten til alle de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg - det er da evnt. ikke MIN feil at jeg har så feit kåk ? Har ikke staten ansvar for noe!!??

Evnt. så kan man jo øke skatten til alle de andre?

Det er selvsagt ikke din skyld, men dessverre tar Staten alt for lite ansvar for alt. Er det rart det går til helvete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg - det er da evnt. ikke MIN feil at jeg har så feit kåk ? Har ikke staten ansvar for noe!!??

Evnt. så kan man jo øke skatten til alle de andre?

Hallo, hallo, hallo - JEG har ikke feit kåk, jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg ikke eier noe. Ergo,: jeg har ikke noe jeg kan selge hvis jeg plutselig sitter i smørja.

Jeg er ikke av den mening at noen skal betale noe for meg, men trodde kanskje det kunne iverksettes tiltak som frysing av lpn etc for å avhjelpe en situasjon.

Mitt eksempel med leilighet til 2-3 mill, var basert på ett tenkt tilfelle. (leil.på 3 rom eller mer i Oslo koster faktisk dette) og hva gjør man hvis man er familiefar med tre unger, ny leilighet etc når uløkka streifer en?

Blir man gjeldsslave for livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hallo, hallo - JEG har ikke feit kåk, jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg ikke eier noe. Ergo,: jeg har ikke noe jeg kan selge hvis jeg plutselig sitter i smørja.

Jeg er ikke av den mening at noen skal betale noe for meg, men trodde kanskje det kunne iverksettes tiltak som frysing av lpn etc for å avhjelpe en situasjon.

Mitt eksempel med leilighet til 2-3 mill, var basert på ett tenkt tilfelle. (leil.på 3 rom eller mer i Oslo koster faktisk dette) og hva gjør man hvis man er familiefar med tre unger, ny leilighet etc når uløkka streifer en?

Blir man gjeldsslave for livet?

Ja, det er jeg som er litt nervøs om dagen - sitter godt planta i en fin jobb, men det er salg på trappene og jeg vil absolutt IKKE skifte jobb hvis jeg ikke blir nødt. Men liker å vite hva som eventuellt vil kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hallo, hallo - JEG har ikke feit kåk, jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg ikke eier noe. Ergo,: jeg har ikke noe jeg kan selge hvis jeg plutselig sitter i smørja.

Jeg er ikke av den mening at noen skal betale noe for meg, men trodde kanskje det kunne iverksettes tiltak som frysing av lpn etc for å avhjelpe en situasjon.

Mitt eksempel med leilighet til 2-3 mill, var basert på ett tenkt tilfelle. (leil.på 3 rom eller mer i Oslo koster faktisk dette) og hva gjør man hvis man er familiefar med tre unger, ny leilighet etc når uløkka streifer en?

Blir man gjeldsslave for livet?

Hei, igjen.

Som tidligere sagt finnes det ingen "medlidenhetsfaktor" i arb. ledighetstrygden, slik at dersom man ikke ønsker eller aksepterer sosialstøtte på de betingelsene det fordrer, så kan man helt klart risikere å havne i et økonomisk uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hallo, hallo - JEG har ikke feit kåk, jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg ikke eier noe. Ergo,: jeg har ikke noe jeg kan selge hvis jeg plutselig sitter i smørja.

Jeg er ikke av den mening at noen skal betale noe for meg, men trodde kanskje det kunne iverksettes tiltak som frysing av lpn etc for å avhjelpe en situasjon.

Mitt eksempel med leilighet til 2-3 mill, var basert på ett tenkt tilfelle. (leil.på 3 rom eller mer i Oslo koster faktisk dette) og hva gjør man hvis man er familiefar med tre unger, ny leilighet etc når uløkka streifer en?

Blir man gjeldsslave for livet?

Du vil hvertfall kunne få avdragsfrihet i banken - men renter vil jeg tro du må betale.

Men skulle det verste skje så må du jo bare ta kontakt med banken så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen.

Som tidligere sagt finnes det ingen "medlidenhetsfaktor" i arb. ledighetstrygden, slik at dersom man ikke ønsker eller aksepterer sosialstøtte på de betingelsene det fordrer, så kan man helt klart risikere å havne i et økonomisk uføre.

Huff - jeg er jammen glad jeg ikke er familieforsørger med forpliktelser overfor barn og partner.Eller sitter med eget hus (også alle som har fortalt meg hvor teit jeg er som ikke kjøper leilighet nå, men leier istedetfor)

Tenk på alle de som har sittet i kjempelønnede jobber med over en mill i året (It-bransjen, Finans-bransjen) som plutselig må flytte på hybel med familien sin og blir sendt til inkasso så det suser - det må jo være kjempetøfft. Men sånne folk har jo som regel opparbeidet seg litt formue som de kan avhende da, i form av gromme biler og leiligheter.

Ja,ja - jeg får krysse tomlene for at det ikke skjer, og i mellomtiden bli fornuftig og legge til side litt for "a rainy day".

(men synes det er merkelig da - at man ikke i det minste blir tilbudt å fryse nedbetaling av gjeld til man igjen er operativ i jobb - man kan jo ikke melke en ku som er tom uansett ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil hvertfall kunne få avdragsfrihet i banken - men renter vil jeg tro du må betale.

Men skulle det verste skje så må du jo bare ta kontakt med banken så snart som mulig.

Takk for info PunkyB !

Fikk forresten et tips for kjapp opptjening av grunker, jobbe på fiskehus i Vesterålen!

Kan visstnok tjene utriolig godt av å sjaue fisk på sjøbua i noen måneder på akkord. Så jeg tror nok ikke livet er kjørt selv hvis jobben fyker - sløyer heller fisk enn å gå på sosialen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info PunkyB !

Fikk forresten et tips for kjapp opptjening av grunker, jobbe på fiskehus i Vesterålen!

Kan visstnok tjene utriolig godt av å sjaue fisk på sjøbua i noen måneder på akkord. Så jeg tror nok ikke livet er kjørt selv hvis jobben fyker - sløyer heller fisk enn å gå på sosialen! :-)

Skulle det verste skje så må man jo være litt kreativ . Et opphold i Vesterålen kunne jo vært spennende nok det - men får jo aldri håpe det blir et alternativ !! *S*

Jobber selv et sted med masse omorganiseringer på gang etter en fusjon - og jeg er ganske nyansatt så jeg føler meg ikke heeelt trygg her jeg sitter , men man må jo prøve å ikke bekymre seg unødig tenker jeg. Men det er jo bra å vurdere alternativer som du gjør på forhånd.

Skulle du få sparken så vanker det kanskej en sluttpakke også ? Da får man jo litt penger sånn at man har litt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ooooooooops

Og dette er uavhengig av om den arbeidsledige har millionlån eller ikke noe lån i det hele tatt? Hva i allverden gjør stakkars jævler som akkurat har kjøpt seg kåk og sitter i gjeld på 2-3 mill og har faste utgifter på 20.000 i mnd, når de får utbetalt bare 15.000,- ?

Har du hørt om gjeldsforsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ooooooooops

Hallo, hallo, hallo - JEG har ikke feit kåk, jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg ikke eier noe. Ergo,: jeg har ikke noe jeg kan selge hvis jeg plutselig sitter i smørja.

Jeg er ikke av den mening at noen skal betale noe for meg, men trodde kanskje det kunne iverksettes tiltak som frysing av lpn etc for å avhjelpe en situasjon.

Mitt eksempel med leilighet til 2-3 mill, var basert på ett tenkt tilfelle. (leil.på 3 rom eller mer i Oslo koster faktisk dette) og hva gjør man hvis man er familiefar med tre unger, ny leilighet etc når uløkka streifer en?

Blir man gjeldsslave for livet?

Ja, og det er ikke mer enn riktig. Staten skal ikke hjelpe i slike tilfeller.

Folk får lære seg å ikke være så storfornøyde. Det er ikke nok med hus, bil og klær. Det skal nemlig være den stilige kåken, en kul bil og merkeklær.

Kiss my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er ikke mer enn riktig. Staten skal ikke hjelpe i slike tilfeller.

Folk får lære seg å ikke være så storfornøyde. Det er ikke nok med hus, bil og klær. Det skal nemlig være den stilige kåken, en kul bil og merkeklær.

Kiss my ass!

Kjenner ingen sånne "japper" med kule biler og merkeklær som har fått en smell, men kjenner derimot en helt vanlig familie - med leilighet til 3 mill - 3 unger, en liten familiebil og en nøktern livsstil - som sitter i deep shit fordi faren trodde han satt i en solid jobb, og mistet jobben etter at de tok skrittet til å kjøpe istedetfor å leie leil. Sånnt synes jeg er kjipt - jeg gnir meg ikke i henda og tenker "det hadde de godst av som hadde så god råd før".Synes du ikke slikt er litt smålig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oooooooops

Kjenner ingen sånne "japper" med kule biler og merkeklær som har fått en smell, men kjenner derimot en helt vanlig familie - med leilighet til 3 mill - 3 unger, en liten familiebil og en nøktern livsstil - som sitter i deep shit fordi faren trodde han satt i en solid jobb, og mistet jobben etter at de tok skrittet til å kjøpe istedetfor å leie leil. Sånnt synes jeg er kjipt - jeg gnir meg ikke i henda og tenker "det hadde de godst av som hadde så god råd før".Synes du ikke slikt er litt smålig ?

Selvfølgelig er det det!

DERFOR må alle selvfølgelig særge for at å beregne at de kan greie lån og avdrag selv om de skulle måtte leve på arbeidsledighetstrygd. Det sier seg jo selv!

Ellers må en ha noen feite forsikringer av et eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det!

DERFOR må alle selvfølgelig særge for at å beregne at de kan greie lån og avdrag selv om de skulle måtte leve på arbeidsledighetstrygd. Det sier seg jo selv!

Ellers må en ha noen feite forsikringer av et eller annet slag.

Det er ikke mye til liv en ville ha, dersom en skulle legge maks 300 000 i inntekter til grunn for sine satsinger her i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...